Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp tillstånd!  (läst 7839 gånger)

Prosit

• Södermanland
Tupp tillstånd!
« skrivet: 11 okt-07 kl 20:32 »
 ;D Jag har fått tillstånd till att ha tupp! Ringde och frågade om det var möjligt att få och det trodde hon jag talade med på Miljö och hälsoskyddsnämnden och nu har beslutet kommit! Jag får ha 10 hönor och en tupp fast jag bor i tätbefolkat område nära Stockholm! Hurra! Nu kanske jag inte behöver nacka min tuppkyckling och kan ha några fler hönor! ;D

Lycklig idag ;)
« Senast ändrad: 11 okt-07 kl 20:33 av Helenan »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Boström

• Småland
Re:Tupp tillstånd!
« Svar #1 skrivet: 11 okt-07 kl 21:40 »
GRATTIS,va kul.  ;D ;D
Lycka till med hönsen och tuppen!
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #2 skrivet: 11 okt-07 kl 21:57 »
Jättegrattis! Hönor utan tupp är ju inte riktigt samma sak. :D :D :D
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 11 okt-07 kl 22:42 »
Grattis, att ha tupp i flocken är den största tjusningen med höns.  ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 11 okt-07 kl 23:07 »
Grattis! Vad kul att du får ha tupp! Inte minst för dina hönor!

Mina hönor har alltid tyckt bra om sin tupp men behandlat honom lite nonchigt tycker jag. Men det var innan höken skrämde dem. De uppskattar honom mycket mer nu! Det var gulligt att se så de tryckte sig intill honom sen...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 11 okt-07 kl 23:30 »
Grattis! Vad kul att du får ha tupp! Inte minst för dina hönor!

Mina hönor har alltid tyckt bra om sin tupp men behandlat honom lite nonchigt tycker jag. Men det var innan höken skrämde dem. De uppskattar honom mycket mer nu! Det var gulligt att se så de tryckte sig intill honom sen...

;D

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #6 skrivet: 12 okt-07 kl 09:18 »
Många GRATTIS från Glömstaskogen :D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Prosit

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 12 okt-07 kl 13:05 »
Tack så mycket! Mina hönor brukar ha tupp på sommaren då vi är på landet. Förra sommaren hade vi en som de verkligen avgudade. En jättesnygg Hedemora tupp. Årets Bramatupp struntade de fullständigt i. Nu har jag en åsbokyckling som är i princip full stor. Men han får inte vara med. Snart kanske han sätter sig i respekt och börjar gala. Nu är det bara resten kvar och det är att övertyga maken om att tupp är nödvändigt :-[
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

ela84

« Svar #8 skrivet: 12 okt-07 kl 14:07 »
Va kul ;D ;D ;D
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Södergården

« Svar #9 skrivet: 12 okt-07 kl 15:15 »
Han förstår sökert hur viktigt det är med en manlig individ bland alla hönsen. Och han vill väl inte att du ska vara olycklig heller. ;)
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 12 okt-07 kl 16:18 »
Maken borde väl tycka att det vore bra att ha en tupp så han har någon på sin sida...

Det är nästan löjligt lustigt här så min man alltid ställer sig på Rockys sida och tycker hönorna är dumma mot honom. Han tycker t ex alltid att hönorna är så egoistiska som äter upp allt gott de får, han tycker Rocky kunde få någon godbit själv, men han springer ju och ger bort det han får till hönorna, det hjälper inte att förklara för maken att bra tuppar gör så, han tycker ändå att hönorna är dumma mot honom...

Medan jag så klart håller på hönorna... de enda av kvinnokön i vår hushåll, två söner och två kastrerade hankatter förutom oss och hönorna...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

christine

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 12 okt-07 kl 19:44 »
Han kommer snart att älska tuppen.  ;D

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 okt-07 kl 18:02 »
;D Jag har fått tillstånd till att ha tupp! Ringde och frågade om det var möjligt att få och det trodde hon jag talade med på Miljö och hälsoskyddsnämnden och nu har beslutet kommit! Jag får ha 10 hönor och en tupp fast jag bor i tätbefolkat område nära Stockholm! Hurra! Nu kanske jag inte behöver nacka min tuppkyckling och kan ha några fler hönor! ;D

Lycklig idag ;)

KUL!!! Det kanske finns hopp för mej också trots allt... ;)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #13 skrivet: 15 okt-07 kl 12:55 »
Fantastiskt roligt! Inte minst för de tuppälskande grannarna som blev arga när förra tuppen försvann...  ;D

Är det Stockholms kommun du har pratat med, "Miljökontoret" på kommunen?

Sa de något om att det finns nån risk att de drar in tillståndet om grannarna börjar gnälla på tuppgalande? Tänker på mitt svar från Huddinge kommun...

Är det betingat med några extra regler?

Harebra!
/JennyN

Södergården

« Svar #14 skrivet: 15 okt-07 kl 21:19 »
Konstigt att folk uthärdar tågvisslor, kyrkklockor, lastbilar, signalhorn, tjutande däck och musik på full volym - men kommer det ett stackars tuppskrälle och gal, då är gränsen nådd.

Margit

• Gäst
SV: Tupp tillstånd!
« Svar #15 skrivet: 01 sep-08 kl 11:44 »
I dag har jag haft herr miljö - och hälsoskyddsinspektör här.

Han godkände hönornas nya bostad, med beröm godkänt  ;D att utöka beståndet till 6 st. dvärghönor var inga problem men...att få tillstånd för tupp var mycket svårt.

Då jag har ett utrymme i källaren där de bodde förut som tuppen kan få vara i på nätterna så kanske kanske kunde jag få tillstånd till en liten tupp, snällt va  ::)

Håll nu alla tummar för att det går igenom är ni snälla, jag ska ner och lämna in ansökan nu  ;D ;D

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #16 skrivet: 01 sep-08 kl 11:52 »
Menar du att tuppen ska få sitta själv i källaren på nätterna?  :o
Gotlandskaniner, genbank.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 01 sep-08 kl 12:45 »
Kul att de godkände hönornas nya hus! Skam hade väl varit annars!

Men så synd att de inte vill tillåta tupp. Så underligt det kan vara, att det skiljer sig så från olika ställen, det borde, tycker jag, vara lika i alla jämförbara bebyggelser, för rättvisans skull!

Tycker också att det skulle vara synd om tuppstackaren om han ska sitta själv i källaren på nätterna. Om du har isolerat hönshuset och inte släpper ut honom förrän sju åtta på morgonen borde det väl inte vara någon fara eller?

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #18 skrivet: 01 sep-08 kl 13:13 »
Serveringstillstånd har jag hört talas om, men aldrig tupptillstånd... ;D ;D

Prosit

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 01 sep-08 kl 14:43 »
Ja visst är det konstigt att det är så mycket enklare i Stockholm?! Tror inte man löper särskilt stor risk att bli av med tillståndet om man inte missköter på något vis. Tex släpper ut före 0700 på morgonen. Jag brukar inte öppna förrän vid 0830 på Lördag-Söndag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser