Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avmaska en kanin ???  (läst 5363 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
avmaska en kanin ???
« skrivet: 17 sep-07 kl 08:34 »
upptäckte igår att en av mina kaniner som jag har tait hand om har mask, hur gör jag då ?? ger man samma tableter som till hund och katt ??? hur gör man isåfall för att inte bli biten, det är ju inte så farligt att stoppa in fingarana i hudnen eller kattens mun men en kanin?? får jag ens in fingrarna ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Insanity

Re:avmaska en kanin ???
« Svar #1 skrivet: 17 sep-07 kl 09:12 »
Det finns ju avmaskningsmedel på tub så att säga, det måste ju vara det smidigaste. Eller att smula sönder tablett över maten...

Vet dock inte vilket avmaskningsmedel man ska använda
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 17 sep-07 kl 09:15 »
Avmaskningsmedel till kanin. Använd samma som till katt, även samma dosering.

Edgar

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 sep-07 kl 10:04 »
Jag har avmaskat med Axilur flytande. Gav med pipett och det var ett himla pyssel. Det ska även finnas som pasta och då kan man bara smeta ut medecinen på ett salladsblad eller något annat smaskigt.
Landsflykting i storstan...

Bondmoran

« Svar #4 skrivet: 17 sep-07 kl 10:27 »
Axilur tablett efter dosering kan mosas och blandas med t ex morotspure. Sen kan du använda en liten pinne och få smetblandningen på och så försiktigt in i kaninens mun.
Eller om den är hungrig kan den äta upp blandningen av sig själv bara man är med och ser att den verkligen får i sig allt.

Kolla med en veterinär så får du rätt dosering. Blå stjärnan brukar vara duktiga på sånt här.

Man kan strö tablettpulvret på en gurkbit eller äppelbit om kaninen är van vid att äta sånt.

Eller så löser man upp i lite vatten och använder apotekets munspruta till flytande medicin.

Jag har aldrig upplevt att det är några problem med att få i en kanin medicin.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Sally

« Svar #5 skrivet: 17 sep-07 kl 10:36 »
Absolut bästa sättet (enligt mig  :-[) är att använda granulat (Axilur). Det är som redan finfördelade tabletter. Finns att köpa på apoteket. Doppa änden av en bit banan (eller annat gott) så får kaninen i sig medicinen. Av en uppfödare fick jag veta (?) att Axilur är bra på det sättet att det inte går att överdosera...överskottet går rakt igenom.

Sally
Går det...så går det!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 17 sep-07 kl 13:36 »
tack för alla råd, detta Axilur verkar ju jättebra. är det receptfritt ??
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 sep-07 kl 14:25 »
Japp, finns på apoteket!
Landsflykting i storstan...

Sally

« Svar #8 skrivet: 17 sep-07 kl 17:11 »
Ibland får man be att de plockar fram granulaten för det är inte alltid de har det framme...ingen aning om varför. Granulaten ligger i små påsar som man köper en och en.

Sally
Går det...så går det!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 17 sep-07 kl 18:00 »
Jag har vid mask på kanin använt flytande Axilur, man får spruta det ganska långt ner i munnen för att det inte ska rinna ut ur mungipan. Inga problem, och inga som helst problem att dosera.

P.s. Axilur är i princip det enda kaniner tål.
« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 18:01 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 17 sep-07 kl 20:25 »
flytande får de nog bli. tack för all hjälp kimma.

ps. de trivs bra i sina nya burar, jag målade dom i samma färg och det verkar som om kaninerna stortrivs. hur gick det med huset. ds
ALLA är välkomna !

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #11 skrivet: 17 sep-07 kl 20:46 »
 8) hur sjutton vet man om de har mask om man inte ser en?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #12 skrivet: 18 sep-07 kl 06:56 »
de vet jag inte, jag såg att de kröp i hans lortar, min ena lille kanine är en omplaceringskanina, jag vill inte att han ska komma till nåt nytt hem inann han är helt ok.
det är väl ofarligt att avmska alla kainerna nu isåfall va ??? jag ätnkte ta alla djuren nu både hund och katt, det är ändå dags.
ALLA är välkomna !

Elisa

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 sep-07 kl 22:11 »
Jag har vid mask på kanin använt flytande Axilur, man får spruta det ganska långt ner i munnen för att det inte ska rinna ut ur mungipan. Inga problem, och inga som helst problem att dosera.

P.s. Axilur är i princip det enda kaniner tål.

Jag ger alltid mina kaniner Ivomec pasta. Detta går alldeles utmärkt. Detta medel tar även mjällkvalster och annan ohyra som finns i pälsen. Mina kaniner har alltid klarat detta maskmedel utmärkt. Har använt andra medel också. Ingen har blivit dålig, så det är inte bara Axilur som kaniner tål.
inga djur för tillfället.

Sally

« Svar #14 skrivet: 20 sep-07 kl 22:19 »
Jag ger alltid mina kaniner Ivomec pasta. Detta går alldeles utmärkt. Detta medel tar även mjällkvalster och annan ohyra som finns i pälsen. Mina kaniner har alltid klarat detta maskmedel utmärkt. Har använt andra medel också. Ingen har blivit dålig, så det är inte bara Axilur som kaniner tål.

Det var intressant- att Ivomec tar mjällkvalster. Ska genast  anteckna i min lilla "bra att veta- bok". Tack!

Sally
Går det...så går det!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 25 sep-07 kl 09:00 »
Det var intressant information, skall lägga det på minnet och prova vid tillfälle. Märkligt i alla fall att både apoteken samt flertalet veterinärer med bestämdhet rekomenderar Axilur pga kaninens känsliga mag/tarm system.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser