Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kardborrar i pälsen  (läst 1959 gånger)

giraff

  • Inlägg: 70
Kardborrar i pälsen
« skrivet: 04 okt-07 kl 10:27 »
Hej, våra stackars får går ute men har nu fått fullt av elaka kardborrar i pälsen. Hur vi än försöker pilla, dra och klippa bort dem så blir det bara nya, fattar inte hur de hittar dessa idiotiska växtdetaljer....
Någon som har något tips på hur vi kan få bort kardborrarna, eller "slits" de bort själva såsmåningom?
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

birgit

  • Gäst
Re:Kardborrar i pälsen
« Svar #1 skrivet: 04 okt-07 kl 11:20 »
Tyvärr är de svåra att få bort och spinnerier gillar inte att få in dom. Det bästa är nog att försöka gå runt med röjsåg eller dylikt innan de blir torra kardborrar på hösten. För fåren har en tendens att beta lite mer överallt på hösten, när betet börjar tryta.
Ett annat sätt är att klippa fåren innan, så fastnar de inte så lätt.
Men med lite tålamod kan man ju rensa ullen också om man inte har för många får. ;)

javill

  • Inlägg: 11421
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kardborrar i pälsen
« Svar #2 skrivet: 04 okt-07 kl 13:42 »
Vi har också fullt med kardborrar.  >:( Det är ett otyg. I hagen de går nu har vi haft hårt betestryck hela sommaren och där är det inte så farligt men, i vinterhagen är det bedrövligt. Ska försöka att bara slussa dem igenom den till klippningen för sen fastnar det inte så lätt. Annars är det röjsåg som gäller.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hönstanten

  • Gäst
Re:Kardborrar i pälsen
« Svar #3 skrivet: 07 okt-07 kl 20:02 »
Köp silkesspray för häst. Finns på granngården. Spraya på så är det bara att dra bort kardborrarna! Fungerar utmärkt  ;D

annan

  • Inlägg: 918
Re:Kardborrar i pälsen
« Svar #4 skrivet: 07 okt-07 kl 20:45 »
Annars är det röjsåg som gäller

men stackars får, ta en handsax i stället

 ;Dtrötta jag


"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

javill

  • Inlägg: 11421
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kardborrar i pälsen
« Svar #5 skrivet: 07 okt-07 kl 22:26 »
men stackars får, ta en handsax i stället

 ;Dtrötta jag




 ;D ;D  Efter att ha läst inlägget om röjsåg här så har alla mina får själva plockat bort samtliga kardborrar i sina pälsar...  ;) (också lite trött nu)  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

birgit

  • Gäst
Re:Kardborrar i pälsen
« Svar #6 skrivet: 09 okt-07 kl 07:20 »
Bra tips om silkesspray. Har aldrig hört talas om den. Brukar inte frisera mina hästar, möjligen rykta. Säkert inte särskilt miljövänligt, men det är ju tillfälligt, vid höstklippning. Men hur påverkar det ullfett m.m?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 4 användare
Andreas Engvall, sayerbýr, Larus Canus, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser