Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanin med diareé  (läst 1557 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
kanin med diareé
« skrivet: 24 sep-07 kl 20:32 »
min kanin har inte ätit på drygt 1 vecka, han nu äntligen börjat äta lite maskrosblad och även lite "kaningodis" någon slags "honungspinne" som jag vann på en utställning, men idag när jag kom ut så luktade det rent ut sagt dött i buren, men kanin verkade må bra, men han har fått en frutkansvärd diarée som har hållt på nu i över ett dygn.
mina hönor ger jag fil emellanåt för att hålla magarna i schack, kan man göra det samma med kaninerna ???
jag ger honom rabbfor i vanliga fall, det har han ätit sen han var liten, och det har aldirg varit några problem.
vad ska jag göra ??
han är 4 månader.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:kanin med diareé
« Svar #1 skrivet: 24 sep-07 kl 20:54 »
han är precis avmaskad med axilur i flytande form, kan de ha nån betydelse ?
ALLA är välkomna !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 24 sep-07 kl 21:49 »
Börja med att bara erbjuda hö ett par dagar.

Edgar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 25 sep-07 kl 07:25 »
men han äter inte hö, för tillfället, han äter inte sin mat som jag har satt fram heller.
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 25 sep-07 kl 08:28 »
Kaninen klarar att fasta upp emot 2 dagar så det är ingen fara att han svälter ihjäl. Dock skall han helst bara ha hö så att magen får nåt att arbeta med samt suger upp vätskan. Kaninen förlorar snabbt vätska vid diarré vilket kan vara direkt dödligt.  Vad var anledningen till avmaskning om man får fråga?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Bondmoran

« Svar #5 skrivet: 25 sep-07 kl 09:50 »
Det är jätte-viktigt att han inte blir uttorkad.
Apoteket har färdig ersättningslösning när man har diarreer eller så gör du egen ersättning. Tyvärr har jag inget recept just nu men det finns säkert någonstanns på nätet.
Ges lätt med apotekets medicinspruta för flytande mediciner.

http://alternativmixen.com/kfvfodaochnaring.htm#SEMPER%20VÄTSKEERSÄTTNING

Har han fortfarande diarreer ? Flytande eller lösa kulor ?
Dricker han vatten ? Om han gör det kan du blanda i druvsocker så han får energi så han orkar börja äta igen.
Vet ju själv hur matt man blir vid magsjuka  :P

Det är inte bra att en kanin blir sittande utan näring när det beror på att den inte mår bra. En frisk kanin kan klara sig utan mat ett par dagar men absolut inte en sjuk kanin !!

Äter den ingenting alls är det bättre med små små bitar av äpple, morot,banan mm men då menar jag verkligen små små bitar.
Bara så han kommer igång med ätandet igen. Hö är basfodret för kaniner och får dom för mycket kraftfoder så äter dom mindre med hö. Många pelletskaniner med fri tillgång äter inte tillräckligt mycket hö och då blir det snart problem.

Hur gör han då du kommer ? Piggnar han till lite och tar en tugga ? Då ska du ta med dig honom där du är så du kan putta lite på honom så han kommer på att visst ja äta skulle jag ju.

Sitter han inne eller ute ? Lite extra värme inne gör också att han kan piggna till då han inte behövar energin för att hålla kroppsvärmen.

Hoppas det går bra !
Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 25 sep-07 kl 12:43 »
Som Kimma skriver så är hö och vatten det viktigaste vid diarré. Matvägran är en naturlig följd av detta.
Ett gammalt beprövat medel är färskt enris vilket både är nyttigt och aptitretande samt högt näringsinnehåll. Ge kaninen ett par små kvistar. Torkade nässlor är också bra men det kan ju vara svårt att få tag på den här årstiden.
Frukt däremot är i de flesta fall lösande och förvärrar oftast tillståndet.
Gösta

Gräbban

• -
Kimma!!
« Svar #7 skrivet: 25 sep-07 kl 19:39 »
Jag snor lite av den här tråden...
Du frågade varför han avmaskade, då har jag en fråga: syns det tydligt i kulorna om kaninerna har mask? Pratade ju med dig om en mager kanin, hon e fortfarande mager, men verkar äta bra.ingen diarre (den andra som hade diarre dog..) Hon har varit mager ganska länge nu. köpt axilur i flytande form, men  det kanske är direkt farligt att avmaska om det inte är mask?? ???
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Gräbban
« Svar #8 skrivet: 25 sep-07 kl 23:55 »
Mask SER man tydligt genom att maskarna kryper omkring i kladdet som sitter i kaninens bak. Ofta får de diarré när de har mask och det luktar fruktansvärt illa i kaninens bur. Går inte att missa mask mao.
Jag skulle avråda att avmaska något djur alls om man inte är tämligen säker på att den verkligen har mask. Det är trots allt en procedur som innebär att man tillfälligt slår tarmen ur rytm, vilket djur det än gäller.
« Senast ändrad: 25 sep-07 kl 23:55 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 26 sep-07 kl 06:33 »
avmanksningen skedde pg.a att jag har en pmplaceringsknine hemma som har gått i karkatän i över en måand, han är nu ihopsläppt med de andra, alltså i burarna brevid de andra, de visade sig för 1 vecka sen att han var full med mask, han var dock inte lös i magen.
det kröp många maskar i varje liten kula.
jag gjorde då så att jag valde att avmaska alla kaninerna som var i samma avdelning i stallet, samt avmaka katt och hund samtidigt.
alla kaninerna bor inne nu, pg.a. kaninpesten som härjar runt om i landet.
det verkar som att han håller på att bli bättre, han har ätit en liten bit morot, samt en godispinne (för kaniner)som jag vann på ett lotteri, (skulle aldirg köpa nåt såtn annas) den var fylls med honur och nötter så han har nog fått i sig energi. han verkade inte ha lika allvarlig diarée längre, jag hoppas att det är på bättringsvägnarna.

Den lille kaninen som är 4 månader väger 5 kg och är av rasen tysk jättesceck, han är min första egenuppfödda unge osm jag har sparat och har mkt fin teckning, jag skulle bli helt förkrossad om han strök med, men det känn som om han mår bättre nu.
Han är inte kladdig runt baken längre, och det luktar inte lika äkckligt längre.
tavk för alla tips och råd, jag hör av mig hur man mår.
ALLA är välkomna !

Gräbban

• -
Kimma
« Svar #10 skrivet: 26 sep-07 kl 18:10 »
Tack för svaret.
Har kollat mängder med kaninpluttar och inte skymtat en endaste liten mask, så då är det väl något asnnat som gör min mager. Har börjat ge dom pellets igen, köpte nytt. Rädd att den andra laddningen kanske blitt för gammal..
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser