Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel  (läst 2062 gånger)

Pedgren

  • Inlägg: 43
Elstängsel
« skrivet: 23 sep-07 kl 19:00 »
Hallå!
Ska skaffa Mohairgetter och har sen tidigare ett elstängsel runt en hage. Jag vet att getter är rymningsbenägna men jag har också förstått att det kan räcka med elstängsel till mohair.
Frågorna jag har är:
På vilket avstånd ska jag sätta trådarna (4 stycken)?
Det är ungefär mellan 150-200 tråd kring hagen x 4 då. Kan jag använda vilket aggregat som helst till det?

Mvh Peter

fäbodbrukare

  • Gäst
Re:Elstängsel
« Svar #1 skrivet: 26 sep-07 kl 19:22 »
SJälv kopplar jag 220 v växelström direkt på nätet. De som inte respekterar detta brukar gå under.... Gäller både getter och djur för övrigt!

hannaåsamuel

  • Inlägg: 121
Re:Elstängsel
« Svar #2 skrivet: 26 sep-07 kl 20:41 »
SJälv kopplar jag 220 v växelström direkt på nätet. De som inte respekterar detta brukar gå under.... Gäller både getter och djur för övrigt!

Vilka varningsskyltar har du då??
Skulle själv aldrig komma på tanken, kul att bli ansvarig för vållande till annans död??

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Elstängsel
« Svar #3 skrivet: 26 sep-07 kl 20:57 »
SJälv kopplar jag 220 v växelström direkt på nätet.

Det låter fenomenalt olagligt.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Elstängsel
« Svar #4 skrivet: 26 sep-07 kl 21:28 »
SJälv kopplar jag 220 v växelström direkt på nätet. De som inte respekterar detta brukar gå under.... Gäller både getter och djur för övrigt!

Varför skriver du så?
Vare sej det stämmer eller om du bara provocerar så verkar några getter vara på rymmen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

fäbodbrukare

  • Gäst
Re:Elstängsel
« Svar #5 skrivet: 27 sep-07 kl 06:14 »
Äsch, man måste väl få skämta lite grand?! Regel nr 1: TRO INTE ALLT  SOM STÅR PÅ INTERNET. Ine ens här.... 220 volt är förstås livsfarligt.

Pedgren

  • Inlägg: 43
Re:Elstängsel
« Svar #6 skrivet: 01 okt-07 kl 14:39 »
Hmmm... Många svar men inte ett enda som gör mig klokare.  ::)

Pedgren

  • Inlägg: 43
Re:Elstängsel
« Svar #7 skrivet: 02 okt-07 kl 14:13 »
Nåja! Nu blir det elstängsel i alla fall, på höjderna
30 - 50 - 70 - 90 cm
Undrar om mohair kan krypa under eller hoppa över?
Någon som vet?

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Re:Elstängsel
« Svar #8 skrivet: 03 okt-07 kl 10:05 »
Vet inte om det är skillnad med mohair mot "vanliga" getter!?

Min skulle nog iaf försöka krypa under.... Men det är mina det  :)

Om dom gör det så får du väl sätta upp en till tråd längre ner...

Lycka till
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Elstängsel
« Svar #9 skrivet: 05 okt-07 kl 08:25 »
Hej!

Vi har två dvärggetter som vi håller på rätt sida om hagen med hjälp av tre eltrådar på höjderna 25, 50 och 80 cm (ungefär). Inga rymningar hittills. Den ena geten råkade dock drutta ut under nedersta tråden en gång när hagen var ny, men hon kröp in igen på en gång. Hon fick stötar både på vägen ut och in, så det gör hon nog aldrig om. För övrigt kan det nog vara klokt att ha en lite mindre hage först, så att getterna knappt kan undvika att gå emot tråden ett par gånger i början. Bara de lär sig att respektera den så verkar de hålla sig på rätt sida sedan.

Lycka till!
Ambjörn
harstorp4.se

Pedgren

  • Inlägg: 43
Re:Elstängsel
« Svar #10 skrivet: 05 okt-07 kl 20:17 »
Tack för svaren. Om jag kommer ihåg det ska jag återkomma med hur det gick.

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
Re:Elstängsel
« Svar #11 skrivet: 07 okt-07 kl 11:22 »
getter går alldeles utmärkt att hålla inne med eltråd, bara man ser efter den ofta så att det är krut i ledningarna, getterna är nämligen smarta och "testar" varje dag hur elektriskt stängslet är!

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Elstängsel
« Svar #12 skrivet: 07 okt-07 kl 17:31 »
Jag hade angoragetter ett tag och tyckte att dom är mycket lugnare än andra sorters getter. Inte alls benägna att rymma och inte lika klättersugna heller. Vi höll våra inne med fårnät utan att dom försökte rymma en endaste gång.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Elstängsel
« Svar #13 skrivet: 09 okt-07 kl 20:29 »
getter går alldeles utmärkt att hålla inne med eltråd, bara man ser efter den ofta så att det är krut i ledningarna, getterna är nämligen smarta och "testar" varje dag hur elektriskt stängslet är!

Jag har hört det från flera håll, men våra dvärggetter aktar sig som bara den för tråden. Jag har aldrig sett dem gå emot den medvetet. De är väl undantaget från regeln.

Ambjörn
harstorp4.se

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Elstängsel
« Svar #14 skrivet: 09 okt-07 kl 20:50 »
Jag har hört det från flera håll, men våra dvärggetter aktar sig som bara den för tråden. Jag har aldrig sett dem gå emot den medvetet. De är väl undantaget från regeln.

Ambjörn

Sen är det ju ovanligt kloka getter du fått tag på, måste vara en bra uppfödare  ;D
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Elstängsel
« Svar #15 skrivet: 11 okt-07 kl 18:46 »
Sen är det ju ovanligt kloka getter du fått tag på, måste vara en bra uppfödare  ;D

Ja, där har vi det!  ;)
Ambjörn
harstorp4.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 2 användare
Rosanne, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser