Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp tillstånd!  (läst 7723 gånger)

Margit

• Gäst
SV: Tupp tillstånd!
« Svar #20 skrivet: 01 sep-08 kl 14:49 »
Ja visst är det konstigt att det är så mycket enklare i Stockholm?! Tror inte man löper särskilt stor risk att bli av med tillståndet om man inte missköter på något vis. Tex släpper ut före 0700 på morgonen. Jag brukar inte öppna förrän vid 0830 på Lördag-Söndag.

Jag tycker också att det är konstigt, storstad som storstad tycker man...vi får se vad de kommer fram till.

Till er andra; Lekstugan är inte isolerad (än) bara golvet, så galandet hörs ju mycket väl ut genom träväggarna. Det blir så att han vackert får sitta i källaren och sova (stor inhägnad c:a 1,5 kvm) men inte nödvändigtvis ensam.

Vintertid när det är mörkt på morgonen kanske det går att ha honom ute - vi får se om jag ens får mitt hett efterlängatde tillstånd.

Hönorna trängtar efter en tupp i alla fall, det räcker att jag klappar dem lite på ryggen så ställer de sig i "bereddställning"  :-[

Prosit

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 01 sep-08 kl 15:10 »
En sak som är lite tråkigt med tupp är att man inte längre har "äganderätt" till hönorna. Plötslitg är det tuppen som har första tjing! Så fort man kommer med gosaker ska han ha dem för att fördela bland hönorna. Klappar barna hönorna så blir man direkt rädd att tuppen ska få för sig att ge sig på dem så nu mera får ingen röra hönorna här.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Margit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 sep-08 kl 16:44 »
Herregud!

Precis nu pratade jag med den sista berörda grannen som kan tänkas bli störd av tuppen...jag frågade om hon tyckte att det var OK att jag testade att ha en tupp, jag sa att han kommer bara vara ute mellan 9.30-18 och att han inte hördes ut från min källare. Jag sa också att om de stördes det allra minsta så skulle jag göra mig av med tuppen igen.

Hon rynkade på näsan och svarade;
- Nej, egentligen är det inte OK, framför allt min man hatar allt som har med landet att göra. Han avskyr djur och deras läten och husmanskost  :o :o Vi bor ju inte direkt på landet så vi hade hoppats på att få slippa sådana ljud. (Vi bor 5 meter från en hårt trafikerad väg, men det går tydligen bra  ::)).

Hon berättade också att det sprang en del katter på deras tomt (bl a min såklart  :-[) och det var de inte så förtjusta i...my god!

Jag sa;

- Jag tycker inte att tuppens galande är värre än barnskrik (de har en 1 1/2-åring som gallskriker för jämnan) men självklart respekterar jag eran åsikt och än har jag inte fått något tillstånd. Vad gäller katten så får ni väl ta fram trädgårdsslangen och spruta på henne...

JAG VILL FLYTTA TILL LANDET, BORT FRÅN FISFÖRNÄMA DÅRAR SOM ÄR "FÖR FINA" FÖR ATT ÄTA HUSMANSKOST!!!

De skulle bara veta att mina hönor smet in på deras gräsmatta förut i dag  :P nu är det bäst att passa sig.

Prosit

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 01 sep-08 kl 18:12 »
Men gud! Stackare! Det verkar ju inte vara bättre där än här! Förrutom kommunen som är bättre här då!

Vi får köpa en gård ihop och flytta ut på landet ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

fjäderfän

« Svar #24 skrivet: 01 sep-08 kl 18:27 »
som jag brukar säga den sista idioten är tyvärr inte född en *suck*
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Margit

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 sep-08 kl 19:15 »
Ja usch vad detta känns trist  :( även om jag får tillståndet så känns det ju inte bra...

En gård på landet passar mig perfekt Prosit, vi får mötas halvvägs då  ;D

Torry

« Svar #26 skrivet: 01 sep-08 kl 20:12 »
Fy fan vad folk är trångsynta  >:( trafikbuller, skrikande ungar, mopeder etc går bra men tuppar och även andra fåglar är som ett rött skynke för vissa. Tyvärr verkar det som det kan bli jobbigt för dej att ha tupp även om du får tillstånd såna där människor är nog svåra att omvända. Men jag håller tummarna i allafall.
Torry

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 sep-08 kl 21:30 »
Fy vad trist :(
Så grannen, han hatar allt som har med landet att göra minsann... :o :o
Men då kan man ju undra vad han äter??
Inte kan han väl ha sån dubbelmoral att han glatt mumsar i sig bakverk med ägg då..
Eller allt annat som kommer från landet och bönder..
Finns inte så mycket kvar för den gubben att äta!! Husmanskost eller ej!!
Jag hoppas och håller tummarna för att du får din tupp ;)

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 01 sep-08 kl 22:33 »
Tack så mycket för ert stöd!  :-*

Jag kan inte sluta tänka på det hon sa...de är nyinflyttade så jag har knappt pratat med dem innan, jag känner mig sårad över hennes klumpighet  :(

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #29 skrivet: 01 sep-08 kl 23:16 »
Gräsliga grannar! Såna ska du inte låta förstöra ditt humör och ditt hopp om tupp. Lätt att säga iofs...

Vilka fruktansvärda människor!!! Hur kan man bara tycka illa om allt som har med landet att göra? Varför bor man inte i en lägenhet på sjuttifjärde våningen allra mitterst in i stan då? Och bara äter sånt som inget har med landet att göra (med andra ord ingenting!)

Klaga högljutt på deras unges gastande efter det här, det hade jag gjort (jag är rätt långsint...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #30 skrivet: 02 sep-08 kl 04:43 »
Hej!

Jag har inte sett den här tråden tidigare. Vi är på sätt och vis i samma sits och jag väntar hit M&H den 11:e. Kan du summera. Har du fått något besked än?
Våra grannar har beviljat tupp. Ansökan "ligger inne" och nu är det besiktningen kvar innan besked. Att ha tuppen i källaren skulle inte fungera för oss, men å andra sidan är hönshuset isolerat.

Ja, vissa av oss skulle nog aldrig ha bosatt oss i stadsplanelagt område..........

Lycka till du med!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #31 skrivet: 02 sep-08 kl 07:56 »
Det är riktigt konstigt det där med folk som stör sig på tuppar.
Jag tror att alla gnällspikar som klagar har en förvriden bild om hur högt en tupp gal.
Förr i tiden hade ju var och varannan människa ett par höns och en tupp.
Gräsklippare,trimmade mopeder,trafikbuller,skrikande ungar mm det får man tåla men inte en galande tupp?
Konstigt nog behöver man inte ha tillstånd för en skällande hund  :o

Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 sep-08 kl 09:56 »
Det är riktigt konstigt det där med folk som stör sig på tuppar.
Jag tror att alla gnällspikar som klagar har en förvriden bild om hur högt en tupp gal.
Förr i tiden hade ju var och varannan människa ett par höns och en tupp.
Gräsklippare,trimmade mopeder,trafikbuller,skrikande ungar mm det får man tåla men inte en galande tupp?
Konstigt nog behöver man inte ha tillstånd för en skällande hund  :o

Jag kan bara hålla med!

I-K, jag lämnade in ansökan i går efter att inspektören hade varit här...så vi får se, det kändes som att han var på "min sida" han skulle göra vad han kunde sa han...jag väntar spänt på besked  :)

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 02 sep-08 kl 16:32 »
Jag lämnade in min ansökan den 11aug. och nu en månad senare är M&H på ingång. De berömde vår ansökan, men behöver ändå ta sig en titt, vilket vi uppskattar ;-)

Sen får vi se......

Nu har vi snart haft våra hönor i ett halvår. Måste säga att än är vi inte avskräckta, långt därifrån....alfahönan håller oss varma i kläderna med sitt galande ;-) Ja, det är sant på heder och samvete, så grannarna får nu en mjukare inskolning! Inte vet jag hur långt än Hedemoratupp hörs, men hönan hörs tydligt till gatan och de närmaste grannarna.........
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Prosit

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 02 sep-08 kl 18:16 »

Klaga högljutt på deras unges gastande efter det här, det hade jag gjort (jag är rätt långsint...)
;) ;D

Margit

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 02 sep-08 kl 20:06 »
He he...förutom den extremt skrikiga ungen så har de dessutom en garageport som brakar och fjongar varje gång de öppnar och stänger den - vägg i vägg med mitt sovrum, det låter som jordbävning, men snälla mesiga jag har aldrig klagat, det ligger inte för mig.

Men det ska bli ändring på det om det fortsätter såhär  ;D

carmen

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 04 sep-08 kl 01:29 »
Hej Margit.

Det var tråkigt att höra om din granne, en del människor är bara för mycket tyvärr.
Eftersom de drar upp att mannen inte gillar husmanskost heller så verkar de ju klaga på allt tyvärr, det blir jobbigt med den här grannen även om du får tillståndet.

Finns det ingen möjlighet att flytta ut på landet?

Har en snygg blå eller blåspättad dv Kochintupp till dig här som du får hämta om du får tupptillståndet!  ;)

Lycka till med allt!

mvh
Carmen

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 04 sep-08 kl 14:22 »
blåspettad? Novisen undrar hur en sån ser ut? // I-K

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 12 sep-08 kl 18:24 »
Vår tuppansökan blev beviljad!

Hedemorahönsmoran i Kolbäck är minst sagt gla´

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #39 skrivet: 12 sep-08 kl 18:25 »
Hurra!!! Grattis!!!

Jag satt just och undrade hur det hade gått, för visst var det i går de skulle komma och titta?

Vad roligt!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser