Rida dräktigt sto

Startat av Sar, 06 Okt-07 kl 21:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sar

Hur har ni lagt upp " nedtrappningen" på era dräktiga son?
Mitt "maglån" har nu gått ca 160 dagar, det syns att hennes mage har växt. Jag rider henne bara ca 1 gång per vecka (i utbildningssyfte- det ingick i vårt "deal" för att jag skulle få ta föl) och har lektion med ägaren ca varannan vecka. Nu tyckte jag att hon var ovanligt "stökig" sist jag red henne och undrar därför om det kan vara magen som börjar ta emot? Jag vill självfallet inte pressa henne och undrar därför när ni har börjat märka att själva dräktigheten har påverkat stoet och hur ni har lagt upp träningen. Hon är beräknad att föla 24 april.

Frances

;D Här löste det sig automatiskt, vi är lika dräktiga båda två  ;D hästen o jag  ;D ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

Citat från: guba skrivet 06 Okt-07 kl 22:44
Till 4 - 6 veckor före fölning mår dom bara bra av att motioneras. En del kan hållas igång ända tills det är dags.  Om dom är friska i övrigt.
Dom jobbigaste och mest segdragna fölningar har dom ston som är mest otränade. Otränade = omusklade = taskiga krystningar.

Att bara gå i en hage gör ingen fölmärr glad när fölningen kommer.
Med 1 gång i veckan riskerar du då inte att överträna henne på något vis, tvärtom.

Åh, jag uttryckt mig nog fel. JAG rider henne en gång per vecka, hennes ägare rider henne resten av tiden. Dock har jag möjlighet att sätta henne och arbeta henne på ett annat vis än ägaren kan (än!).

Norrsken

Citat från: Sar skrivet 07 Okt-07 kl 00:04
Åh, jag uttryckt mig nog fel. JAG rider henne en gång per vecka, hennes ägare rider henne resten av tiden. Dock har jag möjlighet att sätta henne och arbeta henne på ett annat vis än ägaren kan (än!).

Dressyrarbete menar du? Det man ska undvika är väl främst hoppning och andra "häftiga" aktiviteter vak jag minns.. Så att hon rids "ihop" en gång per vecka tror jag inte skadar.. Ta det i korta pass så blir det nog ännu bättre! Kanske tjugo minuter, en halvtimme två gånger i vckan istället? Det räcker gott för att lära en häst att bära sig ordentligt! Sen kanske det blir lite svårare för henne att få bakbenen under sig när magen blir allt för stor.. (minns inte så mycket från vårat sto i detta hänseende, men ser otrolig skillnad på shettisen före och efter betet, efter är magen liksom ivägen, och bakbenen kommer inte riktigt till :-\)

Vi höll igång våran pålla ungefär enligt gubas modell, minns inte exakt då det var några år sedan, men sista veckorna blev det långpromenader istället för ridning. Däremot glassade hon lite grann fram emot esnvintern, då magen började bli stor. Hon ville inte gå i djupsnö, och jag vågade itne driva på som förut, utan fick vackert sitta av och trampa upp en stig åt henne ;D ;D Men det kan man väl unna sin drottning?! Hon var hur som helst riden i princip dagligen, och mot slutet promenerad dagligen. Hon var femton år då hon fick sitt första och enda föl. En liten hingstunge fick vi, och jag tyckte att han var förfärligt ful!! Vilket till viss del berodde på att det tre veckor tidigare fötts ett nordisföl i samma stall, vilket fick vår halvblodsunge att se ut som en liten räka.. (men han blev desto sötare sen  :-* på min lilla häst)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Fjällsäter

Min moster föder upp hästar och hon rider sina dräktiga hästar i alla gångarter fram tills någon-några vecka/or (beroende på hästen) innan bf, och de mår kanon bra och har lätta fölningar. Bra kondis är en viktig förutsättning inför en fölning!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

424 Gäster, 4 användare (1 Dolda)
gorlan, Mårten Falk, peter_63