Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fäller  (läst 1700 gånger)

theresepålsson

• Gäst
fäller
« skrivet: 28 sep-07 kl 15:51 »
hej

jag har en kanin hemma som fäller jättemycket.
var hos veterinären en gång innan för detta och dem kunde inte hitta nåt så dem gav honom bara en b vitamin spruta.
men nu har det börja igen och det är jättejobbigt när det bara flyger runt hår i rummet.

finns det b vitamin att köpa till kanin?

mvh therese

PiaW

• Ebias
Re:fäller
« Svar #1 skrivet: 28 sep-07 kl 17:25 »
Det är ju naturligt att kaniner fäller och byter till sommar eller vinterpäls.
Du kan ta ut honom och borsta honom varje dag, så du tar bort det lösa håret och hjälper honom på traven.

theresepålsson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 sep-07 kl 17:37 »
jo jag vet att de fäller efter årstiderna men när det är så mycket att man kan dra stora tussar från honom blir jag lite orolig :-\

Sally

« Svar #3 skrivet: 28 sep-07 kl 18:35 »
Var hos veterinären med mina i veckan för att de skull få sina vacc-sprutor. Jag såg ut att vara helt pälsklädd efter att ha hållit dem en kort stund. De kan fälla ordentligt. Det är nog ingen fara. De får ny päls nu när det blir kallare.

Sally
Går det...så går det!

theresepålsson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 sep-07 kl 10:11 »
okej då är det ingen fara kanske.. det är nog bara att han byter päls nu då.

tack för svaren :)

Bondmoran

« Svar #5 skrivet: 29 sep-07 kl 10:55 »
Vad är det för sorts kanin ?

De lite långhåriga raserna som t ex löwen kan fälla i tussar utan att det är något som är fel.
Hjälp din kanin att bli av med de lösa hårstråna genom att borsta bort dom eller om du kan få bort dom genom att klappa kaninen. Så slipper det bli fullt i magen.

Ev kan det hjälpa om du har en liten handduk också och "torkar" kaninen.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

theresepålsson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 sep-07 kl 12:09 »
ja han är en blandning mellan dv vädur och löwen/lejonkanin så han har ju man och så. brukar försöka kamma och borsta honom varje dag.

Gösta

« Svar #7 skrivet: 01 okt-07 kl 22:20 »
Kaninens fällningstid pågår under 6 veckor. Sedan är den fällningsfri i 3 veckor. Sedan en ny 6-veckors fällningsperiod osv.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser