"Tänkte inte på de" (?)
Vad jag i grunden försöker säga är:
1. Droppa några droppar bensin i ett tomfat så man får en fullständig förbränning av bränslet av luften som finns i tomfatet och tänd på.
2. Fatet exploderar utav helvete.

En bilmotor gör samma sak men komprimerar bränsle/luft blandningen först för att få en snabbare och effektivare förbränning samt att förbränningskamaren håller.

Nu vill jag göra samma sak fast med ved på en glödtråd istället för bensin i en tub, men med tryck så att man får en så snabb och effektiv förbränning som möjligt.
Så jag tar en tub och stoppar först in lite ved på en glödtråd.
Sedan fyller jag tuben med tryckluft så att jag får tillräckligt med luft i tuben för att få snabbare effektivare förbränning av veden.
När jag glöder tråden och veden brinner upp,
ökar först hastigheten på förbränningen då trycket stiger i tuben, allt eftersom veden omvandlas till heta avgaser.
Sedan minskar hastigheten på förbränningen då luften tar slut i tuben,
men jag ser till att jag har tillräckligt med tryckluft i tuben innan antändning börjar, så att all ved brinner upp.
Nu har jag en tub med heta avgaser och kanske 250-300 kg/cm2 tryck i tuben för att tex driva en luftmotor.
Här finns nu olika vägar att gå, för att ta tillvara på det heta avgas-trycket i tuben.
Mitt förslag är att ha en förkammare innan luftmotorn där man sänker temperaturen i avgaserna genom att spreja in vatten som förångas och då kanske den tyngre luften kan utnyttjas bättre in en luftmotor.
Så svaret på din fråga om syretillförsel är att man först gör en färdig trycksatt bränsleluft blandning i en tub och sedan tänder man på,
för att sedan göra om alltihop.
Magi