Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad hittar änderna i leran?  (läst 4849 gånger)

Nypålandet

Vad hittar änderna i leran?
« skrivet: 30 sep-07 kl 14:20 »
Finfina & välfyllda fodertråg till trots går änderna allt som oftast & silar lervatten... Vad är det dom söker?

amarantus

• Gäst
Re:Vad hittar änderna i leran?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-07 kl 14:57 »
"skratt" det har jag undrat lääänge me ::)

Smågrus och alla små levande djur och sen silar bort smuts kanske ;D

De geggar som riktiga skitgrisar och de verkar ha mycket mysigt i lervällingen idag vill jag lova...

De är egentligen vita men inte idag inte!

Methoni

• Närke
« Svar #2 skrivet: 30 sep-07 kl 16:49 »
Det stod jag och funderade på idag också! Jag som blev med ankor alldeles nyligen är ju jätte orolig att de inte får tillräckligt med mat i sig eftersom de hellre står med huvudet i dypölen än fodertråget.

ela84

« Svar #3 skrivet: 30 sep-07 kl 17:32 »
Hihi, tror de finns massa gått men e inte villig att prova själv :-X  :P
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Nypålandet

« Svar #4 skrivet: 30 sep-07 kl 18:05 »
Men visst är det skumt!?

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 30 sep-07 kl 18:12 »
Jag tror dom GÖMMER saker i leran, mat och div. godbitar ;). För att äta när ingen ser 8).
« Senast ändrad: 30 sep-07 kl 18:12 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 sep-07 kl 23:06 »
Ju mer brunt vattnet är ju goare tydligen ju :P Lite skit rensar magen kanske ;D

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #7 skrivet: 01 okt-07 kl 00:55 »
Hur bär man sej åt för att hålla deras dricksvatten rent och fräscht ?
Finns det vattenautomater till ankor ? Spelar ju ingen roll hur ofta man byter vatten, det blir brunt och geggigt direkt !!

Nypålandet

« Svar #8 skrivet: 01 okt-07 kl 08:14 »
Hur bär man sej åt för att hålla deras dricksvatten rent och fräscht ?
Finns det vattenautomater till ankor ? Spelar ju ingen roll hur ofta man byter vatten, det blir brunt och geggigt direkt !!

Det går inte... Hur fint vatten det än finns föredrar iaf mina det snuskiga dammvattnet (vilket jag själv råkade dricka när jag skulle slanga tomt dammen)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 okt-07 kl 09:38 »
Det går inte... Hur fint vatten det än finns föredrar iaf mina det snuskiga dammvattnet (vilket jag själv råkade dricka när jag skulle slanga tomt dammen)
Detta måste jag ju givetvis kommentera då i och med att jag stod inne i hönsgården och hade som uppgift
att hålla den andra slangändan i dammen.
Var intressant att se en vuxen man ulka  ;)
Dessutom gurglade han munnen med sprit som han spottade ut, synd på fin sprit tyckte jag  ;)
Vi fick inte tömt dammen, men imorse när jag skulle släppa ut fjäderfäna var dammen tömd! :o
Både gubben och jag hade ju lämnat kvar slangen och jag misstänker att änderna själv har tömt ;D

Hasse

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 okt-07 kl 09:48 »
Istället för att suga in skitigt, bakterieinfekterat, viruskryddat vatten i munnen kan man doppa ner hela slangen sakta i dammen så den fylls med vatten. Sedan håller man tätt i sin egen ände och går och lägger ned den på lämpligt ställe, så sätter häverten igång!

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 okt-07 kl 10:04 »
Istället för att suga in skitigt, bakterieinfekterat, viruskryddat vatten i munnen kan man doppa ner hela slangen sakta i dammen så den fylls med vatten. Sedan håller man tätt i sin egen ände och går och lägger ned den på lämpligt ställe, så sätter häverten igång!
Ett bättre alternativ! :)

Blomme

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 okt-07 kl 18:05 »
Jag har sett små maskar tjocka som hårstrån i dyngan där ankorna gärna silade skiten.

Nypålandet

« Svar #13 skrivet: 01 okt-07 kl 20:04 »
Jag har sett små maskar tjocka som hårstrån i dyngan där ankorna gärna silade skiten.

Åfyfan... Hoppas det inte fanns sånt i dammvattnet  :-X

Blomme

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 okt-07 kl 21:00 »
Det kan du räkna med. Dissikera bottenslammet så ska du få se på ett och annat! Har hittat en del kul saker när jag utforskat dammen efter tömmning, bl.a. nejonöga. En mäkta ful men ovanlig fisk här.

Nypålandet

« Svar #15 skrivet: 01 okt-07 kl 21:05 »
Det kan du räkna med. Dissikera bottenslammet så ska du få se på ett och annat! Har hittat en del kul saker när jag utforskat dammen efter tömmning, bl.a. nejonöga. En mäkta ful men ovanlig fisk här.

Inte en chans jag kollar nu! Kan känna hur det krälar i tonsillerna...

amarantus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 okt-07 kl 21:10 »
 ;D Nypålandet ;D du får nog en sjukdag imorgon :-[ eller så är du immun...

Nypålandet

« Svar #17 skrivet: 01 okt-07 kl 21:12 »
;D Nypålandet ;D du får nog en sjukdag imorgon :-[ eller så är du immun...

Vi får se... Jag känner mig lite konstig men jag tror det sitter i huvudet...  ::)

amarantus

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 okt-07 kl 21:24 »
Jo du vet ju att en del fysiska symptom kommer att ge psykiska ;D och slammet eller rättare sagt BAKTERIERNA är av de starkare slaget vid anksilning...Rakt upp i hjärnhinnan :o

goldqueen

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 01 okt-07 kl 21:43 »
ankorna behöver vatten (även slaskvatten och lervatten duger) för att blöta upp sin mat med. Samt smågrus för att smälta runt den med. Därför slaskar dom i vatten och lera. Osså finns det ju lite mineraler och annat gott.
Ang vatten så har jag kört med en dyrare variant av vattenkärl (finns att beställa i katalog) med vattenbehållare som fylls på allt eftersom de dricker. Så varje gång jag utfodrade så skakade jag ut sölvattnet och då tappades det upp nytt färskt vatten från behållaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, pragmatic

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser