Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp vad göra med ilsk bagge?  (läst 26480 gånger)

spamsy

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #40 skrivet: 01 okt-07 kl 15:19 »
En kanin som betedde sig som baggen i den här tråden skulle hamna i grytan. Hans mer hanterlige bror skulle ha chans att avlas vidare på.


Tja, om mat och avel är prio nr 1 så kanske man resonerar så.
Här ställde en person en fråga om hur man hanterar en ilsken bagge som ägaren inte vill "lägga i frysboxen", och jag som haft rätt stor framgång hos "ilskna" djur genom åren, försöker ge lite råd.

Jag har lärt en häst som jagade människor (de var beväpnade med pinnar och andra tillhyggen) i hagen och bet och sparkade att inte fortsätta med sitt beteende. Jag använde mig inte av dominans mot ett så stort djur ens. Jag var 12 år gammal då och orkade inte slåss, hehe.

Någon skrev "hon" om Kristallery. Kristallery skrev att baggen var stor och att hon var rädd för honom och är Kristallery nu en hona så är det inte säkert att hon väger tillräckligt mkt jämfört med baggen för att kunna välta omkull honom. Det verkar farligt att försöka.


Kaniner och gnagare är förresten bra att använda som exempel på beteendeproblem. Det kan vara svårt att träna sådana djur eftersom de inte alltid lyssnar på människorösten som tex. hundar.
Hade en Degu (klassas som skadedjur i sina hemtrakter) som bet på lister bordsben, ja allt!
Min mamma kom på att man skulle ge honom Massor av nötter, smaksatta tuggpinnar, kartongbitar osv som han fick gömma och sortera i lägenheten. Han lärde sig att sluta gnaga på annat än sina egna saker.
Man kan uppmuntra ett annat starkt medfött beteende som man tycker bättre om, i det här fallet samla och sortera och på så sätt få sitt djur att komma ur det oönskade beteendet (gnagandet).

Trollmor: Jag formulerade mig klumpigt där! Menade absolt inte att man ska ställa sig i siktlinjen mellan två baggar som tar sats för att stånga. Men den som känner sina djur kan om tillfälle ges på en lite mindre yta, försöka att vänligt med rösten och kroppsspråk få två bråkande baggar att sluta stångas.
Visst är det ett naturligt beteende, men det finns fördelar med att ha koll på sina djur. Om någon obehörig skulle komma in i fårhagen tex, då kan det vara bra att kunna ropa åt baggarna att ta en paus.

Bilden ja...  :) Jag kanske lägger upp lite andra söta baggbilder av större format utan min nuna i bildtråden för baggar framöver.
Det ska finnas en rolig film på mig och en bagge jag hade som brukade hoppa upp med frambenen på mina axlar och heja. Han kunde en massa andra trick. Vet ej var den finns, men ska rota igenom nätet...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #41 skrivet: 01 okt-07 kl 16:28 »
Hej igen!  Jag hittade ett inlägg i en gettråd:

”Skulle någon bock eller bagge visa tecken på att vilja slåss så hade den gossen blivit ett vackert skinn illa kvickt. Det finns så många trevliga djur så man behöver inte behålla dom otrevliga.”

Och till Spamsy:  Vi verkar vara överens om att det här handlar om att hjälpa Kristallery, som har ett akut problem.  Betr att stå mellan två stångande baggar, så uttryckte tydligen även jag mig otydligt:  Jag har gjort det med bockar, men aldrig med baggar, eftersom mina baggar inte slogs speciellt mycket.  Jag menade att jag tror att det kan vara skillnad mellan bockar och baggar just i detta avseende, eftersom de slåss på så olika sätt.

Men, Kristallery, nu börjar jag vilja veta hur det gått för Dig!  Om Du inte gör ett inlägg snart, så tror jag att Du verkligen hamnat på akuten!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #42 skrivet: 03 okt-07 kl 12:57 »
Men den som känner sina djur kan om tillfälle ges på en lite mindre yta, försöka att vänligt med rösten och kroppsspråk få två bråkande baggar att sluta stångas.
Visst är det ett naturligt beteende, men det finns fördelar med att ha koll på sina djur. Om någon obehörig skulle komma in i fårhagen tex, då kan det vara bra att kunna ropa åt baggarna att ta en paus.

Du har inte sett två vuxna baggar som slåss på allvar va?
 ;D 8)

Dom varken ser eller hör något annat än den andra baggen...
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 14:11 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

amarantus

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #43 skrivet: 03 okt-07 kl 13:38 »
Du har du sett två vuxna baggar som slåss på allvar va?
 ;D 8)

Dom varken ser eller hör något annant än den andra baggen...

Nä det har personen inte ;D

spamsy

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #44 skrivet: 03 okt-07 kl 17:33 »
Rosa och Amarantus!

Jag rättade mig själv där och skrev "på en mindre yta". Alltså menade inte att man skulle hoppa in rakt framför två baggar på väg att kollidera. Och självklart inte när de stångas som allra värst. Lika farligt som att försöka välta en ensam anfallande bagge juh ;)

Visst hör baggen en om han bara Vill!
Har NI aldrig sett någon människa avbryta ett riktigt hundbråk?

Envisas med att dra paralleller till andra djur eftersom det i den här tråden verkar förekomma en syn på fåren som speciellt okontaktbara varelser. Synd tycker jag, eftersom ni är så fruktansvärt kunniga när det gäller allt annat, foder, sjukdomar etc.  :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #45 skrivet: 03 okt-07 kl 17:44 »
Rosa och Amarantus!
Visst hör baggen en om han bara Vill!
Har NI aldrig sett någon människa avbryta ett riktigt hundbråk?

Nej aldrig! inte om det är ett riktigt hundslagsmål på allvar mellan två hanhundar!

Däremot låtsasbråk kan ju avstyras men det är ju en helt annan sak.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

spamsy

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #46 skrivet: 03 okt-07 kl 18:12 »
Rosa!

Har iaf sett hundar ryka ihop på blodigt allvar och ägare som fått sin hund att lyssna ändå.

Japp, man börjar med att avstyra låtsasbråk och har man tur så kan det fortsätta fungera även i allvarligare situationer.
Kolla in baggöronen hur de alltid lyssnar åt alla håll efter ljud, särskilt högsta hönsets.
Det är i pauserna man får ropa, inte när se springer mot varandra!

Men OK, det här är definitivt överkurs och långt ifrån ämnet Kristallery påbörjade. Det jag menar är att ju tamare ett djur är desto säkrare samt lättare är det att hantera. Och det tycker jag gäller baggar också.
Underlättar framförallt skötsel, veterinärbesök, infångande av rymling mm. mm....

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #47 skrivet: 04 okt-07 kl 01:35 »
Spamsy, din uppfattning av baggar stämmer väldigt illa med min erfarenhet. Den tamaste jag har haft var också den suveränt mest jobbiga och stångiga. Jag tror har blev irriterad så fort han inte var i centrum. Det måste säkert inte vara så, jag menar bara att en tam bagge inte är någon garanti.

Jag håller i gengäl med om, att det inte nyttar at försöka dominera över en bagge som redan stångar. Inte med mindre man har en bagges envishet och har tänkt at bo i fårhagen. Jag såg här om dagen en äldre och en yngre bagge i fight. Den gamle fick ordentligt med stryk - ända gav han sig inte - utan det var jag tog in honom på stall därför att jag inte ville se honom mer skadad än han redan var.

Tricket med ett lövris har inget med dominans eller tillrättevisning att göra. Det är helt enkelt ett smart sätt att avbryta baggens beteende. Han tar sats och förväntar sig att möta något hårt, istället möter han något konstigt som han inte förstår, då försvinner det roliga.
« Senast ändrad: 04 okt-07 kl 01:36 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #48 skrivet: 04 okt-07 kl 11:44 »
 Om man bortser från just trådskaparens ilskna bagge som var en nödsituation...
Så förstår jag inte varför man skulle avla på eller överhuvud taget spara en ilsken bagge? Man kan säkert med div uppfostringsmetoder lära baggen hyfs, jag tror ingen här på Forumet som är fårägare anser att får skulle vara "dumma". Men till vilken nytta vill man föra såna gener vidare så att man skulle behöva uppfostra alla baggar till slut?
 Jag är själv en rätt blödig person som fäster mig vid personliga baggar, så jag har ett litet "Herrgäng" på 7 stycken :-[ (Jag försvarar mig med när någon nämner det oekonomiska med att dom betar småbitar så bra och sedan är dom moraliskt stöd till bagglammen som avvänjts, att några av dem går lika bra att leda som hundar är också bra vid förflyttningar) :)
 Mina 3 äldsta i gruppen är 7 år och de har inte visat tecken på ilska, däremot har jag slaktat en jättefin bagge som varit flasklamm och blev riktigt otrevlig att hantera, jag blev både gul och blå ett par gånger...
 Av alla dessa baggar har jag inte "uppfostrat" en enda , däremot låtit bli att klia i pannan och "daltat" alltför mycket med dom, de ska tex flytta på sig om jag "tjoar" till.
                               Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

birgit

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #49 skrivet: 04 okt-07 kl 18:12 »
Håller absolut med Charlotte! Varför uppfostra en ilsk bagge? Just klappande på huvudet kan ju utlösa stånginstinkten, brukar åtminstone äldre fårbönder säga. Så det bör man nog undvika. Flasklamm tappar  ofta respekten för människor. Har själv råkat ut för sådant.
Däremot samlar jag gärna på mig snygga o trevliga gumsar jag också. Man vet ju aldrig när man kan behöva en ersättare.
Min första roslagsbagge dog lagom till betäckningssäsongen och då vi har mv-fri status, var det inte möjligt att ersätta honom det året. Nu har jag alltid två, för säkerhets skull.
Som Charlotte också nämner är de väldigt bra att ha när man skiljer av bagglammen. De behöver vuxna trygga djur då att ty sig till.

Musse

  • Inlägg: 18
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #50 skrivet: 06 okt-07 kl 01:35 »
Ta bort den. En bagge kan stånga ihjäl en annan bagge så vad kan han inte göra med en liten människa. Vi har haft flera baggar, endast den förste var ilsk, lånad och blev inte gammal hos oss. Min man var den ende som kunde tampas med honom och han var tvungen att lägga ikull honom varje gång de möttes. Inget minne alltså. De följande baggarna har vi haft i flera år och de har varit så snälla att jag kunnat gå in till fåren och bära med mig lammen in i stallet när tackan lammat ute. Många, stora lamm gav de. Så ska de vara tycker Musse

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #51 skrivet: 06 okt-07 kl 01:50 »
Håller med... Men nu var frågan vad man gör med en annan ägares stångiga bagge just i situationen, - Där är avledningmänövern med ett ris enligt min erfarenhet det bästa tricket.

Men hur gick det egentligen för Kristallery?
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #52 skrivet: 06 okt-07 kl 07:34 »
 Innan min ilskna bagge slaktades fick han ha halsrem och mutades med en näve kraftfoder och bands i grimskaft när man skulle vara inne hos baggarna, kanske lite krångligt men säkert. Det kändes också säkrare att alltid ha halsremmen att ta tag i om han skulle "anfalla". Han flög inte på "hur som helst" utan bara när man släppte honom med blicken.
                                         Mvh
                                       Charlotte
« Senast ändrad: 06 okt-07 kl 07:50 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #53 skrivet: 06 okt-07 kl 09:49 »
spamsy, hur länge har du haft får och hur många tackor&baggar har du haft. du verka har mycket kunskap om hur man uppfostra djur
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

kristallery

  • Inlägg: 10
  • Djurälskande:)
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #54 skrivet: 07 okt-07 kl 10:10 »
Jag har inte jobbat ännu för vi jobbar ju bara med fåren en gång i månaden som utbytestjänst för ridning och foder..men  nästa helg är det dax... Och jag tror inte att jag kommer att våga gå in till honom utan jag får ge dom vatten utifrån.. Men självklart kommer jag ha med en lövruska för att avleda honom... Och svar Ja han har blivit väldigt mycket kelad med och blir tyvärr än idag av många barn fast då utanför staketet. Han är stor som en liten shetlandsponny och skyr inga medel när det gäller att stånga.. Har nu fått höra ruskiga historier om honom Elton som han heter, ibland har han kommit lös och då stångat folk till marken, och då gäller det bara att komma upp fort som f*n för han attackerar nämligen igen om du ligger kvar???

Till saken hör ju att när jag och dottern var där första gången och skulle ge dom vatten så gör han en början till attack...jag ser ju detta och skriker allt jag kan åt dottern (har ju fårvana sen en tid i bardomen men var länge sen nu)  Men i och med att jag skrek så stannade han upp han hade inte böjt ner hornen ännu då... Men Om han hade stångat dottern så hade hon flygit all världens väg...för där hon stog med vattnet och gjorde rent var det väldigt lerigt och halt... Det jag tycker är helt under allt kritik är att det var ingen som varnade oss om denna ilskna bagge....

Nu har gården iallafall beslutat att ta bort honom, för han är helt ohanterlig och inte vill vi att fler åker till akuten.. Håller helt klart med er om att det är inget bra att avla på en sådan bagge, nu har han tyvärr avlats på i 2 år så nu få man ha koll på de andra baggarna som han har gått med i hagen för dom lär ju absolut ta efter hans beteende.

Men man vet ju aldrig när dom får tummen ur, och det förvånar inte mig om han blir kvar hela vintern. Så tack vare er hjälp så vet jag iallafall mer om hur jag ska hantera honom.. Och jag tänker INTE kela med honom...

Men det var intressant ska man möta honom med blicken eller inte? När han skulle gå på dottern så stog hon med ryggen mot honom, man kanske aldrig ska vända ryggen mot honom?
Tror på det där med att sätta sig i respekt mot honom, kanske ha en påk med sig som försvar+lövruska så klart.

Vet i tusan hur jag kommer reagera om han kommer lös får väl bli närmsta träd... Huja...



TACK för alla era svar!!

Forts följer till den dag han försvinner...



Pigg & Glad tjej som älskar djur, har börjat jobba ideelt och behöver svar på en del frågor. Samtidigt är det väldigt intressant att läsa i diskussionsforumet.

Ull

  • Inlägg: 59
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #55 skrivet: 10 okt-07 kl 11:37 »
spamsy, hur länge har du haft får och hur många tackor&baggar har du haft. du verka har mycket kunskap om hur man uppfostra djur

Jag tror inte det har så stor betydelse hur länge man haft får och hur många baggar man har haft. Det handlar om djurkänsla och starka ledarinstinkter. Vissa människor har det medfött, andra kan träna hela livet utan att få det.

Westan

  • Inlägg: 236
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #56 skrivet: 14 dec-07 kl 20:57 »
Min erfarenhet är att en bagge kan man bara förstöra på ett sätt. Det är att på minsta sätt försöka mästra den. Att försöka ta ner en bagge är en omöjlig uppgift för en mäniska. För det fodras nämligen en oöm fårskall att stångas med. Det är ju så han mäter sin styrka och det är med de vapnet jag måst tukta honom och det klarar jag inte..
Jag har utan restriktioner gullat med alla baggar vi har, nu ett 20-tal. Det händer att någon får för sig att mucka lite - stångas - för att mäta sina krafter. Då klappar och stryker jag honom på bröst och hals. Det finns inget som är så lugnande på en bagge. Jag kan gå i min bagggrupp utan att rädas för något.  Det är underbart att umgås med baggarna på detta sätt. Dessutom är ju baggar mycket mer tillgängliga och keliga än vad tackor är.

Missa aldrig en chans att gulla med en bagge!!

Hälsar Westan

Westan

  • Inlägg: 236
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #57 skrivet: 14 dec-07 kl 21:59 »
Efter mitt inlägg har jag läst genom hela diskussionen om ilskna baggar,  mycket trevlig läsning.
Tack Spamsy för alla lärdommar.

Det är mycket enkelt att förstöra en bagge. Det är till 99% inte fel på baggen.  Baggen har helt enkelt blivit felaktigt hanterad.
Tänk er följande senario. Vid matbordet sitter husbonden och berättar historier om elaka baggar och deras illdåd bland oskyldig människor . Vid bordet sitter även gårdens söner i 7-15 och suger i sig. Den upplåsta "Sankt Göran" går sedan ut till fårhagen för att vara modig. Här behövs inga handgripligheter baggen känner fiendskapen på avstånde och lär sig att vara försiktig och preventiv mot tvåbenta vargar.
Var uppmärksamma på vad era barn har för sig med djuren, de måste ingående läras upp för att hantera djuren på det sätt de förtjänar, som vänner i det gemensamma välfärdsprojektet.

PS. Min första bagge fick jag slakta. Det var en mycket vacker bagge.

Hälsar en tacksam fårägare som just njutit av en fårstek.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #58 skrivet: 14 dec-07 kl 22:25 »
Kristallery, hur har det gått för Dig?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torparen 221

  • Inlägg: 66
    • Hälsingland
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #59 skrivet: 21 feb-08 kl 15:44 »
Kristallery, hur är det?
Hur har det gått?
Ensamstående med, hundar, och ardenner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 4 användare
Stengrim, Själv är bäste dräng, SandrosAnna, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser