Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa tryckluft av ved i trycktank.  (läst 9812 gånger)

johole

  • Inlägg: 191
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #40 skrivet: 06 nov-07 kl 12:45 »
Citera
Kanske det lönar sig att spruta in viss mängd vatten innan en luftmotor för att minska värmeförluster i de utgående avgaserna
Citera

Hvordan kan det løna sig ?
Når du har vatten og vattenånga i en sluten kammare ved 120 grader celsius så vil vattenets partialtrykk bli 2 atmosfære. Det spiller
ingen rolle hva de andre gassenes trykk er.  2 atmosfære er jo et veldig lite trykk og vil ikke bidra med noe særlig energi sammenlignet med et tryk på 45 atmosfære som du kunne hatt hvis du ikke tilsetter vatten :


Du starter med 15 atm trykk i en liter : 1515 Joule.

La os si at ved brenner med 700 grader Celsius og varmer opp gassen og kammaren til 600 grader ved 45 atmosfæres trykk.
Dette gir deg 4545 Joule trykkenergi.

Du tilsetter vann til temperaturen blir 120 grader.
Da blir avgassenes trykk 20 atmosfære.
20 atmmosfære gir deg 2000 Joule trykkenergi
Vattenångans trykk blir 2 atmosfære ved 120 grader C.
Vattenångans trykkenergi blir da 200 Joule.

Den totale trykkenergien blir : 2000+200=2200 Joule

Trykkenergien din går ned fra 4545J til 2200J.  
Du mister 2345 Joule trykkenergi når du spruter inn vatten.
Du mister mer enn 50% av trykkenergien.






magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #41 skrivet: 06 nov-07 kl 18:22 »
Då glömmer vi hela grejen med vatteninsprutning och har bara luftmotor för att ta tillvara på trycket.

Men jag retar mig ändå på at behöva släppa ut de varma avgaserna.
Jag har hört något om att de bilar som går på tryckluft har ett system att blanda den varma med mer kall luft och då sänka värmen i tryckluften och få ut mer energi och effektivitet ur luftmotor systemet då man får mer luft att driva luftmotorn.

En annan sak är kanske att använda en ångmaskin för att ta tillvara på värmen som i en turbosteamer från BMW.

Någon annan som har ett förslag på at ta tillvara på värmen i avgaserna?

Magi
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 19:44 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #42 skrivet: 06 nov-07 kl 20:10 »
Varför kan man inte bara köra avgaserna genom en värmeväxlare i en ackumulatortank, och värma kåken därifrån?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #43 skrivet: 06 nov-07 kl 20:20 »
Varför kan man inte bara köra avgaserna genom en värmeväxlare i en ackumulatortank, och värma kåken därifrån?


Visst kan man göra det på vintern men på sommaren då?

Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #44 skrivet: 06 nov-07 kl 21:17 »
Visst kan man göra det på vintern men på sommaren då?

Magi

Svaret på den frågan är nästan i Nobelprisklass, ingen har såvitt jag vet nån bra lösning.
Värma upp en j-a stor simpöl kanske?  ;)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #45 skrivet: 06 nov-07 kl 22:46 »

Då jag hört att man får större effekt av vatten insprutare före turbo
trodde jag att det var trycket som ökade.
Då måste det vara densiteten i avgaserna som höjs då man omvandlar värmen till vattenånga.
Så rörelsemängden i avgaserna med vattenånga vid 120 grader C är större än utan vatten och det är därför turbon blir effektivare för avgaserna blir helt enkelt tyngre då den träffar luftmotorns vingar eller ..........


Energin som släpps ut i avgaserna är lägra.


Känner inte till vatteninsprutning innan turbon men i en vanlig laddluftkylare (intercooler) kyler man ju tillluften till motorn för att minska trycket/öka densiteten så att man får in mer luft per cylindervolym.

Angående energin som släpps ut med avgaserna, om vattenångan följer med avgaserna ut så fösvinner väl lika mycket energi där som om temperaturen varit högre utan vatten. Energin är ju bunden i vattnets fasomvandling, dvs. finns i ångan.

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #46 skrivet: 07 nov-07 kl 02:46 »
Känner inte till vatteninsprutning innan turbon men i en vanlig laddluftkylare (intercooler) kyler man ju tillluften till motorn för att minska trycket/öka densiteten så att man får in mer luft per cylindervolym.

Angående energin som släpps ut med avgaserna, om vattenångan följer med avgaserna ut så fösvinner väl lika mycket energi där som om temperaturen varit högre utan vatten. Energin är ju bunden i vattnets fasomvandling, dvs. finns i ångan.

Jag har läst på nu och killen som förklarade det trodde skrev att det blev ånga men han hade nog missuppfattat det.
Så det är nog som ni säger om att den sprutas in för att kyla luften in till motorn samt förhindra knackning.

Det får tydligen bli ångmaskin / turbosteamer för att ta tillvara på avgasvärmen men den lösningen är tråkig då jag vill ha en enkel lösning.

Så en effektiv luftmotor är nog den enklaste lösningen.

Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

johole

  • Inlägg: 191
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #47 skrivet: 07 nov-07 kl 08:55 »
Hej, magi,

Fra FAQ om www.theaircar.com:
"The exhaust pipe on the MDI cars produces clean air, which is cold on exit (between -15º and 0º)..."


Citera
Då måste det vara densiteten i avgaserna som höjs då man omvandlar värmen till vattenånga.

Atomvikten til karbondioksyd er 44 u og atomvikten til vatten
er 18 u. .....

Jeg tror at karbondikosyd i fast form veier 1.6kg/liter och
vatten veier 1kg/liter.....






magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #48 skrivet: 08 nov-07 kl 02:28 »
Hej, magi,

Fra FAQ om www.theaircar.com:
"The exhaust pipe on the MDI cars produces clean air, which is cold on exit (between -15º and 0º)..."Atomvikten til karbondioksyd er 44 u og atomvikten til vatten
er 18 u. .....

Jeg tror at karbondikosyd i fast form veier 1.6kg/liter och
vatten veier 1kg/liter.....


och vad vill du säga med det?

Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

johole

  • Inlägg: 191
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #49 skrivet: 08 nov-07 kl 11:01 »
Hej, magi!

"och vad vill du säga med det?"

Siden vatten er väger mindre enn CO2 og siden vatten  forbruker mycket energi til avdunsting så kan det ikke være noe ekstra energi å hente ved å tilsette vatten. Jeg prøver bare å forstå hvorfor du ville tilsette vann, men jeg kan ikke finne noen gode grunder til å gjøre det.
 
(Amerikanske energisvindlere prøver seg ofte med vann på ulike måter og sprer feilaktig informasjon via internett.....)



magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #50 skrivet: 08 nov-07 kl 17:33 »
Hej, magi!

"och vad vill du säga med det?"

Siden vatten er väger mindre enn CO2 og siden vatten  forbruker mycket energi til avdunsting så kan det ikke være noe ekstra energi å hente ved å tilsette vatten. Jeg prøver bare å forstå hvorfor du ville tilsette vann, men jeg kan ikke finne noen gode grunder til å gjøre det.
 
(Amerikanske energisvindlere prøver seg ofte med vann på ulike måter og sprer feilaktig informasjon via internett.....)


Jag funderar bara på om man kan ta tillvara på värmen i avgaserna.

Glöm vattnet.

Är det intressant att tillverka tryckluft till luftmotor genom förbränning i trycktankar?

Jag frågar bara om det är intressant.

Magi
« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 17:46 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 2 användare
Mussa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser