Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lancashire Heeler  (läst 1663 gånger)

theresepålsson

• Gäst
Lancashire Heeler
« skrivet: 28 sep-07 kl 15:20 »
hejsan.

har läst en del om lancashire heeler och tycker det verkar vara en intressant hund. det stod också att de jagar råttor eller vildkaniner och det är nu jag kommer till frågan.

är det jättedumt att köpa en lancashire heeler om man har en kanin som husdjur nu? ??? kan man vänja dem vid varandra eller finns det alltid en risk att ha kaninen i närheten av hunden?

tacksam för svar

therese

Anna Ho

• Östergötland
Re:Lancashire Heeler
« Svar #1 skrivet: 28 sep-07 kl 18:17 »
Visst kan du köpa en heeler fast du har kanin.

Jag har en Heeler som är bn hejjare på att ta råttor (oxå de stora), men han fullkomligt älskar kattungar och våra marsvin, pussar på dem och tvättar öron.

Det beror bara på vad du lär vovven är ok att göra. MEN du ska naturligtvis inte lämna kaninen lös och ensam med vovven, men det gäller ju inte bara heelers, alla hundar är ju faktiskt rovdjur.

Vill du veta mer om heeler så välkommen in på min sida (www.freewebs.com/solhem)och fråga gärna mer om du undrar över något.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

hagabergs

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 okt-07 kl 10:48 »
Min kompis har en sånn och hon gör inget med kaninerna. Man får dock veta att det är en väldigt aktiv hund som behöver jobba väldigt mycket. Men som sagt man ska aldrig lämna en hund ensam med kaniner, gör jag inte med någon av våra. Man är ju alltid flock ledare över hunden har du bestämt att den ska acceptera kaninerna. Så ska den göra det.
« Senast ändrad: 02 okt-07 kl 10:50 av hagabergs »

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 11 okt-07 kl 15:35 »
Jag har träffat en 10-veckors Heeler-valp idag, som hälsade på för att bekanta sig med fåren. En bedårande söt liten dam!  :D

ledup

« Svar #4 skrivet: 28 okt-07 kl 18:22 »
Har haft ett flertal heelers tycker det är en hund som anpassar sig bra efter ens egen aktivitets nivå. D.v.s du lägger själv ribban för hur hög arbetsnivå du vill ha på hunden. Alla mina har haft lätta av och på knappar det enda man kan säga är väll att de gärna vill vara med hela tiden.
Men om det innebär att ligga i ett knä eller i bilen brevid dig alternativt spåra eller träna lydnad det kan du själv bestämma.

Alla mina har jagat råttor men har gått att lära att stanna på kommando, jag har även använt dem till att fånga kaniner när de (kaninerna alltså) har varit på rymmen och smitit in under en lekstuga. Heelern är suverän på att jaga fram dem och även att stoppa dem
när de springer ifrån dig, fast det innebär ju att de måste lyda kommandot stanna....
Jag har aldrig haft problem med jaktbeteenden på dem som inte går att bryta! Inga dödade kaniner heller trots att de lekte med mina franska vädurar....

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
Henkeman

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser