Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensambur till unghanne  (läst 2207 gånger)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Ensambur till unghanne
« skrivet: 19 sep-07 kl 21:08 »
Hej!
 Vilka mått ska det vara på en bur till en "bråkig" ungkanne?(veckorna innan slakten)
Mvh. beekeppern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

JM

Re:Ensambur till unghanne
« Svar #1 skrivet: 20 sep-07 kl 12:56 »
Minsta tillåtna mått på bur till en normalstor kanin är 100*50*50, det gäller även för bråkiga unghanar...
Hemma hos mig finns 7 Gotlandshönor, tuppen Krister och 9 Gotlandskycklingar. Nu även 2 blommekycklingar och 6 Isbarkycklingar. På gården finns även 1 hund, 2 katter, 4 kaniner, 1 man och 3 barn!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 20 sep-07 kl 19:06 »
Hej!

För sällskapskaniner gäller för en medelstor kanin 0,7 kvm, med kortaste sidan minst 60 cm. En medelstor kanin väger mellan 3 och 5 kg. Måtten i JM:s inlägg gäller för småkaniner under 3 kg.

Edgar

beekeepern

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 sep-07 kl 19:26 »
Tjena! På 0,7 kvadrat har man ju hona med ungar, så en ensan unghanne borde ju klara sig på mindre.
mvh. Beekeepern
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 20 sep-07 kl 19:39 »
Hej!

Som vanligt har våra myndigheter solklara regler.  För en kanin mellan 3 - 5 kg ska minsta yta vara 0,7 kvm. För en avelshona med kull ska minst yta vara 0,7 kvm vid grupphållning. Vid grupphållning av vuxna djur ska varje djur ha minst 0,35 kvm. Om man kallar två kaniner för en grupp, så ska alltså kaninen ha minst 0,35 eller minst 0,7 kvm för att uppfylla lagens mått.

Klarnar det?  Tur att vi har våra myndigheter som visar vägen till klarhet inom reglerna!

Edgar

beekeepern

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 20 sep-07 kl 20:00 »
 Hej!

När ska man räkna kaninen som vuxen?
Under 16/17 veckor räknar jag som ungdjur
Sökare...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 20 sep-07 kl 22:59 »
Såvitt jag förstår efter avvänjningen. Då räknas den inte som hona med kull, utan man går efter vikten. Innebär ju att alla burar du gör bör vara minst 0,7 kvm, och man får ha en eller två kaniner där.

Edgar

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 21 sep-07 kl 11:57 »
beekepern,

var inte så snålt nu!   För mig har även unghanar i väntan på slakt 2m² men då sitter de 2 och två. Om inte honor är i närheten brukar det går bra.  Anars delar jag buren så det är 1m² per skalle.  Just nu har jag mina unghanar i kompstgallerburar  i trådgården så burar är billiga ;-)

Tänk på det att det blir bättre kött om de rör sig mera. Mycket mer muskelansättning med plats.  Och sedan är ju kanske bra djurhållning ett värde för sig?

hälsar

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

beekeepern

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 21 sep-07 kl 19:46 »
Hej! Det har inte med snålhet att göra, jag vill bygga ett bursystem för produktionsdjur.
Material kostar, så det gäller att utnytja skivorna optimalt, utan att ge avkall på djurskyddet.
Sökare...

Gösta

« Svar #9 skrivet: 01 okt-07 kl 22:38 »
Som Edgar skriver så har vi "underbara" myndigheter!
Nåväl, det finns ett regelverk och lagstiftning som gäller för sällskapsdjur av kanin.
Du frågade om slaktdjur. Där finns ingen lagstiftning gällande burmått. Finns vissa rekommendationer men ingen lag!
De rekommenderade måtten är 120x60x60 (BxDxH) för hona med kull av mellanstora raser (5 - 7 kg)
Bråkstakar fram till slakt 70x60x60 (3 kg)
Gösta

beekeepern

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 01 okt-07 kl 22:41 »
Nåväl, det finns ett regelverk och lagstiftning som gäller för sällskapsdjur av kanin.
Du frågade om slaktdjur. Där finns ingen lagstiftning gällande burmått. Finns vissa rekommendationer men ingen lag!
De rekommenderade måtten är 120x60x60 (BxDxH) för hona med kull av mellanstora raser (5 - 7 kg)
Gösta

Tackar för svaret, då kan jag bygga några lämpliga burar.
Mvh. beekeepern
Sökare...

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #11 skrivet: 02 okt-07 kl 15:37 »
Gösta

Du kan få böter om du skulle få påhälsning utav jordbruksverket och har en bur på 0,4kvm!! (först får du självklart möjlighet att ändra på dina burar men efter det...
Reglerna gäller inte sällskapsdjur utan är till för oss som har flera djur och föder upp!
Allra minsta mått för en hermelin är 0,5kvm och den väger ca 1kg. Ska du då sätta in en tre kilos kanin på ännu mindre?

Bygg inte 70x60x60!!! Det blir bara 0,4kvm!  Måste vara minst 50kvm!

Lycka till med ditt burgygge!

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 02 okt-07 kl 15:56 »
Citera
Du kan få böter om du skulle få påhälsning utav jordbruksverket och har en bur på 0,4kvm!!
Inte böter. Du får en tid på dig att bygga om.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #13 skrivet: 02 okt-07 kl 16:05 »
Inte böter. Du får en tid på dig att bygga om.

Citera
först får du självklart möjlighet att ändra på dina burar men efter det...

Som jag skrev... Om du inet bygger om... Men det heter inte böter utan Vite....
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 02 okt-07 kl 17:47 »
 Måste vara minst 50kvm!

;D Rena rama lägenheten  ;)

Tror faktiskt att man får ha mindre bur om det är för kortare tid. Jag har några plutteburar för sjuklingar tex.
Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 02 okt-07 kl 19:17 »
Du kan få böter om du skulle få påhälsning utav jordbruksverket och har en bur på 0,4kvm!! (först får du självklart möjlighet att ändra på dina burar men efter det...
Reglerna gäller inte sällskapsdjur utan är till för oss som har flera djur och föder upp!
Allra minsta mått för en hermelin är 0,5kvm och den väger ca 1kg. Ska du då sätta in en tre kilos kanin på ännu mindre?

Bygg inte 70x60x60!!! Det blir bara 0,4kvm!  Måste vara minst 50kvm!

Lycka till med ditt burgygge!

Det är på det viset att före 1994 fanns i detta land regler som gällde alla kaniner. Sedan beslutade myndigheterna i sin outgrundliga visdom att ta bort reglerna för de kaniner som inte "används eller ska användas som sällskaps-, hobby- eller foderdjur". Citat från 1§ 1kap DFS 2005:8 eller som den också kallas L 80.

Har man kaniner för annat ändamål såsom produktion av kött, ull eller päls så finns i dagsläget inga bestämmelser angående burstorlek (det är möjligt det finns för djurparker, cirkus, försöksdjur etc, dessa verksamheter har jag inte läst på om). Man kan alltså bygga burar som är 0,4 kvm till en kanin på 3 kg utan att bryta mot DFS 2005:8, eller någon annan bestämmelse.

Detta innebär att djurskyddslagen är den enda som reglerar detta. I och med det så är det olika tolkningar ute i kommunerna, och principen om likhet inför lagen är åsidosatt.

Sveriges kaninproducenters förening har påtalat denna brist för myndigheterna som ännu inte kommit någonvart.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser