Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Socker , fett och proteiner  (läst 1376 gånger)

Suresh

• -
Socker , fett och proteiner
« skrivet: 04 okt-07 kl 22:05 »
Diskussion på biodlarcirkeln idag.

Den fettreserv bina bygger upp under vintern för att agera ambi under våren, byggs den upp av pollen eller nektar/socker-intag?

Fråga från förra mötet:

Binas enda proteinkälla borde vara pollenet. Används det enbart till att föda upp ynglen med, eller intar biet även proteiner under sin levnad för att hålla kroppen i trim?

Kom igen nu, kostexperter.

anette i bugared

• -
Re:Socker , fett och proteiner
« Svar #1 skrivet: 04 okt-07 kl 22:25 »
Fråga 1) Vad jag kan utläsa av div. info så byggs fettreserven inför vintern upp av främst kolhydratintaget, även omdet med pollenet följer en del fett (sitter som "pärlor" utanpå pollenkornet), men även intag av pollen är vesäntligt för överlevnaden och biets funktion som ambi vid yngelsättningen nästa vår.

Fråga 2) Förutom yngel så konsumerar även ambina pollen. Detta är för att kunna producera fodersaft.

Läs och begrunda
http://www.nordbi.org/nba2005-02/protein.html
http://www.kupan.se/BinOBiodling/Artiklar/binasnaringsbehov.html
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 06 okt-07 kl 01:47 »
Tack!

Fatta vilket biproffs man blir på nolltid med den här kontaktkällan!

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 06 okt-07 kl 12:23 »
Tack!

Fatta vilket biproffs man blir på nolltid med den här kontaktkällan!
;D
Å andra sidan blir man ibland utsatt för råd och "vetskap" som får en att framstå som "dum på riktigt" om man tar dem till sig  ::).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser