Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   hjälp liggande bagglamm  (läst 2591 gånger)

vonna

• Gäst
hjälp liggande bagglamm
« skrivet: 18 okt-07 kl 15:16 »
 ???
Hej
jag har 2 st Bagglamm som är födda mars-april i år
i går em. när jag kom till bagg hagen så låg dessa 2 ner på ena sidan och verkade inte kunna resa sig ,jag lyfte upp dem och dom var lite vingliga en stund men sen gick dom och käka och allt verkade normalt.
men nu när jag kom hem efter jobbet så va det likadant igen, in ihagen och lyfte upp dem och dom va lite vingliga igen och det såg ut att dom gick rakt fram med framdelen av kroppen och bakdelen mer på sidan en liten stund . efter ca 2 tim. så låg den ena ner igen och klarar inte att stå på benen många sekunder utan verkar kraftlös och inte orkar hålla upp huvud m.m.
är det någon som har råkat ut förliknande eller vet vad det kan vara???
tacksam om någon kan hjälpa mig.
det är gutebaggar

vallhunden

• Västergötland
Re: hjälp liggande bagglamm
« Svar #1 skrivet: 18 okt-07 kl 16:16 »
Låter som stångningsskador. Kan de ha stångat varandra och båda fått en fullträff?
Just att de är vingliga och går lite snett kan tyda på en skada på centrala nervsystemet som typ efter en rejäl smäll. I värsta fall bryter de ju nacken, men här har de nog bara skadat nackkotorna.

Se till att deras magar fungerar under rehabiliteringen. Jag skulle stallat in dem och gett dem hö istället för att vingla omkring i hagen och fastna här och där.

Ibland kan det läka ut, ibland inte. Jag har haft bagglamm som har blivit bättre - men helt bra blir de inte. Ett fall för frysboxen? Jag hade nog tagit till vara på dem innan det är för sent ;-)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vonna

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-07 kl 16:32 »
Hej
jag tror inte att det är stångningskador en utav dem hade diarre för drygt 3v. sen .
om det har något med det

Henning

« Svar #3 skrivet: 18 okt-07 kl 17:12 »
Det skulle också kunna vara CCN som orsakas av thiaminbrist.
Normalt kan de bilda thiaminet själva i tarmen men vid diarrétillstånd kan det bli brist. Vid CCN blir det ingen feber bara vinglighet och ofta symrubbningar. Det är ganska lättbotat med rätt medicin. Prata med din veterinär.
« Senast ändrad: 18 okt-07 kl 17:13 av Henning »

vonna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 okt-07 kl 18:03 »
hej det står att man kan ge Prednisolon och det har jag hemma

Cerebrocortikal nekros (CCN)
E: Thiaminbrist som ger hjärnödem. Kan drabba får i alla åldrar.
S: Kramper, opistotonus.
B: Thiaminklorid 10 mg/kg i.v. (= 2,5 ml Beviplex/kg) var 3:e timme, 5 ggr. Ev. kan större dos ges med längre intervall med då s.c. el. i.m. Ev. Prednisolon 2-4 mg/kg el. dexamethason 1 mg/5-10 kg som engångsbeh. mot ödemet.
p: Ändra utfodringen gnm att ge mer grovfoder då ändrad fermentering kan orsaka utbrott.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 okt-07 kl 18:29 »
Det är B-vitaminet som är det viktiga vid CCN.

Men ge det så fort du kan.
Köp T.ex flytande i 1 litersflaska som finns hos Granngården
Ge mycket (2 dl ungefär) inte nägra milliliter  ;)

Om Baggarna inte blir helt ok på typ ett dygn av det så är det inte B-vitaminbrist!
Men bäst är om du tar hem veterinär som sputar det.

Vad har du för hull på dom, är dom magra ?
Vad utfodrar du dom med ?
« Senast ändrad: 19 okt-07 kl 20:40 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #6 skrivet: 18 okt-07 kl 18:35 »
När det är tydliga symtom brukar det krävas en eller två intravenösa behandlingar. Sedan kan man följa upp med Rosas behandling.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 18 okt-07 kl 18:36 »
E vitamin /selen brist ger muskeldegneration och känns mycket troligt ,behandling knappast realistiskt /avlivning,KOSULTERA VETRINÄR VID AKUT SJUKDOM .

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: liggande bagglamm
« Svar #8 skrivet: 18 okt-07 kl 21:50 »
Nej nu ska vi väl inte bli alldeles hispiga ?
Om det skulle vara Selenbrist så ger en spruta Selevitan supersnabb effekt!

Mvh Rosa

i går em. när jag kom till bagg hagen så låg dessa 2 ner på ena sidan och verkade inte kunna resa sig ,jag lyfte upp dem och dom var lite vingliga en stund men sen gick dom och käka och allt verkade normalt.

men nu när jag kom hem efter jobbet så va det likadant igen, in ihagen och lyfte upp dem och dom va lite vingliga igen och det såg ut att dom gick rakt fram med framdelen av kroppen och bakdelen mer på sidan en liten stund . efter ca 2 tim. så låg den ena ner igen och klarar inte att stå på benen många sekunder utan verkar kraftlös och inte orkar hålla upp huvud m.m.

Titta på den här filmen--> det helvita lammet har haft Kopparbrist
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 10:13 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 21 okt-07 kl 10:13 »
Vonna
Hur har det gått med dina baggar ?
Har dom dött eller är dom bättre ?

Mvh Rosa

vonna

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 okt-07 kl 18:13 »
den ena baggen är ok.
men den andra skavi slaktat för vi ser ingen bättring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser