Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  han äter inte  (läst 1106 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
han äter inte
« skrivet: 19 sep-07 kl 15:52 »
jag har en kaninhane på 4 måander som nu har slutat äta, han är pigg annrs, ser inget fel på honom, vad ska jag göra. jag har precis fått hem avmaskningsmedel och tänkte avmaska honom, några fler tips på vad jag kan göra för honom.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sally

Re:han äter inte
« Svar #1 skrivet: 19 sep-07 kl 18:17 »
Kolla tänderna- inte bara dem fram utan även kindtänderna. Om de växt sig för långa kan de inte stänga igen ordentligt och därmed inte heller äta.

Sally
Går det...så går det!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 20 sep-07 kl 07:03 »
hur ska de se ut ?? jag kikar på honom nu och det ser ut som om framtändernsa går lite utanför undertänderna är det rätt eller fel ??
ALLA är välkomna !

Sally

« Svar #3 skrivet: 20 sep-07 kl 10:30 »
Det brukar de göra, men de kan vara snedställda eller kan det finnas "mellanrum", sprickor m.m. som gör det svårt att bita av. Om det är framtänderna äter de gärna "mjuk" mat som banan och mjukt bröd. Har du sett om han kan få i sig sådan mat? Kindtänderna är hemskt svårt att kolla själv...Om dessa inte sluter tätt äter de inte alls tror jag. Det är en uppgift för veterinären att kolla...

Sen kan det ju bero på andra saker. Min ene hankanin slutade äta när en ny flickkanin flyttade hit. Hon var inte i närheten av honom, men tydligen brunstade hon och han märkte detta direkt. Nu är han kastrerad  :-[- och äter normalt igen  ;D.

Sally
Går det...så går det!

JM

« Svar #4 skrivet: 20 sep-07 kl 12:52 »
Vad har du gett honom för foder? Äter han inte alls eller pillar han i sig något? Dricker han?
Hemma hos mig finns 7 Gotlandshönor, tuppen Krister och 9 Gotlandskycklingar. Nu även 2 blommekycklingar och 6 Isbarkycklingar. På gården finns även 1 hund, 2 katter, 4 kaniner, 1 man och 3 barn!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 20 sep-07 kl 19:00 »
Hej!

Vad har du för strö?  Han kanske pillar i sig det i stället för det du tycker han ska äta!

Edgar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 20 sep-07 kl 19:38 »
Sally- jag hade en tjej hör som hjälper mig att tatuera ungarna och hon sa att tänderna såg bra ut , så det är nåt annat antar jag.

JM- han äter rabbfoder, det har han gjort sen han var liten, han får hö, äpple och vatten.
han dricker bra.

Edgar- han går på spån, nu har jag lagt in halm eftersom han snart ska ställas ut, men nu börjar man ju tveka när han itne äter, men han är dock rätt fet, så han behlöver banta lite....
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser