Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bo i skogen  (läst 4446 gånger)

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
bo i skogen
« skrivet: 08 okt-07 kl 09:58 »
Hej. vill bara meddela er att till sommar körs det igång. 4 personer skall leva, andas, skita, ja allt i skogen från o med 1 juli.
vi bosätter oss i en hemmabygd koja. Nån som har lite åtsikter och frågor?
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

Sommartorparn

Re:bo i skogen
« Svar #1 skrivet: 08 okt-07 kl 10:42 »
Bara en fråga: Är du möjligen släkt med Lasse i grottan (Kinnekulle)?

Loke

• Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #2 skrivet: 08 okt-07 kl 11:38 »
Nej faktiskt inte, hurså?
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 08 okt-07 kl 16:16 »
Hur har ni tänkt er att kojan ska se ut?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 08 okt-07 kl 16:39 »
Hej. vill bara meddela er att till sommar körs det igång. 4 personer skall leva, andas, skita, ja allt i skogen från o med 1 juli.
vi bosätter oss i en hemmabygd koja. Nån som har lite åtsikter och frågor?

Hej och välkommen till forumet Loke.

Det låter spännande. Är det över sommaren ni tänker bo där eller är det ett längre boprojekt? Äger ni marken ni ska bygga på?

Berätta gärna mer.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Loke

• Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #5 skrivet: 09 okt-07 kl 09:27 »
Hur har ni tänkt er att kojan ska se ut?

det blir tippie. då jag varigt delaktig i lajv innan, lärde jag mig snabbt hur man behåller värmen inne, och kylan ute

Loke

• Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #6 skrivet: 09 okt-07 kl 09:29 »
Hej och välkommen till forumet Loke.

Det låter spännande. Är det över sommaren ni tänker bo där eller är det ett längre boprojekt? Äger ni marken ni ska bygga på?

Berätta gärna mer.

som det ser ut nu blir det 2 års tid vi ska vara ute :)
vi äger inte marken, men min polare gör, så det problemet är löst. det finns en källa i närheten, samt en bra fiskesjö till fiske och bad.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 09 okt-07 kl 09:34 »
Berätta mera om personerna som skall vara med. Ålder, kön, bakgrund, förkunskaper mm.

Emmaibäcka

« Svar #8 skrivet: 09 okt-07 kl 11:13 »
Hej! var det inte ni som var med på Tv för ett tag sedan...?

Loke

• Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #9 skrivet: 09 okt-07 kl 13:07 »
Berätta mera om personerna som skall vara med. Ålder, kön, bakgrund, förkunskaper mm.

Vi är två killar och två tjejer.
jag är 19, Tommy är 24
carina är 19 och Lydia är 18.

Jag personligen har varigt mer eller mindre bosat i skogen under längre perioder förut. Jag har tillstånd att sätta upp kaninfällor då marken tillhör en polare. Jag är en tvättäkta skogsmulle, med andra ord. jag vet vilka planter som är ätliga och vilka som inte är.

Tommy är som jag, fast äldre. (en bättre förklaring behövs oftast inte)

Carina och Lydia är våra partners, och de går just nu överlevnadskurser för att förbereda sig.

tippie'n är strax färdig, platsen är utvald, och just nu gäller det att förbereda sig så gått det går :)

Loke

• Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #10 skrivet: 09 okt-07 kl 13:09 »
Hej! var det inte ni som var med på Tv för ett tag sedan...?

nej, dock inte, vilket program var det du tänkte på?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #11 skrivet: 09 okt-07 kl 17:47 »
Det låter spännande! Jag skulle gärna prova på något liknande, fast kanske inte så lång tid. En gammal... flickdröm ::) kan man väl kalla det  ;D
Hur mycket utrustning har ni mer er ut? I vilken ände av landet håller ni till?

Loke

• Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #12 skrivet: 10 okt-07 kl 09:28 »
Det låter spännande! Jag skulle gärna prova på något liknande, fast kanske inte så lång tid. En gammal... flickdröm ::) kan man väl kalla det  ;D
Hur mycket utrustning har ni mer er ut? I vilken ände av landet håller ni till?

det är inte helt färdig bestämd. :)  det finns meningsklillnader mellan flera i gruppen, men det skall lösas :)

Emmaibäcka

« Svar #13 skrivet: 11 okt-07 kl 07:56 »
Kommer inte ihåg vilket program det var, men det var som en dokumentär. När du beskrev er lät det precis som de som var med på Tv (tror det kan ha varit outsider..) Killarna bodde i tält på varsina platser men i närheten av en sjö. De fixade med någon form av aluminiumfolie och nått mer och fick ljusdioder att lysa mm, riktigt fiffiga! Kul idé för övrigt ;)

Loke

• Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #14 skrivet: 11 okt-07 kl 13:09 »
okeeej... fick just flera ideer.... :) tack för du påminde mig om det programmet :)

Clementine

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 19 okt-07 kl 20:16 »
hur håller man varmt i en tipi? vid marken blir det ju lite mellanrum, tyget ruttnar ju om det e i jorden. tätar man detta med något?
jag har oxå velat bo i en tipi. tänker tillverka en sådan o bo i när jag vill ha semester.
vad ska ni syssla med under tiden? kommer ni jobba eller plugga eller så?
hur förvarar ni mat o så? ska ni köpa mat oxå?
ni har inte funderat på att odla saker o kanske föda upp kaniner?
jättespännande tycker jag!
Jag har babylonsjukan!

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 19 okt-07 kl 22:47 »
Skulle jag bo i koja under längre tid, föll nog valet på en kolarkoja.
Mycket lättare att få värme än i en teepee, dom är väl tänkta att användas som tält när man flyttar ofta.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Väinämöinen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 nov-07 kl 21:23 »
En samisk kvinna berättade att dom bodde ibland i en  tältkåta (som påminner mycket om en tipi) på vintern uppe i Karesuando när hon växte upp. Inuti kåtan hade dom små tält där dom sov fem stycken i varje tält för att hålla värmen. Dom hade också elden igång hela tiden och hundarna vid dörren plus att dom hade renskinn att värma sig med.
« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 21:27 av Väinämöinen »

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 02 nov-07 kl 23:07 »
Men såna kåtor användes nog mest när man reste längre sträckor.
Mera permanent brukade samerna bo i torvkåtor.

Väinämöinen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 nov-07 kl 23:24 »
En torvkåta är inte fy skam men om man inte äger marken eller har något annat än allemansrätten att falla tillbaka på ( och inte har lust att ockupera en liten bit mark 8) ) så är det bra att kunna vara mobil.  
« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 23:25 av Väinämöinen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser