Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många är vi på Alternativ som har minigris?  (läst 12304 gånger)

teufel

Re:Hur många är vi på Alternativ som har minigris?
« Svar #20 skrivet: 21 okt-07 kl 20:57 »
Hej!

Blev med svart liten kelgris på 15 veckor i fredags.
Måste säga att hon gör enorma framsteg jämfört med t.ex. en hundvalp eller katt. T.ex. är hon redan så gott som rumsren, med tanke på att hon bodde med mamma och syskon i stall tidigare. Men visst, det händer små olyckor, men de är få.
Håller på att vänja henne vid att gå med sele och i band. Selen i sig har hon inget emot, men när hon märker att hon är fast, så blir hon hysterisk. Nån som har något tips?

Mvh Patrick

sagatulip

• -
« Svar #21 skrivet: 22 okt-07 kl 20:15 »
hej!
har ingen erfarenhet av att vänja grisar vid att gå i band, men kommer säkert få bara jag får på min gris en sele överhuvudtaget..... *L*
men går det att distrahera grisen med mat kanske när den upptäckt att den sitter fast och på så sätt göra en trevlig association med att sitta fast i alla fall??
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 okt-07 kl 21:57 »
Nja.. fast då vill den ha godis hela tiden när den är ute och går sen.. det blir jobbigt.

Det som funkat bäst för mig med båda är att ta det korta stunder till att börja med, och gärna i den miljön de är hemma i. Typ att ha kopplet på inne, när de får sin mat, sedan följa med dit hon/han går, fast de är "kopplade". När man märker att de inte bryr sig om kopplet så går man ut och gör likadant ute.

Träning, träning och åter träning. Det funkar! Men var i härdig, inte en gång om dagen, utan kanske 3-6 ggr/dag i början, lite beroende på hur dagen ser ut för övrigt förståss.
Lycka till!
/A

sagatulip

• -
« Svar #23 skrivet: 22 okt-07 kl 22:01 »
tänkte inte på det  :-\  suger åt mig alla tips jag kommer över här jag oxå  ;D fast vi har ju inte ens kommit till selen än 8)
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

teufel

« Svar #24 skrivet: 22 okt-07 kl 22:25 »
Vi satte selen framför nosen på henne, och så en äppelbit framför, så att hon "klev i den". Sen knäppte vi selen under magen, och drog åt successivt när man kom åt. Hon har som tur inget emot att man pillar under magen på henne - tvärt om, det är gott att bli kliad där. :)

Senaste dygnet har vi provat att lyfta upp henne i famnen mer och mer. Först var det högljudda protester, men nu är det mest "morr-grymt", så det går nog åt rätt håll.

Jag tycker ändå att hon gör enorma framsteg varje dag, i alla fall om man jämför med att försöka träna en hund.

Nu får jag sluta, hon ligger i knät och tycker inte om knapprandet på tangentbordet utan vill att man ska scratcha ryggen istället. :)

Mvh Patrick

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 22 okt-07 kl 23:59 »

Nu får jag sluta, hon ligger i knät och tycker inte om knapprandet på tangentbordet utan vill att man ska scratcha ryggen istället. :)

Mvh Patrick

;D ;D ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 25 okt-07 kl 13:09 »
Jag har två små praktsvin. Moppsiga Mona, alias Hulda, och Brunnehagens Alva. Två underbara små damer som vi bara ÄLSKAR!!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 25 okt-07 kl 13:12 »
Och så en bild på lilla Alva!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

soleskog

« Svar #28 skrivet: 02 nov-07 kl 22:32 »
Vi är glada innehavare till två grisar, Mimmi Pig (egentligen Snassan) och hennes rara dotter Bessie. Eftersom vi gärna vill ha griskultingar på Bessie är vi så smått på gång och funderar på vart man bäst hittar trevlig, frisk och lite tjusig galt på "med-gris-åkvänligt-avstånd".
Mimmi och Bessie gör mig så glad varje dag man möter deras glada grymt på morgonen.Ännu gladare är de på onsdagar kl 15, då kommer glassbilen, och de har god koll på den från sin hage och vet att det blir varsin glasspinne!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #29 skrivet: 03 nov-07 kl 10:26 »
Vi är glada innehavare till två grisar, Mimmi Pig (egentligen Snassan) och hennes rara dotter Bessie.

Kommer Snassan från "Mimmi" Hjelm?  :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

soleskog

« Svar #30 skrivet: 03 nov-07 kl 14:16 »
Snassan kommer helt riktigt från Mimmi Hjelm, vi tog över henne i våras, då dräktig.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #31 skrivet: 03 nov-07 kl 14:54 »
Men vad kul!
Jag har haft Snassans barn "Gudrun" & "Greve Gryta" i avel
hemma hos mig i några år.
Gryta bor numera på Borås Djurpark och Gudrun flyttade ner till Skåne för ca 2 veckor sen. ;)

Bilder på dom finns på min hemsida www.minigrisar.se
Titta under Våra djur/minigrisarna

Snassan råkade inte vara betäckt med en prickig galt som kallas Rex? :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

soleskog

« Svar #32 skrivet: 03 nov-07 kl 15:28 »
Kul att se bilder på släktingarna! Mimmis pojkvän var definitivt prickig (han bor kvar hos Mimmi), men jag vet faktiskt inte vad han kallades. Snassan grisade på midsommardagen, men det blev en traumatisk upplevelse för alla, då den första grisen låg fel, som en böj på väg upp i andra livmoderhornet. Den lilla överlevde, men de andras liv gick inte att rädda. Vi vill ju gärna ha smågrisar igen, och är erbjudna att låna galten av Mimmi, men det känns som om Snassan är för gammal, hur länge har du dina suggor i avel?

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #33 skrivet: 03 nov-07 kl 18:15 »
Då är det Ms Piggy's Glänsande Gabriel som Snassan blev betäckt med. Han kommer från oss.  :-*  Mimmi köpte honom för ca 2 år sen och kallade honom för Rex.

Tråkigt att höra att det inte gick så bra med grisningen. :'(
Vill du får du gärna ringa eller maila mig.
De övriga på forumet kanske inte tycker att det är så intressant att höra om våra grisar.
Eller....?

Jag skulle vilja veta mera om vad som hände vid grisningen.
"På väg upp i andra livmoderhornet" ??? Det förstod jag inte riktigt.

Snassan är absolut inte för gammal. Hon är ju "bara" 5 år och är i sin bästa ålder. ;)
Fast om hon hade problem nu, så kan det naturligtvis bli problem nästa gång också. :-\
Har du någon aning om hur hennes tidigare grisningar har varit? Du kan ju alltid ringa till Mimmi och fråga. Sånt är jättebra att veta.

Gudrun (Snassans dotter) fick 4 kullar hos oss och hon hade lätta grisningar och har klarat alla kultingar.

Jag har haft en sugga som var nästan 10 år när hon grisade (hon har haft en del kullar innan) och det gick hur bra som helst.
Men jag har också haft en sugga som bara var 3 år när jag tog henne ur avel. Hennes sista grisning var alldeles för jobbig för henne och då jag ville inte utsätta henne för flera grisningar.

Man får se lite till individen.
Är dom friska, har lätta grisningar och kan ta hand om kultingarna ordentligt så tycker jag inte att åldern spelar så stor roll.
Titta på hur gamla hästar kan vara i avel. ;)
Det viktiga är att suggan inte är för gammal när hon får sin första kull. Det är farligare.....

Men visst....suggan får inte bli lastgammal heller... ::)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #34 skrivet: 27 jan-08 kl 17:02 »
Jag puttar upp denna tråd lite eftersom jag vet att det finns flera här på forumet som har minigrisar.

Hallå....kom hit ock berätta! :D

teufel

« Svar #35 skrivet: 28 jan-08 kl 12:30 »
Får väl berätta "det senaste" om Greta då...  :D

Vi har låtit bygga en box i stallet. Byggde först en som var 1m hög, men den hoppade hon över (!) och sprang hem. Hittade henne på trappan som tur var. :)
Så nu har vi en box på 1.5m.
Mycket halm och hö, och så en kisselåda med spån.

Sen clickertränar vi henne på köksgolvet. Nu kan hon sitta på kommando, "vacker tass", räcka ut tungan och dansa runt. Hon verkar tycka det är jätteroligt, för hon försöker alltid förstå oss och lyssnar noggrannt.
Är hon riktig duktig får hon en hel morot. Av nån anledning springer hon iväg med den till sin kisselåda och äter den där. Vi förstår inte riktigt varför.
På samma sätt tar hon sin kudde ibland och lägger den i lådan.

Har köpt ett kanin-elstängsel och satt upp i trädgården, så där ska hon få gå när det blir sommar och hjälpa till att klippa gräset. :)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Hur många är vi på Alternativ som har minigris?
« Svar #36 skrivet: 16 feb-08 kl 08:58 »
Nu har även jag blivit med minigris! Var igår och hämtade hem två små tjejer på 5 mån, som går under namnen Edith och Majken.(Edith är den ljusa, och Majeken den svarta) De är inte tama, men ska väl bli så småningom. Några specifika ideer om hur man får dem tama på bästa sätt? Mina erfarenheter av grisar är ganska stor, men de minigrisar jag känner har redan varit relativt tama och orädda från början, och sedan är det slaktsvin som ju aldrig hinner bli tama...

För stunden bor de i sadelkammaren (!!!) i en utekaninbur på drygt 3 kvadrat, då grislampan jag köpt på granngården gav alldeles för dålig värme enl mig, och de små liven frös. Har just varit och hämtat en regälare sak hos grisbonden som jag har äran att vara vän med  :-*, och ska bara åka och köpa en ny glödlampa och sedan ska de få installera sig i en ordentlig box i stallet.

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #37 skrivet: 16 feb-08 kl 11:35 »
Vilka runda små sötnosar!! :-*
Berätta mer... Var kommer dom ifrån? (Dom kan ju vara släkt med mina. :-[)
Jag ser att du bor i Falköping. Då är vi ju "grannar"  :D. Jag bor i Tidaholm. (Dimbo)

Det bästa sättet att få grisar tama är att ge godis ur handen. ;)
Eftersom de redan är 5 mån. och ohanterade kan det ta lite längre tid.
Fördelen med deras ålder är att de kommer att brunsta snart. (om de inte redan har gjort det)
Suggorna brukar bli lite mer "kärvänliga" då.  ;)

Det gäller att ta sig mycket tid med dom.
Sitt i boxen och prata lugnt. Gör inga hastiga rörelser.
Ha små bitar av något de tycker om. Tex. äpple, knäckebröd, kattmat  m.m.
Börja med att försöka klia dom på kinderna och under hakan när dom försöker att ta godiset från handen.
Försöker du klappa dom på huvudet kan dom bli rädda för handen som kommer uppifrån.

Lycka till med nassarna. :D

Ps. Vad heter "din" grisbonde och var håller han till?
Jag letar "grisbonde-kontakter".... ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #38 skrivet: 16 feb-08 kl 13:48 »
Ja åtminstone Edith är kanske lite väl rund  :-[, men det försvinner säkert när hon får börja gå ute framåt våren. Småttingarna hittade jag på annons här, "kajsis" var uppfödaren... Jag kommer inte ihåg namnen på föräldrarna just nu, men fadern hade stamtavla (hette han Melker tro?) och var mörk prickig, om jag såg rätt. En mkt social karl  ;D. Mor deras saknade stamtavla, och var identisk med dottern Edith. Jag ska återkomma med namn...

De kom ju igårlkväll och äter än så länge inte så mkt, banan, lite kattmat och hö har de dock snaskat i sig av.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #39 skrivet: 06 mar-11 kl 16:50 »
Jag puttar upp denna 3 år gamla tråd. ;)

Tänkte att det kunde vara kul att veta "hur gick det sen".
Och om det har tillkommit några nya minigrisägare?  :D

Själv har jag och en av mina grisar spelat in "Hotell Gyllene Knorren - Filmen" och har exporterat minigrisar till England!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser