Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa tryckluft av ved i trycktank.  (läst 9842 gånger)

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« skrivet: 23 okt-07 kl 14:42 »
Hej.

Idag omvandlar man ju ved och biomassa till flytande bränsle enbart för att få ett flytande bränsle med en tillräcklig hög energi per vikt så att man kan konkurrera med bensin.
Men skulle det inte vara intressant att kunna ha en enkel metod att omvandla ved till tryckgas för stationära elverk där energi per vikt inte har betydelse?
Omvandlingen från biobränsle till flytande högenergi rikt flytande bränsle är ju en kostsam process (men jag vill påpeka att den är bättre än bensin).

Låt säga att jag har en kraftig gastub och stoppar in en behållare med en glödtråd med tex sågspån eller lite pellets.
Jag ökar trycket i tuben så där är högt tryck som i en kompressionstakt i en motor och förbränner sågspånet lugnt och sansat med glödtråden som antändare.
Det höga trycket (ca 15 kg/cm2) ger då naturligtvis tillräckligt med syre att förbränna veden så att man får ett arbets tryck (ca 200-300 kg/cm2) som i en normal motor samt att trycket gör att förbränningen går betydligt fortare.
Detta ökar både trycket och temperaturen.
Jag ser till att isolera tuben ordentligt.
Nu släpper jag ut trycket till en luftmotor efter det filtrerats från partiklar.

(Detta förslaget är en desperat ide för att minska utsläpp av varma avgaser som nog inte fungerar men jag kan inte ta bort texten..."Nu vill jag ju inte släppa ut allt för varma avgaser som i en motor, då det är slöseri, utan har en kammare innan luftmotorn där jag sprayar in vatten genom en dieselspridare som förångas och sänker temperaturen till ca 120-150 grader vilket höjer trycket ytterligare.")

Till luftmotorn har jag flera av dessa trycktankar som omväxlande efter varandra får en förbränning i en automatisk anordning och hela tiden ger tryck till luftmotorn.
Luftmotorn får driva tex en generator samt en kompressor som får simulera kompressionstakten och ge tryck till systemets kompressiontakt.

Kan jag på detta sättet få en förbränningsmotor som kan utnyttja fasta bränslen som tex sågspån och simulerar ett mycket långsamt varvtal?

Detta borde ju kunna bli ett mycket billigt, enkelt sätt att med ett simpelt tubsystem kunna skapa tryck genom att omvandla biobränsle till avgaser i en trycksatt tub för att kunna driva en luftmotor, som sen driver en generator.

Jag har gjort en enkel skiss på hur det skulle kunna se ut om man har förgasaren som en vedinmatare till förbränningskammarna.

http://picasaweb.google.com/lh/viewPhoto?uname=magnus.ivarsson&aid=51077864216115%20%2013265&iid=5107787387979154898

Skulle det funka?

« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 21:50 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

ollebolle

Re:Skapa tryckluft av ved i trycktank.
« Svar #1 skrivet: 24 okt-07 kl 11:19 »
Nu har du tänkt till ett tag kan jag förstå!

Det skojiga med den här typen av konstruktioner är i de fall man  kan använda dem stationärt för att få värme för uppvärming av hus och mekanisk kraft som t.ex kan omvandlas till t.ex el.

Har man sen en värmepump som drivs direkt mekaniskt eller indirekt via el från tillkopplad generator så får man ofta trevliga "verkningsgrader"

Inget som säger att din konstruktion skulle vara omöjlig att tillverka.

Det borde gå att räkna på ungefärlig verkningsgrad. Som verkningsgrad för uppvärmning gäller ju att all värme tas tillvara. Även tillsatsenergin för förgasningsfasen blir nyttig värme så länge ingen värme tillåts stråla ut till omgivningen utanför huset.

Med kylningsfasen får du ju ner avgastemperaturen så där blir heller inte några större förluster.

Kan tänka mig att förgasningen ställer till problem med tjära men det skulle kunna vara inbyggtt i konstruktionen. Tjära sätter sig väl på alla kallare ytor så där borde någon mekanisk sotning kunna konstrueras. I stil med att alla kärl och rör byggs som cylindrar med öppning i ena änden och en "öppen kolvstång" som kan trycka ut tjäran.

En mycket trevlig idé till nyttigörande av sopor, ved mm. Bara att få gasgeneratorn att fungera kan vara en väl så användbar och uppskattad delkonstruktion.

Tänk att på det ellösa torpet sätta in en liten motor från en gammal bil och få elektricitet från "pannan" och värme till huset. Sen blir det till att samla sopor och ved.

ollebolle

« Svar #2 skrivet: 24 okt-07 kl 11:23 »
Jag missförstod nog en del när jag läser ditt inlägg. Det är en förbränning som sker i gascylindern så du får förbise mitt prat om gengas.

ollebolle

« Svar #3 skrivet: 24 okt-07 kl 11:25 »
Förresten!

Blir det en sansad förbränning?

Eller måste man ta betäckning.  :P

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #4 skrivet: 24 okt-07 kl 11:53 »
Frågan är om det blir en tryckhöjning när Du sprutar in vattnet? Sjunker temperaturen bör ju gasen"krympa" men å andra sidan förgasas vattnet och expanderar! Här finns utryme förempirisk forskning!  ;)

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

magi

• GameReality
« Svar #5 skrivet: 24 okt-07 kl 12:00 »
Förresten!

Blir det en sansad förbränning?

Eller måste man ta betäckning.  :P

Bilden är lite missvisande då jag gjorde den för att visa hur man skulle kunna använda den också till flytande bränsle.

Men ta bort förgasaren och sätt dit en mekanisk konstruktion som matar in lite ved på en glödtråd istället.

Men eftersom förgasningen av veden inte är så snabb kan man ha ventiler som öppnar om trycket blir för högt om man råkar få in lite för mycket ved i tuben.

Men ska man pula själv med en konstruktion av tuben så kan jag nog rekommenera att ta skydd de första gångerna, då man lägger spänning på glödtråden, då ved brinner betydligt snabbare under tryck.

Vad tror ni?

Blir det inte en väldigt enkel, billig konstruktion att omvandla ved till el hemma?

Eller har jag missat något?   :)

Magi
« Senast ändrad: 24 okt-07 kl 12:01 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

magi

• GameReality
« Svar #6 skrivet: 24 okt-07 kl 12:06 »
Frågan är om det blir en tryckhöjning när Du sprutar in vattnet? Sjunker temperaturen bör ju gasen"krympa" men å andra sidan förgasas vattnet och expanderar! Här finns utryme förempirisk forskning!  ;)

Mvh K.A.J

Jag vill bara ha bort slöseriet att släppa ut heta avgaser.

Borde man inte kunna ta tillvara på värmen bättre om man sprejar in vatten innan luftmotorn i en förkammare och sänka värmen då man omvandlar värmen till vattenånga och då få en tryckökning?

Sen kan man ju ha en kondensor som tar till vara på vattnet igen om man känner för det.

Detta behövs i en bil så det var därför jag la in kondensorn om folk vill testa i en bil.   :)

Âr det en kul ide?

Magi
« Senast ändrad: 24 okt-07 kl 15:16 av magi »

Bo

Men syretillförsel då?
« Svar #7 skrivet: 25 okt-07 kl 08:33 »
"Tänkte inte på de" (?)

magi

• GameReality
Re:Men syretillförsel då?
« Svar #8 skrivet: 25 okt-07 kl 15:31 »
"Tänkte inte på de" (?)

Vad jag i grunden försöker säga är:

1. Droppa några droppar bensin i ett tomfat så man får en fullständig förbränning av bränslet av luften som finns i tomfatet och tänd på.

2. Fatet exploderar utav helvete.   :)

En bilmotor gör samma sak men komprimerar bränsle/luft blandningen först för att få en snabbare och effektivare förbränning samt att förbränningskamaren håller.  :)

Nu vill jag göra samma sak fast med ved på en glödtråd istället för bensin i en tub, men med tryck så att man får en så snabb och effektiv förbränning som möjligt.

Så jag tar en tub och stoppar först in lite ved på en glödtråd.
Sedan fyller jag tuben med tryckluft så att jag får tillräckligt med luft i tuben för att få snabbare effektivare förbränning av veden.

När jag glöder tråden och veden brinner upp,
ökar först hastigheten på förbränningen då trycket stiger i tuben, allt eftersom veden omvandlas till heta avgaser.
Sedan minskar hastigheten på förbränningen då luften tar slut i tuben,
men jag ser till att jag har tillräckligt med tryckluft i tuben innan antändning börjar, så att all ved brinner upp.

Nu har jag en tub med heta avgaser och kanske 250-300 kg/cm2 tryck i tuben för att tex driva en luftmotor.

Här finns nu olika vägar att gå, för att ta tillvara på det heta avgas-trycket i tuben.

Mitt förslag är att ha en förkammare innan luftmotorn där man sänker temperaturen i avgaserna genom att spreja in vatten som förångas och då kanske den tyngre luften kan utnyttjas bättre in en luftmotor.

Så svaret på din fråga om syretillförsel är att man först gör en färdig trycksatt bränsleluft blandning i en tub och sedan tänder man på,
för att sedan göra om alltihop.

Magi
« Senast ändrad: 25 okt-07 kl 16:06 av magi »

Bo

Lösningen
« Svar #9 skrivet: 25 okt-07 kl 15:57 »
man tillämpar i reamotorn för att få en trycksatt bränsle-luft-blandning är aktions- och kompressions-turbinblad på samma axel.

Återstår att trycka dit bränslet.

magi

• GameReality
Re:Lösningen
« Svar #10 skrivet: 25 okt-07 kl 16:05 »
man tillämpar i reamotorn för att få en trycksatt bränsle-luft-blandning är aktions- och kompressions-turbinblad på samma axel.

Återstår att trycka dit bränslet.

Vad jag undrar är om man kan göra ett mekaniskt enklare och billigare system för el-generering med tuber och luftmotor samt att kunna driva det med ved hemma.

En motor, ångmaskin eller sterling motor är dyra grejer,
medan några tuber och en luftmotor är billigare och enklare samt kanske kan drivas av ved direkt, utan att man behöver omvandla veden till flytande bränsle i dyra effekt och energi förbrukande och kanske miljöförstörande processer.

Magi
« Senast ändrad: 25 okt-07 kl 22:16 av magi »

Bo

Enklare än såhär blir det aldrig:
« Svar #11 skrivet: 25 okt-07 kl 17:13 »
 en oljepump som turbin istället. Deplacementkolvarna skall byta läge i otakt.

« Senast ändrad: 25 okt-07 kl 18:36 av Bo »

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 25 okt-07 kl 17:19 »
Blir kanske lite svårt att få kontinuerlig drift? (Jag måste av och fylla på ny ved i tuben!) ;)

Mvh K.A.J

K.A.J

magi

• GameReality
« Svar #13 skrivet: 26 okt-07 kl 00:01 »
Blir kanske lite svårt att få kontinuerlig drift? (Jag måste av och fylla på ny ved i tuben!) ;)

Mvh K.A.J

Låt säga att man kan massproducera högtryckstankar på 1-3 kubikmeter eller större för fasta anläggningar hemma.
Efter en förbränning av lite ved/pellets har du sedan en eller flera 1-3 m3 tuber med 200-300 kg/cm2 tryck, som man omväxlande laddar med en mekanisk anordning tex som med pellets.

Frågan är hur stor generator man behöver driva för att försörja en villa samt ladda en batteribackupp.

Skulle man med dessa stora tuber verkligen behöva ladda dom så ofta?

I en bil får man helt klart ha en annan mekanisk konstruktion som snabbt kan tömma aska och ladda flera tuber i turordning. En bil har ju ca 4000 v/min i en 4 cylinders motor och det ger väl 2000 laddningar per minut men där är ju 'tuberna' bara på sammanlagt ca 0,2-0,3 liter men med mina tuber kan man simulera en betydligt större motor genom att tuberna kan simulera förbränningskammarna i en enorm motor så att laddningar per minut blir betydligt lägre.
Frågan är om man kan vinna i vikt per kraft med stora tuber och ett pellets lager som tank.  :)
Men har man gratis ved från skogen kan det kanske vara intressant ändå.  :)

För resten kan man köpa ett glödgaller till en kamin så man bara kan hotta in ved och vrida på en timer till glödgallret och få igång eldstaden utan en helvetes massa papper o strul.

Kan någon fixa en sån till mig?  :)

Magi
« Senast ändrad: 26 okt-07 kl 21:23 av magi »

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 27 okt-07 kl 09:06 »
Vill absolut inte vara någon glädjedödare,  :-[ men med de trycken behöver nog tuberna ha samma tryckhållasthet som svetstuber och vem kör omkring med flera svetstuber med en rymd på m3-trar????

Och säkerheten kan man ju inte ge avkall på, en exploderande tub av den storleken i kofferten skulle nog ge en skjuts halvvägs till månen!

Har stor respekt för högspänd elektricitet, höga tryck och spända fjädrar! Är ångpanneskötare och när jag gick kursen berättades det om en Tuboxpanna där gaveln hade släpt sedan hade pannan flugit som en raket genom en dubbel tegelvägg 15 m ut på gården! Lyckligvis fanns det ingen människa ivägen just då.

Så tänker Du göra experiment, ta det försiktigt och ha tillräckliga säkerhetsavstånd!

Mvh K.A.J

K.A.J

magi

• GameReality
« Svar #15 skrivet: 27 okt-07 kl 13:08 »
Vill absolut inte vara någon glädjedödare,  :-[ men med de trycken behöver nog tuberna ha samma tryckhållasthet som svetstuber och vem kör omkring med flera svetstuber med en rymd på m3-trar????

Och säkerheten kan man ju inte ge avkall på, en exploderande tub av den storleken i kofferten skulle nog ge en skjuts halvvägs till månen!

Har stor respekt för högspänd elektricitet, höga tryck och spända fjädrar! Är ångpanneskötare och när jag gick kursen berättades det om en Tuboxpanna där gaveln hade släpt sedan hade pannan flugit som en raket genom en dubbel tegelvägg 15 m ut på gården! Lyckligvis fanns det ingen människa ivägen just då.

Så tänker Du göra experiment, ta det försiktigt och ha tillräckliga säkerhetsavstånd!

Mvh K.A.J

Jag börjar att prata om fasta anläggningar.
Var snäll och läs vad jag skriver.   :)
"Låt säga att man kan massproducera högtryckstankar på 1-3 kubikmeter eller större för fasta anläggningar hemma."

I vissa länder kör man bilen på tryckluft och vad jag undrar är om man kan tillverka tryckluften med flytande eller fast bränsle och få ett effektivare system än en ottomotor.

Om du vill tolka vad jag skriver som att jag vill att folk ska köra omkring med kubikmeter stora högtryckstuber så är det ju upp til dig.   :)

Master of Science in Engineering Physics
Magnus Ivarsson
« Senast ändrad: 27 okt-07 kl 13:22 av magi »

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 okt-07 kl 19:46 »
Jag förstod mycket väl att Du inte tänkte Dej kubikmeterstora tankar i bilarna och det rymmer inte svetstuber hellre! (Så Du kan dra in taggarna igen  :) jag är inte ute efter att trampa någon på ömma tår!)Frågan är hur mycket energi man kan komprimera ihop per kilo tankvikt? Samma problem som energi per kilo batterivikt och hur mycket vätgas man kan pressa in per kilo tubvikt, ju högre tryck desto kraftigare tub måste man ha av säkerhetssjäl!

Så förlåt att jag inte lyckades uttrycka mej så väl att Du förstod min andemening utan tog illa upp!  :-[

Mvh K.A.J

K.A.J

johole

« Svar #17 skrivet: 30 okt-07 kl 13:46 »
@magi

Citera
"Borde man inte kunna ta tillvara på värmen bättre om man sprejar in vatten innan luftmotorn i en förkammare och sänka värmen då man omvandlar värmen till vattenånga och då få en tryckökning?"

Hvor mye vann har du tenkt å tilføre i sekundet ?

5 gram/50gram/500gram/5000gram ?

« Senast ändrad: 30 okt-07 kl 13:47 av johole »

magi

• GameReality
« Svar #18 skrivet: 30 okt-07 kl 20:33 »
@magiHvor mye vann har du tenkt å tilføre i sekundet ?

5 gram/50gram/500gram/5000gram ?

Det beror helt och hållet på hur stor förbränningskammare och förång-kylkammare man har samt hur högt tryck samt temperatur på avgaserna man har och hur stor luft motor man har, då den ska matas med de trycksatta vatten ångs avgaserna i lagom takt utan att ångan tar sig baklänges in i förbränningskammaren.
Så detta får man nog prova fram tills man får ett fungerande system som man kan göra en matematisk modell av.
En sensor efter förbränningskammare som stoppar ånga att ta sig in i förbränningskammare skulle jag rekommendera.

MSc Magi
« Senast ändrad: 30 okt-07 kl 20:37 av magi »

ollebolle

« Svar #19 skrivet: 30 okt-07 kl 21:18 »
Det är en avancerad tanke som kanske låter som magi men får inte stampas till och vridas om med klacken utan att ett antal försök görs. Kan man flyga till månen så...

Så länge det inte är tal om evighetsmaskiner så är jag med.

Magnetmotorer t.ex. Hur kan man bara tänka sig att en motor kan ge kraft utan att få den nånstans ifrån?

En magnet har kraft att hålla något uppe eller dra till sig något men det har ett snöre också.

Snörgenerator/motor?  Gummimotor finns men kräver ett vevande av propellern så man lagrar energin.

(Fast jag trodde det var en gengasgenerator som Magi skrev om)

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mashakaks7413

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser