Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga Konverter  (läst 7690 gånger)

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
Bygga Konverter
« skrivet: 10 okt-07 kl 12:46 »
Jag har ett elverk på 4,2 Kwh 19A, max 4,6 Kwh, 380 V

Jag har en multiplasmaskärare på 2,5 Kwh, 15 A, 220V

Jag får ut ca 1,2KWh /220Vmellan faserna på elverket, teoretiskt, om alla faser belastas, reeellt 1Kwh, och 13,4 A. Det är långt ifrån vad plasmaskäraren behöver.

För att fixa detta kan man antingen låta någon bygga en transformator 380=>220 V, men tillverkaren av plasmaskäraren rekommenderar istället att man ska sätta en diod på varje fas, så att de ger bara +-ström, och använda jorden som minus.Mycket billigare att konstruera en sådan konverter.

Det ska inte vara något problem med detta menar de, eftersom plasmaskärarens energiförsörjning ändå är helt elektronisk, den fixar dåliga sinuskurvor ( som troligen blir resultatet av körningen genom dioderna), och behöver heller inte startström, därtill så är halva energiförbrukningen av kemisk karaktär.

Problemet är att det inte finns någon som vill bygga konvertern... De vill inte göra jobb för 500 kr, som kan göra dem ansvariga för min elutrustning..

På Elfa kostar dioderna ca 100 kr styck+ moms, när jag kikar på vad som ska göras så verkar det enkelt: fem trådar från 380 V, tre av dem är fas, en jord och en nolla.

Det skulle alltså vara möjligt att jag skulle kunna fixa detta själv, om jag fick lite vägledning av någon. Kan någon här hjälpa mig ?

Jag vill veta mer om nollan: vad är det den tillför ? Hur vet man att man får ut 220V och inte 380 ? Någon här som vet hur detta ska kopplas ?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Bygga Konverter
« Svar #1 skrivet: 10 okt-07 kl 13:18 »
Skit i nollan, den beöver du inte.

Här nedan ser du en sexpulskoppling eller 3faslikriktare. Du sätter 2 dioder åt var sitt håll på varje 3faståt. Ut får du något i stil med 500V oputsad likström. Detta bryr sig förmodligen din plasmaskärare inte ett dugg om. Faserna ansluter du på de där 3 tåterna på toppen av ritningen och likström kommer ut till höger.

Annars så sätter man 3 stycken likriktare mellan varje fas och nollan. Då får man ut ungefär 300V likström.
Bilden snodd från:
kau
« Senast ändrad: 10 okt-07 kl 13:20 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
Re:Bygga Konverter
« Svar #2 skrivet: 11 okt-07 kl 11:44 »
Skit i nollan, den beöver du inte.]

Är inte nollan tillför att styra 220/380 volt ? Men vad jag inte greppar i detta är vad som kommer ut efter dioderna. Enligt dig är det likström, vilket det ju borde vara ( likriktardioder). Men plasmaskäraren på 220 V har ju en transformator, och transformatorer fungerar ju bara på växelström.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Bygga Konverter
« Svar #3 skrivet: 11 okt-07 kl 12:46 »
Det blr ju fortfarande växelspänningar i DC-ripplet. Så länge du inte sätter in en kondensator så får du pulser men halva spänningen då du bara får halva sinuskurvan.

Säger tillverkaren att man kan göra så här så är det värt ett försök.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Bygga Konverter
« Svar #4 skrivet: 11 okt-07 kl 16:28 »
Om du ska likrika halva pulsen och sedan sammanfoga detta så vet jag inte riktigt vad man får, men jag kan inte tänka mig att det är i någon form nyttigt för elverket. Du kommer på grund av den sjuka belastningen att få en likströmskomponent på generatorsidan och det kan förstöra magnetiseringen tror jag.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
Re:Bygga Konverter
« Svar #5 skrivet: 11 okt-07 kl 17:42 »
Om du ska likrika halva pulsen och sedan sammanfoga detta så vet jag inte riktigt vad man får, men jag kan inte tänka mig att det är i någon form nyttigt för elverket. Du kommer på grund av den sjuka belastningen att få en likströmskomponent på generatorsidan och det kan förstöra magnetiseringen tror jag.

Det här tål att tänka på. Låter orealistiskt. Jag ska ringa tillverkaren igen, oavsett om han menar vad han säger, så undrar jag om han menat att jag ska göra ingrepp i plasmaskäraren.

Går inte det här att fixa på något annat sätt ? Det här låter äventyrligt..Transformator 380/220 ? Jag behöver ju bara 2,5 Kwh/15 A. Kommer växelspänningen att bli kvar då? Victron electronic sade att de kunde linda en transformator åt mig. Den måste isf specialtillverkas för mitt elverks kapacitet.

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
Re:Bygga Konverter
« Svar #6 skrivet: 11 okt-07 kl 17:46 »
Det blr ju fortfarande växelspänningar i DC-ripplet. Så länge du inte sätter in en kondensator så får du pulser men halva spänningen då du bara får halva sinuskurvan.

Säger tillverkaren att man kan göra så här så är det värt ett försök.

Jag vet ju inte om vi missförstått varann jag och han där borta i Moskva.. Ska ringa igen. Han menade att all kraftförsörjning är elektronisk, och att allt ska ändå omformas. Frågan är hur jag ska kunna våga lita på honom. Multiplaz är inte billig.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Bygga Konverter
« Svar #7 skrivet: 11 okt-07 kl 19:12 »
Om du funderar på att linda en trafo är det billigare och bättre att köpa en passande enfasgenerator och sätta den på din motor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
Re:Bygga Konverter
« Svar #8 skrivet: 12 okt-07 kl 08:49 »
Om du funderar på att linda en trafo är det billigare och bättre att köpa en passande enfasgenerator och sätta den på din motor.

Det var en god ide´. Jag ska ringa tillverkarens service och fråga om detta samt om generatorn tar skada av att leverera avkapade sinusvågor, via dioder. Problemet är att man inte vågar lita på svaren man får. Ska man våga göra ingrepp själv, bör man kunna få säkerhet om vad man gör. Verkar svårt att få säkerhet i det här fallet.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Bygga Konverter
« Svar #9 skrivet: 12 okt-07 kl 21:23 »
Att likrikta alla tre faserna och lägga dem tillsammans skapar en varierande likström. Varje fas överlappar varandra så spänningen når aldrig noll.

Det kan tänkas vara så att när utrustningen är "elektronisk" fungerar den unge fär som ett switchat nätaggregat eller en frekvensomformare.
Dessa likrikar spänningen direkt vid ingången innan den själv hackar sönder spänningen men på en anna frekvens. Detta gör att transformatorn kan bli mycket mindre.

När jag funderar lite på detta. Är det inte just så en plasmaskärare gör. Ändrar frekvensen och spänningen.  ???
Man kan t.ex. köra en vanlig PC direkt på batter bara man kommer över några hundra volt.

Principen gör så att om man likriktar trefasen utan nolla så blir nog utspänningen högre. Det gör att "omformaren" inte behöver arbeta lika hårt och själv anpassar sig. Det kan däremot tänkas att ingående komponenter, drivtransistorn och den mycket viktiga släckdioden med kapasitans får för höga överslängar och tar stryk.





Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Bygga Konverter
« Svar #10 skrivet: 12 okt-07 kl 22:05 »
Ja, och att halvvågslikrikta som leverantören föreslog kommer nästan säkert att ta ihjäl hans elverk utan att säkringen utlöser.

Eftersom det är ett kinaelverk så är det inget större förlust men det kommer fortfarande att vara trasigt.  Problemet med kinaelverk är att de kan leverera den effekten som står på den om den är strikt resestiv, så snart den flyttar på sig så brukar spänningen kollapsa eller spänningsregulatorn att ge sig långt innan man kommer upp i märkeffekten.

Jag har ett enfas kinaelverk till salu förresten.... 22A enligt kartongen, det stämmer när jag kör den mot elpatronen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
Re:Bygga Konverter
« Svar #11 skrivet: 22 okt-07 kl 18:19 »
Ja, och att halvvågslikrikta som leverantören föreslog kommer nästan säkert att ta ihjäl hans elverk utan att säkringen utlöser.

Eftersom det är ett kinaelverk så är det inget större förlust men det kommer fortfarande att vara trasigt.  Problemet med kinaelverk är att de kan leverera den effekten som står på den om den är strikt resestiv, så snart den flyttar på sig så brukar spänningen kollapsa eller spänningsregulatorn att ge sig långt innan man kommer upp i märkeffekten.

Jag har ett enfas kinaelverk till salu förresten.... 22A enligt kartongen, det stämmer när jag kör den mot elpatronen.


Är elverket ett dieselelverk ?

Beträffande halvvågs likriktning: snackade med leverantören av elverket, som inte tyckte att det verkade vara en speciellt ljus ide.. Det är klart att det är fråga om en väldigt konstig belastning.

Jag ska ringa till Moskva om multiplaz igen, och fråga om de vet någon som kan fixa en trafo åt mig. Victron electronic skulle göra en för 4500kr.  Det får man ju ett elverk för...

En trafo vore inte dumt, men jag fattar inte att det går att göra en trafo med växelström till växelström. Någon som vet ? Finns det någon i sverige som skulle kunna linda en trafo till vettigt pris ? Hinner järnkärnan verkligen med i en sådan trafo ?
« Senast ändrad: 22 okt-07 kl 18:20 av Avos »

Hasse

  • Gäst
Re:Bygga Konverter
« Svar #12 skrivet: 22 okt-07 kl 20:03 »
Jag tror inte att det är en bra idé med en transformator. Belastningen blir osymmetrisk mellan två faser, generatorn är gjord för symmetrisk belastning. Dessutom har belastningen kanske också en konstig kurvform beroende på plasmaskäraren.

Istället för en dyr transformator, skaffa ett elverk som klarar den här belastningen på en fas.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Bygga Konverter
« Svar #13 skrivet: 26 okt-07 kl 19:14 »

Istället för en dyr transformator, skaffa ett elverk som klarar den här belastningen på en fas.

Och då behöver du förmodligen ett elverk som är 2 gånger märkeffekten på din plasmaskärare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
Re:Bygga Konverter
« Svar #14 skrivet: 27 okt-07 kl 12:27 »
Och då behöver du förmodligen ett elverk som är 2 gånger märkeffekten på din plasmaskärare.

... för ca 50 000kr.. om det är ett dieselelverk

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Bygga Konverter
« Svar #15 skrivet: 27 okt-07 kl 12:41 »
Ja, om man inte köper ett kinaelverk, för då får man ett 30A, 3000Varvs dieselelverk för cirkus 20kkr inkl moms.  De suger hejdlös men det kan fungera.

Om man har ett tungt kvalitetselverk då brukar de ha tillräckligt med koppar i spolarna och tillräckligt med tyngd i svänghjulet för att klara av att starta maskiner som har en startström som är i samma storlek som elverket. Har man ett kinaelverk med obefintligt svänghjul, fulmagnetisering och underdimensionerade kopparlindningar så brukar istället spänningen kollapsa om man bara tillräckligt fort går upp till halva märkeffekten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
Re:Bygga Konverter
« Svar #16 skrivet: 28 okt-07 kl 10:41 »
Ja, om man inte köper ett kinaelverk, för då får man ett 30A, 3000Varvs dieselelverk för cirkus 20kkr inkl moms.  De suger hejdlös men det kan fungera.

Om man har ett tungt kvalitetselverk då brukar de ha tillräckligt med koppar i spolarna och tillräckligt med tyngd i svänghjulet för att klara av att starta maskiner som har en startström som är i samma storlek som elverket. Har man ett kinaelverk med obefintligt svänghjul, fulmagnetisering och underdimensionerade kopparlindningar så brukar istället spänningen kollapsa om man bara tillräckligt fort går upp till halva märkeffekten.

Men multiplaz tar ingen startström, säger de nu i moskva. Den har en elektronisk energiförsörjning. Jag fick höra av victron electronics att det skulle finnas ett ryskt elverk som skulle vara ganska bra. Vet du vad det heter ? Finns det verkligen ingen lösning på det här korkade problemet ? Måste man verkligen välja mellan högt ampere-tal, vilket innebär att man inte får tre-fas och troligen bensin, eller trefas, och alltför lågt ampere-tal ? Teoretiskt sett ska det ju gå att omvandla ohm-ampere-watt-volt.
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 10:44 av Avos »

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Bygga Konverter
« Svar #17 skrivet: 28 okt-07 kl 15:23 »
Men multiplaz tar ingen startström, säger de nu i moskva. Den har en elektronisk energiförsörjning. Jag fick höra av victron electronics att det skulle finnas ett ryskt elverk som skulle vara ganska bra. Vet du vad det heter ? Finns det verkligen ingen lösning på det här korkade problemet ? Måste man verkligen välja mellan högt ampere-tal, vilket innebär att man inte får tre-fas och troligen bensin, eller trefas, och alltför lågt ampere-tal ? Teoretiskt sett ska det ju gå att omvandla ohm-ampere-watt-volt.

Ja, det kan stämma, men kinaelverk verkar inte klara att gå upp till maxeffekten på en gång utan istället kollapsar spänningen.

Som sagt enklast i dit fall är en likriktning över alla faser, men det är rätt viktigt att du likriktar på båda sidor. Då ska nog elverket klarar sig.

Kör antingen enligt min ritning tidigare i tråden eller likrikta 3 gånger mellan fas och nolla. Det kan väl gå på en 1000:- eller nåt på elfa.

De flesta seriösa tillverkare kan leverera 1faselverk upp till 100A, men de är oftast lite dyrare än motsvarande 3faselverk.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
Re:Bygga Konverter
« Svar #18 skrivet: 28 okt-07 kl 15:27 »
Ja, det kan stämma, men kinaelverk verkar inte klara att gå upp till maxeffekten på en gång utan istället kollapsar spänningen.

Som sagt enklast i dit fall är en likriktning över alla faser, men det är rätt viktigt att du likriktar på båda sidor. Då ska nog elverket klarar sig.

Kör antingen enligt min ritning tidigare i tråden eller likrikta 3 gånger mellan fas och nolla. Det kan väl gå på en 1000:- eller nåt på elfa.

De flesta seriösa tillverkare kan leverera 1faselverk upp till 100A, men de är oftast lite dyrare än motsvarande 3faselverk.


Jag fattade inte hur du menade. Likrikta med dioder; okey, men du skrev att det skulle komma ut 600 Volt eller någonting ? Dessutom verkar det vara pulserande likström eller någonting. Om man satte kondensatorer, så skulle det bli riktig likström ,men vad ska jag sen göra med den ? Isf måste jag bygga om trafon ?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Bygga Konverter
« Svar #19 skrivet: 28 okt-07 kl 15:39 »
Jag fattade inte hur du menade. Likrikta med dioder; okey, men du skrev att det skulle komma ut 600 Volt eller någonting ? Dessutom verkar det vara pulserande likström eller någonting. Om man satte kondensatorer, så skulle det bli riktig likström ,men vad ska jag sen göra med den ? Isf måste jag bygga om trafon ?

Om du likriktar 400V så blir det sisådär 500V och om du likriktar 220V blir det väl en 270V eller nåt. Din "transformator" är förmodligen ett switchad nätagregrat och den struntar troligen fullständigt i hur den inkommande spänningen ser ut. Dessutom börjar den alldeles säker själv med att likrikta spänningen. Med lite tur går den dessutom mindre varmt om du likriktar 3fas för då slipper den nollgenomgången. Det som endast är frågan är om den klarar inkommande spänningen på 500V eller om den har ett tak nånstans på 300V, klarar den 500V skulle jag mata den med det för då  behöver "transformatorn" inte jobba så hårt.  Klarar den inte det så får man likrikta mellan fas och nollan och sedan lägga ihop plus och minus efter varje likriktning.


Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare (1 dolda)
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser