Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färgfråga: dv. kochin m.färgad krage..  (läst 1272 gånger)

Sia

• Dalarna
färgfråga: dv. kochin m.färgad krage..
« skrivet: 05 okt-07 kl 00:31 »
Är det smart att andvända den här tuppen i avel till vita hönor om man vill få fram rent vitt och rent blått?
Han har ljusgult i fjädrarna på kragen, kommer det att slå ut och "skita ner" färgerna eller är det nån sorts colombia som jag kommer att dras med i flera generationer sen?
Hade velat ha en rent blå, men den här tuppen fanns nära till hands efter som jag fick den av grannen.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Tedarix

• Uppland
SV: färgfråga: dv. kochin m.färgad krage..
« Svar #1 skrivet: 05 okt-07 kl 08:37 »
Hej!

Om du använder en tupp med färgad krage på rent färgade hönor så kommer du att fortsätta få färgade kragar på en del av avkomman men inte på alla.
Genen för kragfärg är dominant och könsbunden och sitter på X-kromosomen så det beror på om din blå tupp har en eller två gener för kragfärg. Har den bara en får hälften av kycklingarna färgade kragar men har den två får alla kycklingar det.  :-\

Jag är inte riktigt säker på hur det påverkar vita kycklingar. Jag tror att tuppen kanske både har guld o silver i kragen eftersom den är ljusgul och då syns inte silver på vita kycklingar men guld borde bli ljust guld.

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser