Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ringmärka ankor ??  (läst 2177 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
ringmärka ankor ??
« skrivet: 26 sep-07 kl 18:32 »
jag har planer på att ringmärka mina ankor, för att lättare se skillnad på honor och hanar vid försäljnign. jag har svårt för att se skillnad själv, men min kompis ser skillnad på dom, jag har nu målat med nagellack på de få hononr som finns kvar, men tanken slog mig att de kan ju ha röda ringar runt benet istället.
någon som vet vilken storlek en myskanka ska ha  ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Hönsmamma

Re:ringmärka ankor ??
« Svar #2 skrivet: 26 sep-07 kl 21:09 »
Han har 22
Hon har 18
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 26 sep-07 kl 21:28 »
vad står bokstäverna för  ??

Myskanka C 22 E 18
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 27 sep-07 kl 08:26 »
Bokstäverna är en gammal beteckning. Man går nu efter nr som står för ringens diameter i mm. Men bokstaven står ändå kvar eftersom det är en gammal standard.

Det finns bra ringar att märka olika djurgrupper med på tex Granngården. De finns i flera färger och de brukar vara storlek 18. annars kan man beställa från tex Högberga som har lite andra storlekar också. Dessa ringar är öppningsbara och kan sättas på djuret när som helst bara det är stort nog.

Är man med i SRF så kan man köpa ringar där, det är de som tex heter C22. Dessa ringar är fasta och ska sättas på ungarna innan deras fötter blivit för stora. På mignon får man prova från det att de är ca 10 dygn. på andra ankor efter några veckor. Dessa ringar har en bokstav och mm nr på sig och ett unikt nr för varje fing samt att det står vilket år ringen är ifrån. De byter också färg från år till år. Årets ringar är gröna. Med en sån ring kan man ställa ut djuret på en utställning.

Paulina

« Svar #5 skrivet: 27 sep-07 kl 14:57 »
Ja man ser ju även på nummret vem som är uppfödare. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Nataks, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser