Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkanläggning  (läst 6526 gånger)

Rosie

  • Inlägg: 19
Mjölkanläggning
« skrivet: 22 sep-07 kl 10:59 »
Ni som mjölkar getter: Vart och hur har ni köpt mjölkanläggningar? Vart köper man mjölkorgan till get?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Mjölkanläggning
« Svar #1 skrivet: 22 sep-07 kl 13:29 »
Alfa-Laval och Westfalia.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkanläggning
« Svar #2 skrivet: 22 sep-07 kl 16:45 »
SAC också. Men min erfarenhet är att ingen av dessa är så särskillt intresserade av besväret att handla med getprylar. Man får tjata sig blå för att få ett endaste litet spengummi. Men ta reda på vem som servar mjölkanläggningar i ditt område för DeLaval. Det verkar vara dom som är piggast på att hjälpa till.

Sen kan man köpa koppar, gummin, regulator, pulsator och manometer ifrån usa och sätta ihop en med spann och pump man hittar begagnad här hemma. En getpulsator från usa kostar runt 700:-, medans DeLavals kostar 2700:- här hemma. Koppar och gummin 140:- (budjetvariant) mot 1200:- (sac) eller 1700:- (delavals nya). Hittar du begagnade koppar, kolla först varunummer på spengummina så att dom fortfarande finns att få tag på.

Lycka till.

Rosie

  • Inlägg: 19
Re:Mjölkanläggning
« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 16:51 »
Tips om adresser till USA där man kan beställa getmjölksprodukter?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkanläggning
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 17:03 »
Googla på goat supplies. Eller goat milking machine t.ex.

De två första man får upp där. D.v.s. Hoeggers och Caprine supply, har delar man kan ha nytta utav.

Rosie

  • Inlägg: 19
Re:Mjölkanläggning
« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 17:10 »
Tack för tipset och språklektionen... ;)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkanläggning
« Svar #6 skrivet: 22 sep-07 kl 17:16 »
Ja, ibland kan det står rejält still när man letar efter något. Jag vet. Men så får man de rätta orden och då öppnar allt sig igen  :)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Mjölkanläggning
« Svar #7 skrivet: 23 sep-07 kl 02:04 »
När jag pratade med Gårdsservice, Mjölkman ab på Elmia kändes det som om de brydde sig om getprylar. Fast jag har ju inte handlat ännu... Här ser du en bild på en mjölkspann för två getter på SAC:s hemsida:
http://www.sac.dk/showpage.php?pageid=695356&displayid=1466042&lang=EN
 
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

  • Gäst
Re:Mjölkanläggning
« Svar #8 skrivet: 23 sep-07 kl 20:38 »
och till en tredjedel av vad DeLaval tar

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Re:Mjölkanläggning
« Svar #9 skrivet: 24 sep-07 kl 12:41 »
*host*

Ursäkta.. men.. om man som total rookie skulle vilja att prova på att mjölka en get eller två.
Inte måste man köpa en industriutrustning från Alfa-Laval då? räcker det inte att lära sig för hand? eller är jag bara ombotlig romantiker då?
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkanläggning
« Svar #10 skrivet: 24 sep-07 kl 20:41 »
Det går utmärkt att mjölka för hand. Har du vägarna förbi så är du välkommen att försöka träffa hinken  ;D

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Re:Mjölkanläggning
« Svar #11 skrivet: 24 sep-07 kl 21:24 »
Det går utmärkt att mjölka för hand. Har du vägarna förbi så är du välkommen att försöka träffa hinken  ;D

I den andemeningen så tror du det är lika bra att köpa sig en liten mjölmaskin istället för att mata katterna med fin getmjölk på golvet :D

Vem vet, man kanske ska ta sig en tur runtom sjöarna när andan faller på :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Mjölkanläggning
« Svar #12 skrivet: 24 sep-07 kl 21:35 »
Det går alldeles utmärkt att "försöka pricka hinken" men det är fasen så mycket mer hygieniskt med maskin. Diverse hår, halm och annat "bös" - det prickar hinken... Jo, jag klippt bort hår på getterna men det lossnar ändå. Och jag silar naturligtvis mjölken sen. Dessutom får åtminstone jag ganska ont i händerna efter ett tag, tänker på statarkvinnorna som mjölkade en himla massa kor tre gånger om dagen. Aj!

Det går faktiskt att få tag på begagnade mjölkspannar, ganska enkelt. Lite svårare att få tag på organ till get men det ordnar sig nog. Lycka till!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

  • Gäst
Re:Mjölkanläggning
« Svar #13 skrivet: 24 sep-07 kl 21:51 »
Att det skulle vara mera hygiensiskt att mjölka med maskin...det tror då inte jag på, tvärtom. Det finns nog inget som slår handmjölkning, varken när det gäller kvaliten på mjölken eller på getens välbefinnande.
Fast jag mjölkar med maskin, skulle inte kunna göra annat med 44 getter men det gäller att ha  rent och fint på mjölkplatsen annars får man ner en massa skit i mjölken även med maskinmjölkning.

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Re:Mjölkanläggning
« Svar #14 skrivet: 25 sep-07 kl 07:47 »
Nu var det många bud, men om man ser så här då.. om man INTE har 44 getter som ska mjölkas 2 ggr om dagen, utan snarare kanske 2 som ska mjölkas 1 gång om dagen eller kanske 3 eller fyra, inte mer än fyra iaf.
Är det verkligen vettigt att skaffa sig en mjölkhink endå? och ja, det får nog bli begagnat när man såg Alfa-Lavals priser :P

jaja man får se vad man springer på...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

ninna b

  • Gäst
Re:Mjölkanläggning
« Svar #15 skrivet: 25 sep-07 kl 09:30 »
Det är väl bara att testa och se hur länge nävarna håller. Jag tycker att det är döjobbigt men det ska nog till en viss teknik som jag inte har. Annars är det ju en mysigare stund än att sätta på en dånande vaccumpump. Mindre disk är det också. Bara att tvätta nävarna och diska spannen. I en mjölkanläggning använder man starka rengöringsmedel som både kostar i plånboken och på miljön. Så det är för och nackdelar... som vanligt.
Fast Rosie som ställde frågan har kanske en hel drös med getter och är i trängande behov av en mjölkmaskin...

Rosie

  • Inlägg: 19
Re:Mjölkanläggning
« Svar #16 skrivet: 25 sep-07 kl 17:41 »
Jo, det kommer att bli en drös getter och maskinmjölkning med 4-8 organ har jag tänkt mig. Så mycket begangnta som möjligt får det bli - men det är svårt att få tag på allt... (framför allt organ). Har gått som avbytare hos en getmjölkerska och ska ta över hennes djur (men inte mjölkningsmaskiner...tyvärr) och leverera till hennes mejeri nu när hon blir mammaledig. Tanken är faktiskt att detta ska bli en huvudinkomst. Att handmjölka är inte aktuellt för mig, jag blir trött i nävarna av att bara provmjölka getterna. Tacksam för alla svar och engagemang!

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Re:Mjölkanläggning
« Svar #17 skrivet: 25 sep-07 kl 23:02 »
ernst groth
det går mycket bra att handmjölka några getter, och inte behövs det några dyra hinkar od heller, en siltratt är bra att ha, annars kan man sila genom duk i durkslaget oxå, just nu har jag två getter som mjölkar, tidigare handmjölkade jag en ko med 20 l om dan, det är jobbigt i början men man tränar opp sin armar, har man inte mer än så behöver man inte göra för stor affär av det, det går bra ändå (lite sunt bondförnuft bara)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkanläggning
« Svar #18 skrivet: 25 sep-07 kl 23:34 »
Kunde inte ha sagt det bättre. Plus att det är så rogivande. För mig är det nästan dagens meditationspass. Allt elände försvinner för en liten stund. I dagsläget handmjölkar jag 4 getter. En get har stort juver och korta hårdklämda spenar. Så när hon är färdig, är ring och långfinger rätt möra.

Ang, hygien. Jag trimmar de lurvigaste damerna med trimsax. Och så borstar jag varje get innan. Inte får jag något halm och bös i mjölken. Ett hårstrå eller två silas bort så fort jag kommer in i köket.

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Re:Mjölkanläggning
« Svar #19 skrivet: 26 sep-07 kl 07:48 »
Jag får helt enkelt hålla mig till tåls tills dessa damer killar igen och får se hur det går då :D
Kanske har jag fullt upp med andra tillskott då så det inte går att genomföra, men nu vet jag ju att jag borde kunna iaf...

Och förlåt Rosie för att jag kidnappade din tråd  ;)
« Senast ändrad: 26 sep-07 kl 07:48 av Ernst_Groth »
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser