Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråkiga småungar  (läst 1091 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Bråkiga småungar
« skrivet: 05 okt-07 kl 12:08 »
Syrran har blivit med hushållskanin!

Problemet är att små 6 veckors ungar är riktigt elaka mot varandra.  Hon bor utomlands så situationen/reglerna för kaninhållande är lite annorlunda (och hon har fått "slåss" både mot make och omgivning för att ha kaninerna i burar utan gallerbotten  :-\ ). Ungarna är alltså avvanda redan vid fyra veckors ålder och min teori är att det är just detta som gett bråkiga bebisar...? (De missar den sociala biten). Någon med annan ide'? Är det "dåliga" gener som spökar?

Är det bekymmer med bråkiga kaninungar på europeiska storfarmer, där man avänjer tidigt?
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
Re:Bråkiga småungar
« Svar #1 skrivet: 05 okt-07 kl 14:02 »
4 veckor låter hårt...mina tuttade fortfarande på sina mammor vid 5 veckor. Honorna får själva vänja av dom när det är dags.

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-07 kl 14:15 »
Ja... och att para om honorna 3 veckor efter födseln - det är att låta dem vila upp sig  :o  ::) Normalt paras de om direkt efter....
Landsflykting i storstan...

Fjällsäter

« Svar #3 skrivet: 07 okt-07 kl 18:48 »
Hua... låter tufft tycker jag!  :o
Mina kaniner går fortfarande i samma bur som mamman sin och de är 4 månader och de kommer få gå där tills de ska slaktas så länge det går bra. - Inget bråk där inte med andra ord!

PiaW

• Ebias
« Svar #4 skrivet: 12 okt-07 kl 13:12 »
Hua... låter tufft tycker jag!  :o
Mina kaniner går fortfarande i samma bur som mamman sin och de är 4 månader och de kommer få gå där tills de ska slaktas så länge det går bra. - Inget bråk där inte med andra ord!

Det låter som upplagt för inavel, tycker jag...............

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 okt-07 kl 19:31 »
Inte hanarna väl? Du vet att hanarna ska skiljas från mor och systrar vid 12 veckor för att undvika parning?

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser