Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ättiksmoder  (läst 4278 gånger)

Sommartorparn

Ättiksmoder
« skrivet: 18 okt-07 kl 20:52 »
I vintras började jag att "tillverka" en ättiksmoder enligt beskrivning i en gammal bok. En bit (tyskt) rågbröd spickat med pepparkorn. Burken sköljd med vinäger och fylld med vin. Hittills är jag dock inte nöjd med resultatet. Det kan ju hända att det blir vinäger av vinet, men själva ättiksmodern ska bli svampartad står det. Tycker jag inte. Nu ska jag fylla på med mera vin igen, för det dunstar en del genom det glesa tyget som glasburken är täckt med. Hur lång tid tar det egentligen innan ättiksmodern får rätt konsistens? Det ska nämligen gå att skölja av den en gång om året, men om jag gjorde det skulle min brödbit bara upplösa sig i smulor.

Byracka

• -
Re:Ättiksmoder
« Svar #1 skrivet: 18 okt-07 kl 23:29 »
Så är du missnöjd med vinägern eller vinägermamman?

Själv förstår jag inte vad brödet har där att göra, det skulle kunna vara för inympning av acetobakterier men det är ganska onödigt och antagligen verkningslöst. Pepparkornen är antagligen med för deras bakteriedödande egenskaper.

Annars kan du prova den franska metoden:
Ta en halv liter opastöriserad vinäger och tillsätt en deciliter vin, upprepa vintillsatsen under fyra veckor. Därefter tappar du av lika mycket vinäger som du tillsätter vin.
10% avtappning/vecka borde vara lagom. Tycker du vinägermängden är för liten är det bara att skala upp receptet.
Ett par saker att tänka på är att kärlet måste vara såpass stort att det finns ordentligt med luft i det eftersom processen förbrukar syre samt att vinet skall hålla en alkoholhalt mellan 10-13% för bästa resultat.

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 19 okt-07 kl 18:26 »
Tack för receptet! Jag skulle ändå vilja veta mer om ättiksmödrar och hur man gör dem. Finns det någon där ute i etern som har försökt sig på det här?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 okt-07 kl 21:21 »
Hm, jag har fått något som kallades "vinägerplanta" (direktöversatt från engelska) av syrran. Vet inte så mycket om skötseln men det ligger en geleklump i botten som jag matar med vin då och då. Ibland sprider den en doft av bakfylla omkring sig.  :)

Jag har tänkt att den ska få byta bostad till en plastdunk med tappkran i botten. Just nu ser det lite flockigt ut uppepå så att kunna tappa av vinägern underifrån bör bli ett plus.

Jag fick tips om att läsa kombucha trådarna för skötselråd.
Landsflykting i storstan...

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 26 okt-07 kl 16:01 »
Hm, jag har fått något som kallades "vinägerplanta" (direktöversatt från engelska) av syrran. Vet inte så mycket om skötseln men det ligger en geleklump i botten som jag matar med vin då och då. Ibland sprider den en doft av bakfylla omkring sig.  :)

Jag har tänkt att den ska få byta bostad till en plastdunk med tappkran i botten. Just nu ser det lite flockigt ut uppepå så att kunna tappa av vinägern underifrån bör bli ett plus.

Jag fick tips om att läsa kombucha trådarna för skötselråd.

Enligt mina uppgifter ska den sköljas av under rinnande vatten en gång om året. Det ska även gå att dela den och ge bort/använda i ny burk. Och den ska se svampaktig ut.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 27 okt-07 kl 23:18 »
Enligt mina uppgifter ska den sköljas av under rinnande vatten en gång om året. Det ska även gå att dela den och ge bort/använda i ny burk. Och den ska se svampaktig ut.

Det ska bli spännande att faktiskt få se hela härligheten när den får byta bostad  ;D
Något tips om var man hittar plastdunk med tappkran? Jula?

Måste alltså komma ihåg att skölja den också...
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 3 användare (1 dolda)
MickeMård, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser