Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  försäkringar?!  (läst 8073 gånger)

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
försäkringar?!
« skrivet: 28 nov-04 kl 20:15 »
fy va' jobbigt allt är ibland!
nu ska jag flytta upp min bil till stockholmsområdet (dock långt ut i skogen!)och har skrivit mig här. det kommer även en liten hund snart, så vårt hushåll blir jag pojkvän och hunden Jon. vii behöver alltså tre försäkringar. Hem, Hud och Bil. vi försöker leva billigt och har bara ett stidielån på två personer. samt ett litet tillskott pga av extrajobb. men vi är inte rika! så hur i hela värden ska man ha råd med en försäkriing?! visste inte att et var SÅ stor skillnad på småland och stockholm. min bil har tidigare kostat 666 i månaden, nu skulle den kosta 2128!!!!!!! :o helt galet! det gäller folksam....finns det inget humanare försäkringsbolag?! har kollat runt lite men inte riktigt blivit lyckligare...snälla, hjälp!!!!!!
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:försäkringar?!
« Svar #1 skrivet: 28 nov-04 kl 20:16 »
menar såklart att den har kostat 666 i kvartalet ;)
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:försäkringar?!
« Svar #2 skrivet: 28 nov-04 kl 21:17 »
min bil har tidigare kostat 666 i månaden, nu skulle den kosta 2128!!!!!!! :o helt galet! det gäller folksam....finns det inget humanare försäkringsbolag?!..snälla, hjälp!!!!!!
Försäkringsbolagen sätter premien efter postnummer och kön. Män i ålder 18 - 25 är t ex betydligt olämpligare som bilförare  och bilinnehavare än kvinnor. Man ser på statistiken vem som är inblandad i mest olyckor och vilka områden mest bilstölder och skadegörelser på och i bilar inträffar.  Är du fattig och en hederlig människa i allmänhet så kan du göra på två sätt. Fortsätt vara skriven i Småland eller be någon förälder, släkting eller kompis som bor på ett trevligare och lugnare område att stå för bil och försäkring.

Det kanske inte är helt lagligt att göra så här, men det är faktiskt Statens och samhällets skyldighet att man skall få vara fred från tjuvar, banditer och andra huliganer. För Staten är det bara en prioriteringsfråga. var man placverar sina pengar.

För att få ned försäkringen kan du etsa in en märkkod i alla glasrutor. Försäkringsbolag och polisen kan ge dig upplysning. Du kan också sätta in ett elektroniskt stöldskydd (som är dyrt men billigare än försäkringsalternativen) och på så sätt få lägre premie.

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:försäkringar?!
« Svar #3 skrivet: 28 nov-04 kl 22:45 »
men det är ju inte mitt hus...så jag kanske inte kan rista och ha mig hur jag vill. men ska kolla! om jag nu måste försäkra...vilket bolag är bäst?! är tjeje på 22 år
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:försäkringar?!
« Svar #4 skrivet: 29 nov-04 kl 22:35 »
Men kuckeliku,

det är ju inte huset som ska ha rutorna märkta, utan din bil!

Folksam är dyra. Jag har valt ett rätt okänt försäkringsbolag som heter Auro försäkringar. Vad jag vet så försäkrar de främst äldre bilar dvs såna som är minst 8-10 år gamla samt tror jag att de har billigare försäkring  för de som är äldre än 24 år

Jag betalar 1654 i halvförsäkring för min bil  (Auid Avant 87:a) per år men bor inte i Stockholm.  Samma försäkring för bilen hos Folksam hade kostat minst det dubbla då jag kollade.

Det är lätt att gå in och göra en kalkyl vad en försäkring kommer att kosta om du kan uppge ditt personnummer, bilens registreringsnummer och adressen.

www.auroforsakring.se

De försäkrar även villa, fritidshus och annat men för de flesta försäkringar gäller att man bara kan byta bolag på årsförfallodagen av försäkringen

/Ebba

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:försäkringar?!
« Svar #5 skrivet: 30 nov-04 kl 10:35 »
tack, klart det gäller bilen  :-[...
ska kolla dt där bolaget...tack för tipset!!!
snackade med dom som jag ska hyra huset av. dom har huset försäkrat för bran etc. så för husets skull måste jag inte försäkra det. men visst bör man ha en hemförsäkring ändå? där finns ju lite gott och blandat, typ reseförsäkring etc.? eller vad tycker ni?!
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:försäkringar?!
« Svar #6 skrivet: 30 nov-04 kl 20:15 »
dom har huset försäkrat för bran etc. så för husets skull måste jag inte försäkra det. men visst bör man ha en hemförsäkring ändå?
Du skall ha en hemförsäkring, ägaren till huset skall ha en husförsäkring, äger du huset själv skaffar du lämpligen en kombinerad villa-hem-försäkring.

Hemförsäkringen skyddar dit lösöre mot brand, stöld osv. Det ger även rättsskydd (har inte med hemmet att göra direkt), dvs betalar vissa rättegångskostnader.

Många har ett alldeles för lågt försäkringsbelopp (vissa bolag har dock inget sådant utan har det som heter fullvärde).

Ersättning för lösöre baseras på ett föremåls ekonomiska livslängd, t.ex. glasögon räknar man byter var 4:e år eller något sådant, så är de 3 år gamla skulle man då få 25% av nyvärdet medan t.ex. böcker har mycket längre livslängd och ersättningen blir vad samma bok skulle kosta idag.

Banker lånar inte ut pengar om man inte har husförsäkring.

Om man väljer att inte ha hemförsäkring så bör man tänka efter väldigt noga om man verkligen har så lite saker att det inte är lönt att försäkra. Jag har råkat ut för brand efter blixtnedslag, hade jag inte haft försäkring hade jag knappast haft råd att sitta här och surfa idag.

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:försäkringar?!
« Svar #7 skrivet: 30 nov-04 kl 22:12 »
vet att det är bra med hemförsäkring....eller snarare nödvändigt! i alla fall förr mig som vill ha lite kontroll över vad som skulle kuna hända....men frågan gäller egentligen vilket bolag som är bäst...i och med att jag även kommer försäkra hunden och bilen där....vill licksom att det ska finnas ett bolag som faktiskt är trevligt och inte bara viill sno mina slantar.  

tycker att det verkar som om trygg hansa är rätt ok. deras priser är i alla fall de lägsta ( och då har jag kollat så att det är samma premisser som med andra bolag)...ska ringa runt och få lite mer råd.

tack för hjälpen allihopa! kommer i på nåt mer så säg gärna till! typ vad gäller vooven...
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:försäkringar?!
« Svar #8 skrivet: 04 dec-04 kl 23:43 »
Tror ärligt talat inte att det finns ett försäkringsbolag som har bra priser på alla försäkringar. Rabatterna för att man har allt på samma ställe brukar inte vara särskilt bra.

För djur skall Sveland vara bra och billigare, än andra men de försäkrar inte hundar som är över 7 år vet jag. Jag har te x för min ena hund som jag har försäkrad i Sveland valt enbart olycksfallsförsäkring och inte livförsäkrat henne vilket blev billigare. Pengar kan ju ändå inte ersätta henne om hon skulle råka ut för en olycka och dö. Den andra hunden var för gammal vid årsförfallodagen av försäkringen och är försäkrad i annat bolag.

Så jag tro nog att du får se dig om efter flera försäkringslösningar, dvs inte av egna bekvämlighetsskål välja ett bolag för allt.

/Ebba
« Senast ändrad: 04 dec-04 kl 23:47 av Ebba »

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:försäkringar?!
« Svar #9 skrivet: 08 feb-06 kl 23:54 »
  God afton!  På denna elektroniska postadress kan man (förmodligen) få fram de billigaste försäkringarna , de jämför olika bolags priser utan kostnad! Jag har visst publicerat denna adress på annat ställe; kände då inte till att rubriken "försäkringar" fanns!     http://www.insplanet.com/new/   Hälsningar!   G.S.

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:försäkringar?!
« Svar #10 skrivet: 09 feb-06 kl 14:43 »
Det bästa är att ringa runt till försäkringsbolagen själv och sen jämföra priser.
Insplanet är lite luriga för de jämför helst med de små/okända bolag de skriver kontrakt med. Plus att de inte har (hade när jag ringde) specialförsäkring eller mc-försäkring. Men det gäller ju inte dig i alla fall.
sen kan man barar byta bolag när försäkringen går ut, inte mitt i försäkringsperioden.
Studerar ni finns det studeranderabatter.

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:försäkringar?!
« Svar #11 skrivet: 09 feb-06 kl 17:38 »
God eftermiddag! "Solkatten", säkert har Du rätt i att det bästa sättet att få "rätt" försäkr.premie är att skriva eller ringa runt till en mängd bolag! Jag övertog mitt föräldrahem efter min avlidne fader; då (1989) kopierade jag försäkringsbrevet och sände det till 8 olika bolag, och fick då ner premien till hälften! Ett villkor från min sida var givetvis att samma regler skulle gälla för den "nya"  försäkringen som för den "gamla."  Vredgas man, exempelvis på ett försäkringsbolag där bilen är försäkrad, kan man kringå regeln att man bara kan byta bolag vid huvudförfallodag; detta antingen genom att ett par dagar "avställa" fordonet eller göra ett tillfälligt ägarebyta och sedan överta vagnen igen! Jag skulle tro att det är litet mera komplicerat att göra så när det gäller hus.  G.S.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:försäkringar?!
« Svar #12 skrivet: 14 feb-06 kl 20:42 »
Du kan ge fan i att pröjsa premien under den resterande tiden fram till huvudförfallodag och övergå till annat, billigare, försäkringsbolag. Ett försäkringsbolag kan aldrig skicka ditt ärende till inkasso men om du väljer att teckna en ny försäkring hos bolaget kommer de att kräva dig på pengarna du skulle ha betalat fram till brytdatumet på den gamla försäkringen.
Själv har jag valt Salus Ansvar för vår nyare bil, de är att rekommendera. Har du talets gåva går det att snacka till sig billigare priser, jag har själv dealat till mig lägre priser genom snygg förhandling. Hos Folksam fick jag ned trafikförsäkringen för min Folkabuss till 70kr/mån.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

papillon

  • Gäst
Re:försäkringar?!
« Svar #13 skrivet: 04 mar-06 kl 19:12 »
Snåla inte med djur- och hemförsäkring men när det gäller bilen har vi is i magen, endast trafikförsäkring. Komplettera detta med en bra krycka, det är bästa skyddet mot bilstöld. Jag bor också i Stockholm och vägrar betala den hutlösa premien.

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:försäkringar?!
« Svar #14 skrivet: 10 mar-06 kl 09:51 »
Kanske är det dumt, men jag har ingen hemförsäkring.  

Min cykel är också försäkrad,

Det är nog därför jag inte orkat bry mig.

Jag har en bostadsrätt och en anledning till att ha hemförsäkring för min del är att om det skulle hända något i min lägenhet som drabbar andras lägenheter så gäller försäkringen. Det kanske är samma för hyresrätt. Har man villa och borgenärer på lånet så vill de säkert att man har försäkring, om inte annat.

Är det någon mening att ha cykeln försäkrad då självrisken är troligen rätt hög. Beror givetvis på värdet och så.

Förstår inte hur man inte kan orka bryr sig, även om man bara har gamla skruttiga möbler och inga värdesaker så kan man förställa sig att ersätta allt i sitt hem med egna pengar.

I mitt hem har jag väl inga dyra saker och det mesta är gammalt (men inte så gammalt att det blir värt något) men att själv ersätta mina 4 symaskiner, all köksutrustning, stereo osv osv... :o  Då är det bättre med försäkring.

Man behöver inte beräkna värdet på hemmet för att ta en försäkring, men försäkringsbolagen har schabloner och vill gärna sätta värdet högt för då blir premien hög. Så det får man hålla koll på, också vad man skulle få ut om det händer nåt så man inte betalar för ett högt värde som man inte får ut.

bea

  • Inlägg: 790
Re:försäkringar?!
« Svar #15 skrivet: 06 jun-06 kl 21:56 »
kolla på insplanet.se dom jämför försäkringar åt en
(du har ingen kvar i småland som kan äga bilen åt dig ex mamma eller pappa?)
 ::)

Garyu

  • Gäst
Re:försäkringar?!
« Svar #16 skrivet: 29 jun-06 kl 22:47 »
förutom insplanet finns ju även pricerunner.se, tycker mig minnas att dom jämför försäkringar också?

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:försäkringar?!
« Svar #17 skrivet: 30 jun-06 kl 21:53 »
kolla på insplanet.se dom jämför försäkringar åt en
(du har ingen kvar i småland som kan äga bilen åt dig ex mamma eller pappa?) ::)

Se vad jag skrev tidigare om Insplanet!

Om bilen du använder står på någon annan (som bor där försäkringen är billigare) så får du inte ut en spänn om det skulle hända nåt!!!

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:försäkringar?!
« Svar #18 skrivet: 03 jul-06 kl 09:59 »
Du kan ge fan i att pröjsa premien under den resterande tiden fram till huvudförfallodag och övergå till annat, billigare, försäkringsbolag. Ett försäkringsbolag kan aldrig skicka ditt ärende till inkasso men om du väljer att teckna en ny försäkring hos bolaget kommer de att kräva dig på pengarna du skulle ha betalat fram till brytdatumet på den gamla försäkringen.
Själv har jag valt Salus Ansvar för vår nyare bil, de är att rekommendera. Har du talets gåva går det att snacka till sig billigare priser, jag har själv dealat till mig lägre priser genom snygg förhandling. Hos Folksam fick jag ned trafikförsäkringen för min Folkabuss till 70kr/mån.

/Valma


Man kan INTE låta bli att betala trafikförsäkringen på sin bil  ::)

Då skickas ärdendet vidare till TrafikFörsäkringsFöreningen TFF och då kommer du att få en mycket saftig räkning från dem istället. OCH dom skickar alla sina ärenden direkt till kronis utan pardon. Dom driver dessutom in skulderna stenhårt.

Om man råkar ut för en eventuell skada under tiden försäkringen är obetald så kan ni ju själva säkert räkna ut vad försäkringsbolaget kommer att säga  ;)

Själv har jag Dina Försäkringar som bolag. Det är gamla Sockenbolagen och är väldigt lokala med billiga personliga försäkringslösningar  :)

http://www.dinaforsakringar.se/

Man ska inte vara utan en bra försäkring......  Vare sig det gäller Hem, Djur eller Bilen

Storbonden
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser