Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En rymmare, vad göra?  (läst 1323 gånger)

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
En rymmare, vad göra?
« skrivet: 23 okt-07 kl 11:19 »
Hej!
Jag hoppas att det finns någon som kan ge mig råd!
Min labrador hane 1½år(Kim), har fått för sig att rymma. Jag har två hundar till och de kommer väldigt bra överens och leker och härjar i mellan våra promenader. På promenaderna får de springa lösa 1-2 timmar. Vid de tillfällena lyder Kim klockrent,inga som helst problem med inkallning m m. Sedan ett par månader tillbaka så började han hoppa över muren (ca 1½m hög) till grannen och ut i det fria den vägen. Det hände sent på kvällarna, efter sista promenade och i samband med "nattkissningen". Nu sedan några veckor sticker han så fort tillfälle ges!
Jag förstår inte varför ???. Vad kan jag göra för att få slut på dessa rymningar? Hjälp mig snälla!

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:En rymmare, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-07 kl 18:24 »
koppla honom med en lång lina, och när han visar tendens till att sticka berätta för honom klart och tydligt att sånt ska han sluta med. titta på mannen som talar med hundar på måndagar tv4+ han är outstanding när det gäller hundar. det är du som är flockledare och han ska anpassa sitt liv efter dig. kom ihåg att det är bara en hund, ett djur och inte en människa. du kan inte behandla ett djur på samma sätt som ett barn, den förstår inte. allting måste vara konkret, abstrakt existerar inte för hunden. visa vad som är tillåtet och avvisa allt som du inte tycker om.
lycka till med hunden
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:En rymmare, vad göra?
« Svar #2 skrivet: 23 okt-07 kl 20:37 »

Jag förstår inte varför ???.

För att han antagligen är inne i sin "sista" mognadsfas, den psykiska könsmognaden som bruka infalla runt tvåårsåldern.

Det kommer att gå över, och ha honom i koppel eller långlina nu ett tag så att han inte lyckas rymma. Ju fler ggr han lyckas ju svårare är det att få bort.

Kanske finns det oxå en löptik i närheten som gör frestelen extra stor.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
Re:En rymmare, vad göra?
« Svar #3 skrivet: 24 okt-07 kl 09:05 »
Hej,
 tack för råden!

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:En rymmare, vad göra?
« Svar #4 skrivet: 29 okt-07 kl 10:33 »

Tyvärr så är inte detta problem så lätt att lösa,det är bara att ha honom i hundgård eller fastknuten.Eller att ha uppsikt över honom hela tiden,men det är lättare sakt än gjort,för dom har ett sjätte sinne att smita när man vänder ryggen till.

Det finns fördelar och nackdelar med hundar som är på detta vis.Det är oftast inga problem att lämna dom ensamna,för dom saknar inte ägaren så mycket.Nackdelen blir att dom kan knalla sin egen väg.
Har man en hund som saknar ägaren när dom lämnats ensam,och det brukar dom tala om,både i ord(ljud) och handling.Men fördelen blir att dom inte sticker sin egen väg,utan oroligt spanar in vart ägaren kan vara.

                                           Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser