Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har jag köpt en clicker  (läst 1406 gånger)

Tuve

• Skåne
Nu har jag köpt en clicker
« skrivet: 12 okt-07 kl 20:15 »
Jag tittade på lite olika småfilmer på youtube om klickerträning. Bland annat en som tränat ett får att göra agility, men också en del med nybörjartips om hur man kommer igång. Så nu har jag köpt mig en klicker idag. Och en påse morötter.
Som steg ett lär jag bara getterna att förstå att sekunden efter att jag klickat får de helt sonika en morotsskiva. Steg två tänkte jag testa när jag hållit på med bara klick-morot ett tag, och det är att  lära dem att de får morot om de kommer fram och nosar på min hand. Två av dem gör ju det även utan belöning, men den mest avvaktande geten kan behöva uppmuntras att komma så nära frivilligt. Jag har haft getterna i 12 dar. De går ju att hantera, och så, men jag vill jobba på att få det riktigt smidigt och frivilligt.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Nu har jag köpt en clicker
« Svar #1 skrivet: 13 okt-07 kl 00:06 »
Oj vilket jobb! Du får berätta vidare hur det går  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 13 okt-07 kl 09:19 »
Kul. Jag har tränat med klicker på en av mina hundar och hon som aldrig ville göra något annars blev väldigt ivrig att försöka komma på vad det är man vill. Med klickerträning kan du också hitta många andra kul beteenden än vad du hade väntat dig från början. Var noga bara med att endast träna ett beteende åt gången tills det sitter. Och du får inte öva in ett kommando innan beteendet sitter till hundraprocent på det sätt du vill att det ska vara. Du ska heller aldrig klicka innan de gör exakt rätt för annars lär du in ett felaktigt beteende. Dock kan en del saker krävas att du lär in i flera moment.
Lycka till, tror du kommer få riktigt kul
Köp gärna en av alla de bra böcker om klickerträning som finns..

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 13 okt-07 kl 09:41 »
 Jättekul och spännande! Berätta gärna hur det går!
Jag klickertränar min BC men jag tränar flera olika saker  annars tycker jag att han fastnar i ett beteende och inte "erbjuder" så många olika saker, svårt att förklara :-[ Dessutom dyker det ju upp en massa olika beteenden som man vill belöna utan att man direkt planerat in dem i träningen.
Klickerträning för din hund av Morten Egtvedt och Cecilie Köste (ska vara norskt ö men hittar det inte) är en jättebra bok som förklarar både filosofin och hur man gör praktiskt.
 Jag skulle kunna tänka mig att träning med "Targetstick" kan passa för getter, man kan lära dem att följa targeten och då borde dom ju bli lätta att flytta osv...
Targetträning:
http://www.lapphund.nu/metod03.htm
Vill man inte använda en "pinne" så kan man ju träna dem att följa sin hand också tex.
OT:Min BC hade lite svårt att låta bli att "dutta" med nosen på Herdestaven i början, han trodde det var en ny stooor fin Targetsticka ;)
 Lycka till med en helt fascinerande träningsform!
                            Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 13 okt-07 kl 09:49 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 okt-07 kl 14:54 »
Jättekul och spännande! Berätta gärna hur det går!
Jag klickertränar min BC men jag tränar flera olika saker  annars tycker jag att han fastnar i ett beteende och inte "erbjuder" så många olika saker, svårt att förklara :-[ Dessutom dyker det ju upp en massa olika beteenden som man vill belöna utan att man direkt planerat in dem i träningen.
Klickerträning för din hund av Morten Egtvedt och Cecilie Köste (ska vara norskt ö men hittar det inte) är en jättebra bok som förklarar både filosofin och hur man gör praktiskt.
 Jag skulle kunna tänka mig att träning med "Targetstick" kan passa för getter, man kan lära dem att följa targeten och då borde dom ju bli lätta att flytta osv...
Targetträning:
http://www.lapphund.nu/metod03.htm
Vill man inte använda en "pinne" så kan man ju träna dem att följa sin hand också tex.
OT:Min BC hade lite svårt att låta bli att "dutta" med nosen på Herdestaven i början, han trodde det var en ny stooor fin Targetsticka ;)
 Lycka till med en helt fascinerande träningsform!
                            Mvh
                          Charlotte

Tack för boktipsen! Vad är en BC? Jag har aldrig sett någon använda en herdestav, vad har man för nytta av den, och hur använder du den? Target stick såg jag på nån av filmsnuttarna jag tittat på, så jag förstår hur du menar med att herdestaven liknar en sån, men jag menar hur den vanligen används.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 13 okt-07 kl 15:09 »
Åh, jag tänkte inte på att jag blandade in hundsnack i Get-tråden. :)
En BC är en Border Collie och Herdestaven är "käppen" med krok på som man egentligen har till att fånga får med, jag använder den när jag vallar för att "förlänga armarna" med när jag visar hunden rätt nu i början.
                    Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 nov-07 kl 18:37 »
Jag har inte haft värst mycket tid att träna med getterna, det är ju mörkt och kväll var dag man kommer hem numera. Men lite har vi tränat. Jag fick tipset att börja träna in nåt djuret tycker är kul. Jag har två träkubbar, ca 25 cm höga, ståendes i getkätten för att de gillar att ha nåt å stå på. Så nu lär jag dem att ställa sig med frambenen på kubben när jag ber dem.
Och så har jag lånat en bok om klickerträning. Nästa steg blir att öva in att de kommer när jag ropar. Jag tänker nog öva på det i korridoren i ladan, för jag har ingen bra inhägnad ute än. Getterna bor inne än så länge.
Men, jag har en undran. Helst borde jag träna getterna ensamma, för att inte klickljudet ska förlora i värde för de getter som bara tittar på, och inte får godis efter varje klick. Men de gillar ju inte att vara ensamma. Nån som har nån idé om hur man lär dem vara trygga utan flocken?
Nån som känner till något forum om klickerträning? Eller ännu hellre om nån som tränat getter och skrivit om det på nätet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser