Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineralfoder.  (läst 1508 gånger)

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
Mineralfoder.
« skrivet: 25 sep-07 kl 00:00 »
Vad ska man ha för mineralfoder till får?Vissa raser ska ha med koppar andra utan.Behöver dom mineraler alls eller under vissa perioder bara?Hur utfodras det lämpligast?När jag läste på säcken så lät det nästan farligt att ge dom överhuvutaget......
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Mineralfoder.
« Svar #1 skrivet: 25 sep-07 kl 08:26 »
Bra fråga,undrar själv efter att ha bytt fårras,från köttfår till gutar.Ett problem verkar att vara att smakligheten har ökat.Våra tackor glufsar friskt i sig när de får.Förut vad det ett "torftigt vitt pulver"numera doftar det väldigt smarrigt.Har hört att gutar bör ha det med koppar till köttraserna det utan.Stämmer det?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Mineralfoder.
« Svar #2 skrivet: 25 sep-07 kl 09:25 »
Rekommendationen är att ge Fårmineralfoder med koppar till de flesta raser.
Gotlandsfår, Finull o Rya tål mer koppar. Medans Texel o Mjölkfår är känsligare.

Här finns en tidigare tråd om Mineralfoder:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=19635;start=msg140818#msg140818

Viktigt är att man verkligen köper Mineralfoder gjort till FÅR som t.ex "Fårfor Effekt"
och inte använder ett gjort till typ kor o häst.
« Senast ändrad: 26 sep-07 kl 12:16 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Mineralfoder.
« Svar #3 skrivet: 25 sep-07 kl 16:54 »
Jag tycker att en mineralfoderbalja med foder i en kaka är det bästa. Det är ju svårt att hetsäta. De kan ju få för mycket mineralfoder när de har fri tillgång av löst foder. Det är ofta smaktillsatser i det lösa fodret för att de ska äta mer...

Annasr tycker jag att det är tydligt att behovet är som störst när det produceras kött. Dvs när lammen växer i magen på tackorna eller när lammen växer. Övrig tid på året är det sällan de äter speciellt av det.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Mineralfoder.
« Svar #4 skrivet: 25 sep-07 kl 16:57 »
Tack ,snälla för info.jag undrar bara nu .Varför är det så smakligt nu?Skulle vi "trycka i oss" den mängd mineral om det var godare? Är det nyttigt,? Hur i så fall begränsa mineralgivan.?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser