Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bot mot Vildsvin?  (läst 3585 gånger)

Fordson

Bot mot Vildsvin?
« skrivet: 20 sep-07 kl 10:58 »
Finns det något annat sätt att få bort vildsvin än att skjuta?
Lite "bökigt" eftersom jag inte har jägarexamen...
Funkar eltråd?

geirh

• Gäst
Re:Bot mot Vildsvin?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-07 kl 12:52 »
Jepp, eltråd funker.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #2 skrivet: 20 sep-07 kl 16:50 »
Hm det gäller nog bara  din kompis grisar, för våra Linderödare gick igenom tråden t.om. när strömmen var på om de hade lust. (Speciellt mat-lust  ;))

Vi kunde inte ha strömmen av längre än max en timme eller så. Sen var de ute. Oftast redan långt innan dess... ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 21 sep-07 kl 15:19 »
En annan regel som jag tror håller streck i de flesta fall är : det är lättare att stänga ut än att stänga in.

Fordson

« Svar #4 skrivet: 07 okt-07 kl 12:56 »
Eltråd verkar funka jättebra. Från att ha haft "besök" nästan varje natt har angreppen slutat helt. Och när jag ändå hade dragit två låga trådar för svinen så drog jag en tredje och släppte på fåren. Nu kommer jag att spara in veckor av vinterfoder. Utan vildsvinens attacker hade jag nog inte orkat dra tråd för fåren.  Två flugor på smällen :). I mitt fall så var det ju bara drygt ett hektar, tycker synd om dom som har för mycket för att dra tråd runt. "Storbonn" har haft viltsvinsskador för femti papp i år.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 okt-07 kl 19:43 »
Astor och jag var ute och fixade med kaninerna idag när vi såg två vildsvin böka runt där potatisen inte är upptagen. Vi hade vinden i ryggen så de borde ha märkt oss på långt håll. De brydde sig inget speciellt fast Astor studsade som en gummiboll och skällde. Först när vi kom närmare försvann de in i skogsbrynet.

Vi har vetat att det finns vildsvin här eftersom det första som hände när vi köpt stället var att vi fick ta hand om ett påkört vildsvin, men vi har aldrig sett några sedan. Är inte alldeles förtjust över att ha de där jordfräsarna bökande.

Sommartorparn

« Svar #6 skrivet: 19 okt-07 kl 12:58 »
Här i skogen finns det mängder av oblyga vildsvin som går och bökar så nära byn de bara kan. Hela skogen omgärdas av helt normala, ganska höga nätstängsel, lite olika sorter, särskilt när det gäller trädgårdar som ligger direkt vid skogen. Vägarna är försedda med boskapsgaller (som lillebror fastnade i när han gick sidledes över  ::) och som det var ganska tufft att få upp foten med doja stl 39 ur) och i flera fall en trappa som hundarna brukar få ta (ifall de inte är så små att matte kan bära över dem). Har inte hört om vildsvinsolyckor fast det går starkt trafikerade leder runt skogen, så det verkar räcka.
« Senast ändrad: 19 okt-07 kl 13:02 av Sommartorparn »

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 19 okt-07 kl 13:35 »
Här i skogen finns det mängder av oblyga vildsvin som går och bökar så nära byn de bara kan. Hela skogen omgärdas av helt normala, ganska höga nätstängsel, lite olika sorter, särskilt när det gäller trädgårdar som ligger direkt vid skogen. Vägarna är försedda med boskapsgaller (som lillebror fastnade i när han gick sidledes över  ::) och som det var ganska tufft att få upp foten med doja stl 39 ur) och i flera fall en trappa som hundarna brukar få ta (ifall de inte är så små att matte kan bära över dem). Har inte hört om vildsvinsolyckor fast det går starkt trafikerade leder runt skogen, så det verkar räcka.

Var bor du, Sommartorparn? Var det inte du som bor i Tyskland?
Det låter hursomhelst lite skrämmande att man ska behöva stängsla en massa för att hålla svinen borta,
det kommer kanske att bli nödvändigt i stora delar av Sverige också.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 19 okt-07 kl 14:52 »
Var bor du, Sommartorparn? Var det inte du som bor i Tyskland?
Det låter hursomhelst lite skrämmande att man ska behöva stängsla en massa för att hålla svinen borta,
det kommer kanske att bli nödvändigt i stora delar av Sverige också.

Jo, det stämmer. Nu är det väl så att det är meningen att det ska vara en massa vildsvin och hjortar i just den här skogen, för de får en viss omvårdnad. Men nu är det jakt. På torsdagar sägs det inte vara lämpligt att gå i skogen. Har inte testat än...

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 17 dec-07 kl 20:59 »
Ser att det är några här som har vildsvin i sin närhet.
Kan ni inte skriva en rad i den här tråden.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=22;action=display;threadid=27277

Det kan ge alla en liten överblick på var vi har våra vilda "vänner" ::)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser