Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemgjord solcell  (läst 1433 gånger)

Radar

• Jämtland
Hemgjord solcell
« skrivet: 14 sep-07 kl 12:44 »
Nu när jag var ut och rökte på altanen i söderläge minns jag att jag för ca 25 år sen gjorde ett experiment med ett par gamla effekt-transistorer. Var det av typen TO 3-kapsel? Just dessa hette väl något med 3055 tror jag.

Jag filade av toppen utan att skada innanmätet. Kopplade voltmätaren till ett av benen och till själva kroppen. När solen lyste rakt in i transistorn kunde jag få ut upp till 0,7 V per ben. Obelastat då visserligen. Vid svagare solsken gick det att förstärka med hjälp av ett förstorningsglas. 0,7 V är maximum av vad en sån koppling kan ge. Effekten bör vara beroende på vad transistorn har för märkeffekt.

Om man har tillgång till ett överblivet parti och tid och tålamod kanske det skulle gå göra en enkel solcell. Parallellkopplade grupper för att få upp effekten som man sedan seriekopplar för att öka spänningen. Kopplingen beror ju då på om det är PNP- eller NPN-transistorer.

Är det någon av våra experimentlystna medlemmar som vill göra något försök? Eller om någon vill räkna sig fram till om det över huvud taget är lönt att försöka sig på?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tompas11

• Västmanland
Re:Hemgjord solcell
« Svar #1 skrivet: 14 sep-07 kl 17:29 »
Det där är ett gammalt knep för att göra om en vanlig transistor till en fototransistor. TO-3 är metallkanna och transistorn du menar är den gamla slitvargen 2N3055. Fungerar även med andra typer av transistorer i metallkanna typ TO-72, TO-5 etc. Tror knappast att det skulle ge något större utbyte av ström och spänning.

Du kan ju testa med LED (lysdioder).
Om man belyser en grön LED så ger den en spänning på ca 1,6-1,7V.
Vissa vita lysdioder kan ge upp till 2V när de belyses av t.ex. solen.
Röda och gula lydioder ger lägre spänning.

If it doesn't work, chrome it!

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser