Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken  (läst 2519 gånger)

nihl

Nyfiken
« skrivet: 07 okt-07 kl 17:54 »
Har ingen som helst kunskap eller erfarenhet av bin... Men har läst mycket varningar nu om att det verkligen behövs fler biodlare i Sverige och särskilt nyvärvade unga. Eftersom det främst är de äldre generationerna som håller på ned det här och att de nu undan för undan försvinner...

Finns det möjlighet att försörja sig på biodling, eller är det bara en givande hobby? Finns det något svar på varför ingen vill hålla på med detta länge? Är det så svårt och oekonomiskt?

anette i bugared

• -
Re:Nyfiken
« Svar #1 skrivet: 07 okt-07 kl 19:20 »
Det är varken svårt eller oekonomiskt att odla bin.
Sedan är det troligen okunskap som gör att allt färre sysslar med biodling. Bristande information om att det egentligen är en rel. enkel syssla plus att det inte är särskilt vanligt att man känner nån biodlande person, gör att det kan verka svårare än vad det är.

Sanningen är att det är förvånansvärt lätt. Har man bara någon att fråga när det uppstår frågor, så lär man sig efter hand. (Och sådana personer finns det gott om, biodlare som så gärna delar med sig av sin kunskap.)

För yrkesbiodlare finns en förening med utbildningar och kontaktnät att tillgå.
Den hittar du här http://www.biodlingsforetagarna.nu

Huruvida man kan leva på sina bin har diskuterats på denna länken
http://www.biodlingsforetagarna.nu/arkiv.htm
bläddra dig igenom och du hittar rätt mycket att läsa.

För de allra flesta är biodlingen en bi-syssla ;), men om man har avsättning för sin honung så innebär den ett bra tillskott till kassan, ju fler samhällen desto större tillskott.

Oekonomiskt tror jag som sagt aldrig det kan bli att odla bin, bara mer eller ännu mer ekonomiskt :D. När väl grundutrustningen är införskaffad så kan man ta resten pö om pö. Och, biodlarutrustning är förvånansvärt billigt, även nytt.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 okt-07 kl 20:57 »
att övervinna rädslan för att bli stucken är inte så dumt och en trevlig bieffekt :D
när andra skriker i högan sky för att en geting surrar runt står man där och är cool 8) (även om den sätter sig på en)

skämt åsido, det är mycket trevligt och spännande att ha bin, min dotter och jag sitter ibland och tittar på dom när dom flyger in och ut ur kupan, känner på luftdraget mot handen framför flustret när dom ventilerar kupan och spanar ner i kupan på myllret när man lyfter på taket.

jodå både dottern och jag har blivit stuckna men vi är inte rädda ändå för det är ju nästan alltid ens eget fel.

jag tror att "man" tror ofta att det verkar svårt och kanske lite farligt att ha bin men det är inte alls så svårt och som anette påpekar så är det lätt att få hjälp, de gamla bigubbarna tycker bara att det är kul om vi blir fler. (ja och självklart vi som inte är gubbar också ;D)
är Återprenumerant såklart.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 nov-07 kl 16:23 »
Hej!
Jag är också nyfiken på biodling, trots en ganska djupt rotad skräck för getingar så har jag alltid tyckt att bin är ganska OK.
Kan någon ge mig ett hum om hur stor arbetsinsats/tid det handlar om? Kan man ha ett par bikupor "på distans".

Jag har en gammal gård med 3 ha gammal (minst 15 år) vall. Vallen slås sent varje år och är enormt rik på blommor av alla slag, t. ex humleblomster, hundkäx, rödklöver etc.
Gården ligger 30 mil härifrån så jag är ju inte där sådär jätteofta, min granne hade bin för c:a 5 år sedan men har lagt av, varför vet jag inte.

Bibi

• Honungsbutiken i Höga Kusten
    • Ångermanland
    • Honungsbutiken
« Svar #4 skrivet: 07 nov-07 kl 19:49 »
Visst går det att bedriva biodling lite på distans,men en gång i veckan  på försommaren bör man kolla samhällena så att dom inte är på väg att svärma.
Sen är det en vanlig missuppfattning att det behövs fler biodlare. Biodlare kan inte pollinera blommor , det kan däremot bina, så fler bisamhällen är det som kanske behövs.  :D
Biodlare, håller åsbohöns  och Svensk blå anka (bägge genbank)
Sommarcafé med honungsmaker

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 07 nov-07 kl 20:36 »
Hej!
Jag är också nyfiken på biodling, trots en ganska djupt rotad skräck för getingar så har jag alltid tyckt att bin är ganska OK.
Kan någon ge mig ett hum om hur stor arbetsinsats/tid det handlar om? Kan man ha ett par bikupor "på distans".

Jag har en gammal gård med 3 ha gammal (minst 15 år) vall. Vallen slås sent varje år och är enormt rik på blommor av alla slag, t. ex humleblomster, hundkäx, rödklöver etc.
Gården ligger 30 mil härifrån så jag är ju inte där sådär jätteofta, min granne hade bin för c:a 5 år sedan men har lagt av, varför vet jag inte.

Kanske du kan få din bikunniga grannes hjälp med tillsynen de veckor du inte själv är på plats för att kolla ev.svärmningsplaner hos bina. Likaså på vintern, att han kollar så att flustren (binas entre) inte snöat igen t.ex.

För på din beskrivning så låter det ju som en idealisk plats för biodling.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 nov-07 kl 21:09 »
Kanske du kan få din bikunniga grannes hjälp med tillsynen de veckor du inte själv är på plats för att kolla ev.svärmningsplaner hos bina. Likaså på vintern, att han kollar så att flustren (binas entre) inte snöat igen t.ex.

För på din beskrivning så låter det ju som en idealisk plats för biodling.

Det kan han säkert göra. Förresten så var jag inne på dina länktips  ;D och fick se att Mölnlycke har en egen biodlarförening!! Som håller nybörjarkurser på våren, det ska nog bli mitt nästa projekt  ;)
Jag kan ju läsa på lite här under trådarna tills dess...

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 07 nov-07 kl 22:26 »
Det kan han säkert göra. Förresten så var jag inne på dina länktips  ;D och fick se att Mölnlycke har en egen biodlarförening!! Som håller nybörjarkurser på våren, det ska nog bli mitt nästa projekt  ;)
Jag kan ju läsa på lite här under trådarna tills dess...

Låter som om du redan är på god väg mot dina samhällen ;).
Vet inte om denna länken fanns med bland de du hittade
http://www.biodlingsforetagarna.nu/
På den finns i alla fall massor att läsa och deras diskussionsforum är rätt trevligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser