Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig andedräkt!  (läst 5862 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Dålig andedräkt!
« skrivet: 16 sep-07 kl 12:26 »
Nyligen var jag med hunden hos veterinären som tog bort tandsten, men han har fortfarande grym andedräkt. Det blir bättre när han tuggar på ben, men han föredrar att gå och bära omkring sitt tuggben... Hur får man honom att tugga på dom istället?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Margit

• Gäst
Re:Dålig andedräkt!
« Svar #1 skrivet: 16 sep-07 kl 19:51 »
Pröva att "trycka in" lite falukorv i tuggbenet, då smakar det mer! Vad ger du för foder? Om du ger torrfoder så kan du hälla på vattnet precis innan servering så att fodret fortfarande är torrt  ;), det är bättre för tänder och tandkött.
Gillar hunden märgben? Det "rensar" också tänderna.

Paulina

« Svar #2 skrivet: 16 sep-07 kl 21:46 »
Använd Plug off, det hjälper både mot dålig andedräkt och mot tandsen.

Miriam

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 sep-07 kl 23:19 »
Jag borstar mina vovvars tänder med vanlig tandborste när läget blir för stinkigt. Oftast är det något(otäckt) som fastnat mellan tänderna. Speciellt om vovven äter "mjuk"-mat.

Nettus

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-07 kl 11:54 »
Han får torrfoder som jag inte blöter alls.
Märgben borde väl gå hem, men då är vi vid diskussionerna om vilka ben man kan ge sin hund.  :-\
« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 11:56 av Nettus »

Vetekatten

« Svar #5 skrivet: 17 sep-07 kl 12:47 »
Hejsan! Det finns ett medel i djuraffär att köpa som heter PlaqueOff och det hjälper mot dålig andeedräkt, tandsten och plack. Testa! Det är jätte bra och jag använder det till vår hund.
Lycka till!
Änka med utflugna barn och hundägare av en blandras tik. Gillar djur, dans, natur, fotograferin, musik, bio, god mat, resor och att baka och mycket mer. Manliga brevvänner i passande ålder är välkomna!

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #6 skrivet: 17 sep-07 kl 13:07 »
Man brukar ju säga att en frisk hund luktar inte. Visst kan man köpa plaque Off för att ta till den dyra metoden. Men det allra bästa är fruset köttben. Sedan vi började med det har jag inte sett till skymten av dåliga tänder. För att inte tala om restrerande kroppsdelar som mår så mycket bättre nu.
Inget torrfoder är speciellt bra. För mycket kolhydrater och sådant hunden inte behöver.
Rå fisk,fågel,nötkött och gris med lite grönsaker emellanåt. Hundmatsfrågan är alltid ett känsligt ämne.
Jag skulle kunna visa skillnaden på hundar.(vargar) som äter olika och hur de ser ut. Fick igår se vad som händer med hundar som växer upp på olika foder. Och jag säger aldrig mer torrfoder.
Dessvärre är det svårt att få tag på rått kött. Har dom inte kommit igång med blötmaten än på det företaget varifrån du köper ditt foder?
Den är iallafall 100ggr bättre.
Men när du köper gris och kyckling så fråga efter sådanna delar som folk normalt sett inte vill ha....typ lever, hjärta och annat (o)trvligt. Det brukar man kunna få under 5krkg.
Lycka till ;D

Rådjursöga

« Svar #7 skrivet: 17 sep-07 kl 20:33 »
Att en frisk hund inte luktar illa kan jag hålla med om..

Men personligen har jag bara goda erfarenheter av torrfoder. Min "gammelhund", modell stor, blev 16,5 år. Ätit Hill's hela sitt liv. Snygg i kroppen, glansig päls, bra tänder och aktiv in i det sista. Familjens andra hundar likaså, men de blev "bara" 14 år. Även de åt torrfoder, fast Royal Canine. Inte så vanligt att stora raser blir så gamla. Förutom god skötsel generellt så har så klart fodret stor inverkan.

Att en hund lukar illa i munnen kan mycket väl ha att göra med en störd mag/tarmflora. Skulle rådgöra med min veterinär om jag vore dig. Ett foderbyte kan vara lösningen.

« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 20:33 av Rådjursöga »

Nettus

• Småland
« Svar #8 skrivet: 18 sep-07 kl 12:15 »
Har dom inte kommit igång med blötmaten än på det företaget varifrån du köper ditt foder?
Näe, tyvärr inte.

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 sep-07 kl 19:17 »
Att en frisk hund inte luktar illa kan jag hålla med om..

Men personligen har jag bara goda erfarenheter av torrfoder. Min "gammelhund", modell stor, blev 16,5 år. Ätit Hill's hela sitt liv. Snygg i kroppen, glansig päls, bra tänder och aktiv in i det sista. Familjens andra hundar likaså, men de blev "bara" 14 år. Även de åt torrfoder, fast Royal Canine. Inte så vanligt att stora raser blir så gamla. Förutom god skötsel generellt så har så klart fodret stor inverkan.

Har också bara bra erfarenheter av torrfoder!

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #10 skrivet: 18 sep-07 kl 20:47 »
Synd att jag inte kan lägga in bilder på vad jag menar. Min ordinarie dator med alla bilder har kraschat... :( Men det är faktiskt ingen nyhet att kött är bättre än torrfoder. Hundar är rovdjur. Mycket enkelt.
Såg på ett program häromdagen där en vetrinär berättade om precis samma sak. Blev riktigt glad av att se det.

Många som kör med Barf. Vilka underbart friska hundar. Visst kan en del hundar se bra ut som har ätit torrfoder. Men även de hundarna skulle ha mått bättre om de ätit rätt.
Jag kan säkert leva på Mc och pizza och inbilla mig själv att jag mår bra ett tag. (kanske en dålig jämförelse)
 ::)
Jag inbillar mig att det inte kan vara så svårt att förstå.
 ;)

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 sep-07 kl 21:12 »
Synd att jag inte kan lägga in bilder på vad jag menar. Min ordinarie dator med alla bilder har kraschat... :( Men det är faktiskt ingen nyhet att kött är bättre än torrfoder. Hundar är rovdjur. Mycket enkelt.
Såg på ett program häromdagen där en vetrinär berättade om precis samma sak. Blev riktigt glad av att se det.

Många som kör med Barf. Vilka underbart friska hundar. Visst kan en del hundar se bra ut som har ätit torrfoder. Men även de hundarna skulle ha mått bättre om de ätit rätt.
Jag kan säkert leva på Mc och pizza och inbilla mig själv att jag mår bra ett tag. (kanske en dålig jämförelse)
 ::)
Jag inbillar mig att det inte kan vara så svårt att förstå.
 ;)

???Ja det var en dålig jämförelse...och det är inte så svårt att förstå, hundar är ju rovdjur. Däremot så mår mina hundar bra på torrfoder (av "bra" kvalitet).
De jagar och är fyllda av energi, fin i pälsen och i munnen, luktar inte illa...etc. Aldrig varit sjuka (peppar, peppar) så såååååååå himla dåligt kan ju inte torrfoder vara?
Min gamla hund åt inte rått kött, och hon blev urdålig i magen av råa märgben...
Barf är säkert bra också, men jag tycker det verkar vara krångligt!?

Gräbban

• -
« Svar #12 skrivet: 24 sep-07 kl 17:08 »
Man kan inte jämföra våra dagars tama hundar med vargar för att prata för BARF!
våra hundar är avlade på helt andra sätt, har ett helt annat energibehov pga olika pälsslag, rörelsebehov, ev tävling, träning annat arbete.
mina hundar funkar mycket bra på torrfoder, och under sommarhalvåret är de högpresterande tävlingshundar! Har provat färskfoder, men gav upp det för hundarna åt för snabbt och blev stressade, samt att det var omöjligt att ta med sig ut när man är borta en helg på tävling.
Jag fodrar en hund med Royal Canin och de andra två med Nutra Nuggets.
Var och en blir salig på sin fason, men använd realistiska argument!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 24 sep-07 kl 17:36 »
Fast om man tänker efter lite på hur länge det har funnits torrfoder - och sedan på hur länge det har funnits tama hundar....  ::) Hur länge har det funnits torrfoder på marknaden? Sedan 1900-talets början eller så?
Det fanns hundavel även innan det, och den hade ju också olika inriktningar mot arbete, sällskap osv. Det är inget vi har patent på just nu.

Det problemet som du hade med färskfoder - att de kastade i sig maten, det hade jag med torrfoder. De sög i sig torrfodret på två röda, det kan knappast ha varit speciellt bra för tarmar och magverksamhet... (Faktum är att Elsa satte i halsen en gång så jag trodde hon skulle kvävas och dö på fläcken.) Och det bekymret försvinner ju med BARF, det är härligt att se dem ligga och tugga på sina ben.

BARF är också lätt att variera för de olika behov hundar har. Det är enkelt att öka eller minska på viss sorts mat för att få den effekt man vill. Till min fetlagda bullehane blev det mer grönt och magrare kött, till exempel.

Ska man iväg finns det ju kylbagar, och en BARF-måltid kan du lätt knalla in på närmsta matvaruaffär och handla om det skulle vara så. Visst är det enklare att hälla upp torrfoder ur påsen, det ska man inte sticka under stol med, men det är sådana oerhörda fördelar med BARF kontra torrfoder så för mig är det värt det hundra gånger om!

Mina hundar fungerade också bra på torrfoder, men det går inte att jämföra med BARF på samma vecka. Och för att anknyta till ursprungsfrågan så luktar de bättre i bägge ändar sen vi bytte.  ;)
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 17:38 av Falin »

birgit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 nov-07 kl 17:46 »
Vill också sälla mig till skaran som propagerar för kött till hund! Det är klart mer naturligt än blött hundfoder eller att borsta tänderna på en hund. Har till dags dato haft (och har) 10 hundar. Endast en, en omplacerad pekingese tik som var fem år när hon kom, hade dåliga tänder. Hon hade bara fått uppblött hundfoder hela sitt liv. Vidrigt!!!! Hon stank kopiöst. Men hon smällde lätt i sig ett kycklingskrov t.ex. och med åren försvann stanken också.
Alla våra hundar idag får i huvudsak kött och ben, med kompl. av hundfoder. Har aldrig haft problem med tänder och lukt. Inte höftleder heller, trots stora hundar.

filurfigur

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 nov-07 kl 18:50 »

Kan hålla med om att Barf är mer naturligt och säkert bästa maten för kanske de flesta hundar, men då jag gav det under en period så fick min ena hund väldiga problem med magen. Ibland på tok för hård, ibland lagom, och emellanåt formligen rann det av henne. Hon kunde vakna på natten och behöva gå ut.

Pratade mycket med, o fick goda råd av en jag känner som aldrig gett annat än Barf och som har stor kunskap i ämnet. Men efter ett tag så kom vi fram till att det nog var bättre för den här hunden med sitt gamla torrfoder. James Wellbeloved.

Och nu får alla mina hundar och katten James Wellbeloved. Det är ett helt suveränt torrfoder, och alla är fina i pälsen och bra i magen (såvida de inte käkat för mycket ben eller något sådant).

Så jag tror man måste känna av hunden och inte säga att det ena är bättre eller sämre. Däremot finns det ju sämre torrfoder och bättre, men många av de som säljs i välsorterade hundaffärer är ju faktiskt bra. Och har man en hund som mår bra av Barf, och man själv har lust, så är det väl det ett utmärkt val för hunden.

Carlsson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 nov-07 kl 09:15 »
Ja har provat Plack off i ca ett år på min ena hund då han har lätt för att få tandsten (en av tre hundar hemma). På honom var det fullständigt värdelöst! Ingen effekt alls.

Jag och några uppfödare använder något så "hemskt" som Revir till hundarna.

Jag alltid haft Revir och Carrier i alla år innan jag ville byta och testa något annat. Använde Magnussons Meat & bisquit adult till hundarna i ca ett år. Superfeta hundar blev resultatet av lite foder. De var ofta hungriga efter som mängden inte var stor.De sket i mängd.... Så då tänkte jag tillbaka...vad gav jag de andra hundarna jag haft tidigare år som hade en fantastisk kropp och päls, ingen illaluktande andedräkt osv. REVIR!  Så.....nu får de detta foder, de mår bra , de är mätta, och en hund har fortfarande lätt för at få tandsten.

När det gäller foder...så blir var och en salig på sin tro! (tror jag!!)

Tror det var Åke Hammarström (väl känd i hundkretsar) som en gång sa..Det foder hunden mår bra av , är det rätta fodret.

//Carlsson   ;D

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 12 nov-07 kl 19:25 »
Mina får till största delen färskfoder Bravo Plus och Priima High Energi, (collien bara färskfoder och den lilla gamla heelern får blandat med "magert" torrfoder med tanke på hans midjemått).

De har fått en mycket fräschare andedräkt sen jag började med färskfodret, luktar i princip inget numera.

(En lite grej ang Plaque Off bara, tänk på att det innehåller en hel del jod och inte ska ges till hundar med sköldkörtelproblem.)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

drakvinga

• Småland
« Svar #18 skrivet: 16 nov-07 kl 13:14 »
Borsta tänderna på stackarn
det gör jag ett par gånger i veckan
ingen lukt här inte
och inte kostar det pengar heller.. bara lite tid och omtanke
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

birgit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 nov-07 kl 19:59 »
Fast tandborstning är väl inte speciellt naturligt för hundar? Det är väl en produkt av just konsumtionssamhället? Hundmatstillverkarna tillverkar mat som ger hundarna problem, en annan tillvekrar hjälp mot problem.
Ge hundarna naturlig mat istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser