Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak myska..  (läst 1785 gånger)

Paulina

Elak myska..
« skrivet: 13 sep-07 kl 21:53 »
Min myskhona fick ju ungar härom dagen. Har satt nät runt henne och ungarna för att de ska få vara ifred från de andra ankorna. Men idag när jag öppnade för ankorna ser jag att min myskdrake knappt kan gå, tittar närmre på honom och ser då att han är skadad och blöder från vingarna och på ryggen. Halva ryggen och ner mot gumpen är helt kal (som en plockad fågel) och alla hans vingpennor är borta och det blöder där de har suttit, en är av och det blöder från den också. >:(
Först misstänkte jag gåshonan, men ser att han inte bryr sig då hon kommer fram till honom (dom brukar gå tillsammans på upptäcksfärd), men då Anki myskhonan närmar sig flyr han haltandes undan innan han lägger sig ner på nytt. :'(
Visste att myskhonor vaktar, men varför ger hon dig på honom och ingen annan?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Elak myska
« Svar #1 skrivet: 13 sep-07 kl 23:19 »
Jag tror inte att det är hon som plockat honom kal så han blöder. Snarare att det är något annat som hänt. En liten myskhona mot en stor drake, nja tveksamt.  :o

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 14 sep-07 kl 06:36 »
min myskhon apälsade på min förra hane så illö att i fick lämna bort honom. det gick inte att ha dom i smma gård, och då hade hon ändå inga ägg, hennes ungar var knappt 6 månader så de var ju rätt stora oxå...... vet inte om han blödde, men vi fick dela på don med hjälp av en kratta......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Paulina

« Svar #3 skrivet: 14 sep-07 kl 09:35 »
Det måste vara hon för varken rouenhonan eller mina Cayuga eller löpankor skulle gå på honom och han flyttar sig inte för gåsen då hon kommer fram, dessutom är dom jätte kompisar, men då Anki myskhonan bara närmar sig flyr han undan precis som de andra ankorna gör då hon kommer springandes.

christine

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-07 kl 19:11 »
min myskhon apälsade på min förra hane så illö att i fick lämna bort honom. det gick inte att ha dom i smma gård, och då hade hon ändå inga ägg, hennes ungar var knappt 6 månader så de var ju rätt stora oxå...... vet inte om han blödde, men vi fick dela på don med hjälp av en kratta......

???

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-07 kl 19:15 »
Det måste vara hon för varken rouenhonan eller mina Cayuga eller löpankor skulle gå på honom och han flyttar sig inte för gåsen då hon kommer fram, dessutom är dom jätte kompisar, men då Anki myskhonan bara närmar sig flyr han undan precis som de andra ankorna gör då hon kommer springandes.

Men det låter som ett antagande det du skriver. Du vet ju inte med säkerhet att det är hon, eller hur? En liten myskhona mot en stor Drake. Låter osannolikt i mina öron. :o

Hade det stått gåsen/gässen så skulle jag tro på det. För gäss kan vara elaka. Mina gäss har dränkt på tuppar i år då tupparna kommit in deras fålla. :'(

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 14 sep-07 kl 19:47 »
men det står ju skrivet att hon fick sära på dom med en kratta....då är det väll ingen tvekan...
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-07 kl 21:56 »
jag har en myska som sätter sig i respekt, alla flyr när hon har ungar!
även hunden (en riesen) sticker snabbt som attan. ;D
hon vaktar sina ungar väl och är en jätteduktig mamma.
draken har inte en chans att närma sig, han åker på storstryk direkt!
när hon inte har ungar så är hon from som ett lamm ;D

min andra myska som är underlägsen henne. försvarar sina ungar på ett mildare sätt MEN hon har förlorat ungar just på grund av det.

jag är glad över min lilla ilskna myska för jag vet att hennes ungar överlever.

Paulina

« Svar #8 skrivet: 14 sep-07 kl 22:22 »
Ja inte är det någon av de andra ankorna och varför flyr han inte då gåshonan kommer fram till honom som hon gör då myskhonan kommer springandes med sänkt huvud. Och varför skulle gåsen ge sig på honom, hon har ju inga ägg, dessutom går dom alltid tillsammans på små promenader.
Han mår bättre idag ialla fall.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 sep-07 kl 22:29 »
han lär sig att hålla sig undan, jag lovar!
min hane sover tillsammans med de äldre ungarna nu. han har förstått att han inte är välkommen. han fick inte bada med de andra ankorna i dammen förrän såren hade läkt och det tog en vecka. sedan var allt som vanligt igen :)

christine

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-07 kl 22:47 »
Då är mina myskhonor mesar med andra ord.  ::)

Paulina

« Svar #11 skrivet: 14 sep-07 kl 22:50 »
Det ska din hane vara glad för. ;) Min får sova själv och får gå lös i hela trädgården tills han läkt.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 sep-07 kl 23:02 »
inte behöver de vara mesar!
min hona köpte jag helt förvildad...hon hade bott i skogen.
så jag tror att det har förstärkt hennes instinkt.
för normal vet jag inte om hon är!
men jag uppskattar och värdesätter hennes förmåga att vakta sina barn ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser