Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Åsbohöns  (läst 35804 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Vad är typiskt beteende för åsbohönan?
« Svar #60 skrivet: 13 jun-12 kl 08:54 »
Jag tror dig att dina åsbo är lugna men måste säga emot här. Jag är lugn och mina höns är väldigt tama och har fullt förtroende för mig, med undantag för araucanan kanske. De är snarare för närgångna, hoppar upp i knät, på armen eller axeln jämt. Har och har haft en massa olika raser tillsammans och alla är trevliga, de enda som inte passade in var åsbohönsen. Jag hade ju andra, tama, förnuftiga samtidigt. Jag säger inte att alla åsbo är sådana och jag avråder inte någon från att skaffa åsbo, men mina var jobbiga och det började smitta av sig på mina andra lugna så därför ville jag inte ha dem kvar.

För egen del vill jag inte ha några övertama höns som vill sitta i knät och springer i vägen runt fötterna.

Vill att de ska vara tåliga, producera ägg och kycklingar, samt vara billliga i drift = hitta typ all mat själva med undantag på vintern. Hade blomme förr och de var sådana, men dåliga ruvare.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #61 skrivet: 13 jun-12 kl 09:17 »
Det hör inte hit men den kvinna som köpte min dv kochin,
 hade bara negativa saker att säga om hedemora.
Jag har haft rasen i snart 10 år och har aldrig haft en elak tupp.
Hönsen är snälla mot kycklingar m.m.
Det finns alltid avarter av allt.
Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 13 jun-12 kl 18:57 »
Jag har haft en större flock åsbohöns i över 30 år. Det är tråkig läsning när en del gång på gång i olika trådar påpekar att de en gång hade några superstirriga åsbohöns. En naturligare och mindre fördärvad hönsras får man nog leta länge efter för att hitta!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #63 skrivet: 14 jun-12 kl 14:05 »
Och hur beter de sig, dina många höns av aktuell ras?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #64 skrivet: 15 jun-12 kl 07:15 »
...Har man otur och får tag i höns av en ras med tråkig mentalitet bör man nog förr testa samma ras igen men med andra linjer...
Ja det borde man kanske ha gjort men det fattade jag inte då. De kom från två helt olika ställen och var ändå precis likadana, så ända tills jag läste här att de också kan vara förnuftiga trodde jag att hysterin var något som var typiskt för rasen. En kompis sa att hennes åsbo var likadana, så jag köpte svarthöns av henne istället och de passar mig bättre.

För egen del vill jag inte ha några övertama höns som vill sitta i knät och springer i vägen runt fötterna.

Vill att de ska vara tåliga, producera ägg och kycklingar, samt vara billliga i drift = hitta typ all mat själva med undantag på vintern...
Då är ju åsbo perfekta. Jag skulle tro att de är bland de som klarar sig bäst på egen hand, har mycket instinkter kvar, uppmärksamma på rovdjur, intelligenta. Hade jag haft höns på det viset hade jag valt åsbo.
« Senast ändrad: 15 jun-12 kl 07:18 av Svarthönan »

Broberg

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 15 jun-12 kl 17:42 »

Då är ju åsbo perfekta. Jag skulle tro att de är bland de som klarar sig bäst på egen hand, har mycket instinkter kvar, uppmärksamma på rovdjur, intelligenta. Hade jag haft höns på det viset hade jag valt åsbo.

Jupp, verkar så.
Dessutom passar de utmärkt, storleksmässigt och flygmässigt, i min hönsbod som har inredningen kvar från första halvan av 1900-talet.
Redena sitter typ 1,10 från golvet, samt är i lagom åsbostorlek och sittpinnarna sitter ännu högre och från dem går plankan som leder upp till luckan, vilken sitter nästan uppe i taket.

Karlid

• Halland
SV: Om Åsbohöns
« Svar #66 skrivet: 16 sep-12 kl 18:14 »
Jag har en liten flock genbanksanslutna Åsbohöns, som går fritt runt huset. De är vackra, nyfikna och sällskapliga. Är gärna med när potatisen tas upp eller trädgårdsmöblerna målas. Om ytterdörren är öppen kan någon liten höna sticka in huvudet och undra vad människorna gör. Men vill inte bli klappade eller lyfta. Inga keldjur alltså fast de äter ur handen.  Goda vaksamma mammor som tar med 3-dagars kycklingarna till flocken och ingen hackar efter småttingarna. Värper bra när de inte ruvar, går med kycklingar eller ruggar. Verkar ha bra koll på rovdjur. Bara förlorat en kyckling på 18 kläckta i sommar. Inga vuxna djur har försvunnit sedan vi köpte hönsen för drygt ett år sedan. Inte stressiga eller flaxiga.
Roliga och lättskötta husdjur!!

SötePeter

• Småland
« Svar #67 skrivet: 20 jun-15 kl 14:42 »
Jag har skaffat mig några åsbohöns och har nu fått kycklingar. När och hur kan man könsbestämma dom? Jag tycker att en av dom är större och mer vaksam och aktiv så det känns som en tupp. De är bara lite mer än en vecka. Någon som är bra på just denna rasen?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #68 skrivet: 21 jun-15 kl 13:32 »
Jag har skaffat mig några åsbohöns och har nu fått kycklingar. När och hur kan man könsbestämma dom? Jag tycker att en av dom är större och mer vaksam och aktiv så det känns som en tupp. De är bara lite mer än en vecka. Någon som är bra på just denna rasen?

Att könsbestämma Åsbo är nog inte lättare än att könsbestämma en annan ras, tyvärr. Så du får nog vänta några veckor och leta efter de vanliga tecknena. :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1763 gäster, 2 användare
Erik Forsman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser