Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många är vi på Alternativ som har minigris?  (läst 12334 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Hur många är vi på Alternativ som har minigris?
« skrivet: 05 okt-07 kl 23:31 »
Jag ser fler och fler här på Alternativ som har minigris/ar :D
Jättekul tycker jag som är tokig i minigrisar.
Kan vi inte presentera oss och våra minigrisar på den här tråden?
Det vore kul med bilder.

Jag har just nu 14 "egna" och 4 kultingar + 1 sugga som väntar på att bli hämtade.
Dom varierar från våra yngsta som är knappt 4 månader till vår gamle pensionär Bacon som är 13,5 år.

Jag är uppfödare sen många år tillbaka så det är därför jag har så många. :-[
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Hur många är vi på Alternativ som har minigris?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-07 kl 00:16 »
Bosse bor hos mig på vinterhalvåret och på sommaren bor han och Lilla My på 4H gården i Änge/Frösön.

På bilden finns också hans "fästmö" Lilla My som är en Linderödsgylta.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 okt-07 kl 08:18 »

Imorgon söndag kan jag sälla mig till denna skaran :-)
Då kommer mina två äldre suggor hem varav den ena är dräktig så vi får se hur många jag har om ett par veckor.

Är så nöjd att jag äntligen har övertalat mannen om att köpa grisar, han har varit lite anti mot det ett tag. Men han inser väl nu värdet av djurens sällskap, framförallt för barnen också. Sen är ju minigrisar sååå bedårande!

Bilder kommer nog imorrn.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 06 okt-07 kl 16:05 »
Har sedan 24 Augusti 1998 minigris. Gisela köptes som kulting av Gris-Eva (Graciösa Greta på pappret)   ;)

Och sedan har jag en kastrat vid namn Oswald.Han kom hit(17 Sep 2003) som omplacering från Kalmar trakten.En gosse som bott på en toalett och var väldigt rädd,skygg och osäker på allt och alla.Idag en stöddig gosse som ser matte som bara "sin"  :)
Foton på hemsidan
http://www.freewebs.com/gizette98/gisseosse.htm

« Senast ändrad: 06 okt-07 kl 16:08 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 okt-07 kl 11:47 »
Och jag har två stycken, Chico & Belle, bilder se Bildtråden.
/A

vårlök

« Svar #5 skrivet: 08 okt-07 kl 22:13 »
Hejsan! Vi är lyckliga lånare av tre minigrisar. Det är tre kastrerade bröder och vi ska ha dem i ett år, de har varit hos oss en månad nu och bökat väldigt duktigt i våra trädgårdsland. Bilder kommer så småningom...
Alternativare i startgroparna

sagatulip

• -
« Svar #6 skrivet: 15 okt-07 kl 00:27 »
hej hej!
har blivit med gris för en dryg månad sen, inte så tam och ganska rädd.. hon bor inne med mig just nu men planen är att hon ska kunna komma ut bara jag 1) kan få på henne en sele och (när jag säkert kan få tag i henne igen) 2) ska hon få en hage.. är väl medveten om att ett inneliv inte är särskilt naturligt för en gris men i proportion till slaktsvin så tror jag hon mår ganska gott ;)
är uppväxt med grisar i ladugården, (vildsvin / piggham) men har aldrig haft en minigris, men en gris är väl alltid en gris :S ?
hon "gillar" mig men ingen annan vad det verkar som.. än så länge.
hoppas få nya roliga kontakter att diskutera "griserier" med här ;D
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 okt-07 kl 06:58 »
Vad söt hon är!
Berätta gärna mer om henne, var kommer hon ifrån, hur gammal är hon etc. Ska du ha en kompis till henne sen när hon flyttar ut?

Lycka till med nya familjemedlemmen!
/A

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 15 okt-07 kl 07:16 »
är väl medveten om att ett inneliv inte är särskilt naturligt för en gris
men i proportion till slaktsvin så tror jag hon mår ganska gott ;)  

Sagatulip Hur menar du nu  ???
Vad för alla saker har hon som "en gris behöver", som inte ett slaktsvin har.
En sele att gå i med en människa?
Sover i en säng?
Går på bonade golv med mattor?
Äter inte foder avsett för grisar?

Intressant......
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sagatulip

• -
« Svar #9 skrivet: 15 okt-07 kl 11:48 »
grimla: tror hon mår bättre än slaktsvinen då de inte har möjlighet att böka, de har inget att böka i.. några spån på golvet med lite tur, om de inte står på spalt, plats: är inte något som prioriteras i en produktion, hon får grisfoder+ matrester. hon har bara en flockmedlem dvs mig än så länge... för att hon ska få utlopp för främst sitt bökbehov (utom sin "bökhög" ) har hon en låda som fylls med varierande innehåll, vissa dagar är det hö, andra dagar sly osv... ca 1/4 av dagens totala fodergiva får hon själv leta upp i lägenheten oxå ett naturligt beende slaktsvin inte ges tillfälle till.. och som jag sa, jag är medveten om att innelivet inte är naturligt men jag gör så gott jag kan för att hon ska må bra och det ser hon ut att göra.
avslutningsvis uppskattar jag inte ironi. men har du fler frågor är du välkommen att fråga.
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

sagatulip

• -
« Svar #10 skrivet: 15 okt-07 kl 11:53 »
sv:Anna-panna

ja visst är hon *L*  hon är född 6:e april i år så hon är inte så gammal än, hon kommer från trynängelns uppfödning från början men har blivit "omplacerad" då ägaren inte kunde ha henne kvar.hon är mycket reserverad mot nytt folk och kan gärna bita folk som kommer och hälsar på, detta bottnar troligtvis i att hon är väldigt osäker, mindra barn tycker hon är jätteotäcka!
nu efter drygt en månad får jag klappa henne och till viss del hantera henne och hon tyr sig nu till mig :)
annars äälskar hon att  öppna alla köksskåp och riva fram alla plastbyttar och kastruller *S*

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 15 okt-07 kl 15:09 »
Sagatulip....
Hon råkar inte ha Ludvig eller Garbo i härstamningsbeviset? ;)
Knappast troligt eftersom att hon är svart, men det kostar ju inget att fråga. ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 15 okt-07 kl 21:36 »
avslutningsvis uppskattar jag inte ironi.  

Vad synd för dig, för ironi är ett utmärkt sätt att uttrycka sig på  :D

Det är dessutom det som är fördelen / nackdelen med ett forum.
Man får både inlägg man uppskattar och inte uppskattar.
« Senast ändrad: 15 okt-07 kl 21:37 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 15 okt-07 kl 21:49 »
hon är mycket reserverad mot nytt folk och kan gärna bita folk som kommer och hälsar på, detta bottnar troligtvis i att hon är väldigt osäker, mindra barn tycker hon är jätteotäcka!

Det är väldigt vanligt att grisar är reserverade mot besökare/främlingar. Grisar är väldigt flockbundna och ser utomstående som inkräktare.
Så gör grisar när man sätter i en ny individ i en grisflock. Fullt naturligt alltså.

Se till att dina besökare ger henne en godisbit när de kommer på besök, så att hon uppfattar besöket som något trevligt i stället för en inkräktare. :D

sagatulip

• -
« Svar #14 skrivet: 15 okt-07 kl 21:51 »
gris-eva:

du jag vet faktiskt inte, har henne på foder, om än på livstid.. *L*
pappan hette nåt i stil med trynängelns pluttesnutt men mamman kommer jag inte ihåg vad hon hette alls...
men som sagt det kostar inget att fråga :D

sagatulip

• -
« Svar #15 skrivet: 15 okt-07 kl 22:06 »
gris-eva:
såg inte ditt sista inlägg... *S*
har försökt med det oxå men då bits hon när inte får mer istället :S har mina barn bara varannan helg och eftersom hon är jobbigast vid matbordet med dom har jag en stor bilbur hon får vara i medans vi äter, den bor hon i men är aldrig inständ längre stunder, den verkar hon gilla *L*
tycker nästan hon blir "äthysterisk" när folk ger henne godis och blir sur och bits, istället för att se människorna som trevliga filurer blir det tvärtom.:S

vårlök

« Svar #16 skrivet: 19 okt-07 kl 08:52 »
Här är en bild av två av våra lånegrisar; Pricken och Raggis  :-*, få se om jag får till det med bilden...

vårlök

« Svar #17 skrivet: 19 okt-07 kl 09:05 »
nytt försök...bilden var för stor :-[

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 okt-07 kl 10:54 »
har försökt med det oxå men då bits hon när inte får mer istället :S har mina barn bara varannan helg och eftersom hon är jobbigast vid matbordet med dom har jag en stor bilbur hon får vara i medans vi äter, den bor hon i men är aldrig inständ längre stunder, den verkar hon gilla *L*
tycker nästan hon blir "äthysterisk" när folk ger henne godis och blir sur och bits, istället för att se människorna som trevliga filurer blir det tvärtom.:S

Jag har erfarenhet av att det blir värre när man ger godis... för precis som du säger, så vill de alltid ha mer och söker då upp besökarna och får de inte mer, så kan de hugga. Självklart ska man inte ge något sött, för det blir etter värre då. Det ger ju mersmak och de blir väldigt ivriga på att få mer. Hos oss funkar det bäst att bara ignorera dem när det kommer besök. Det har visat sig att då bryr de sig inte om besöket och de som är nyfikna kan titta på avstånd utan att vara rädda. I början när vi skulle få det att fungera så stängde vi in Chico vid besök, innanför ett kompostgaller, så att han var med ändå... men inte fick någon närkontakt. När han märkte att han fick vara ifred och det inte var särskilt spännande så var han lugnt kvar i våra sängar när det kom besök och alla var glada och nöjda.
/A

sagatulip

• -
« Svar #19 skrivet: 19 okt-07 kl 17:15 »
sv:Anna-panna

det största problemet förutom grisen själv är eg  att få folk att lyssna... iom att hon är väldigt osäker har hon ju mycket lättare till att nafsa än en" mer tam"gris..
nu stänger jag inte in henne alls när det kommer folk, dom som inte lyssnar blir bitna en gång och sen lämnar dom henne ifred, sötsaker har aldrig behövts, hon blir lika glad för en ruta falurågrut :) men det är såklart lite tråkigt för mina barn som vill klappa, den minsta är den hon biter mest men han är tack och lov inte så lättskrämd.
tycker ju att nafsandet/bitandet borde ge med sig  när samma "inkräktare" återkommer regelbundet men det kanske är jag som tänker fel där?

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
NESSEN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser