Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rester  (läst 6006 gånger)

bondtjejen

rester
« skrivet: 12 sep-07 kl 21:11 »
Hej!
vilka matrester ska jag inte ge hönsen?
äter dom kött?
lök?
fisk?
är det något som man ej ska ge dem??
MVH:Förvirad

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Re:rester
« Svar #1 skrivet: 12 sep-07 kl 21:19 »
Det sägs att äggen kan ta smak av vissa saker som tex fisk men jag vet inte ....kanske om det är mycket fisk :-[
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Blomme

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 sep-07 kl 21:46 »
Det är om man utfodrar dem med fiskmjölsbaserat foder. Fiskrens och matrester då och då är inget som påverkar smaken.

bondtjejen

« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 21:49 »
Tack..  
då ska jag våga ge mer. har bara vågat ge grönt och ris..

Men en fråga till..  hur gammla ska kycklingarna vara när dom börjar bli hönor och värper?   ska man göra något? lägga ett värpägg i ett rede?  

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 21:50 »
Jag har också hört att fisk kan ge smak åt äggen så det har jag inte gett mina hönor,  inte för att det brukar bli någon fisk över, möjligen någon liten bit laxrest i någon gryta...

Man ska inte ge hönor möglig mat heller, men det säger sig kanske självt... Tydligen är de väldigt känsliga mot det.

Inte starkt kryddad mat heller.

Sen har ju hönor väldigt individuell smak också. Mina hönor fnyser bara åt morötter vilket jag alltid trott att hönor älskar. Det är lite som när min äldste son var bebis och inte ville äta mosad banan... jag hade alltid inbillat mig att alla bebisar älskade det.

Wienerkorv däremot (hönorna nu alltså)... men maken blev inte så glad när hans korvar försvann ur kylen...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Anso1971

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 12 sep-07 kl 21:51 »
Jag ger dem allt. Utom kyckling. Men de äter inte allt. Idag ratade de vitkål och tomater. Mina höns är kräsna.
Trädgården är full av fallfrukt, förra året smakade de inte alls på frukten. I år är det några som fattat att det går att äta, men särskilt mycket vill de inte ha.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

bondtjejen

« Svar #6 skrivet: 12 sep-07 kl 21:59 »
Hum..
tror inte min sambo häller upskattar att korven försviner..
den sloss han och hundarna om:)

Helenan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 sep-07 kl 22:25 »
Varför ska man inte ge starkt kryddad mat?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 12 sep-07 kl 22:48 »
är det något som man ej ska ge dem??

Ja du ska inte ge brunäggsvärpande höns kålväxter
eftersom kålväxter innehåller sinapin och det kan ge FISKsmak i äggulan !!!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mati

« Svar #9 skrivet: 13 sep-07 kl 11:54 »
Hej!
Vi ger dom det mesta! allt från havregrynsgröt till köttbullar osv, dock inte kyckling...tyckte det kändes lite makabert! ::) :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 13 sep-07 kl 12:05 »
Nej kyckling får inte mina hönor heller! Jag tycker det skulle kännas hemskt. De får nog mest vegetariska grejer, bara enstaka fall det blir någon korvbit.

Det tråkiga är att vi får väldigt lite rester här, vi vet väl hur mycket vi äter och gör så mycket bara... Havregrynsgröt gör vi alltid lite extra så hönorna får, det tycker de om.

I dag fick de ett par torra frallor i små bitar, cornflakes och yoghurt ihoprört med russin och solrosfrön ovanpå... Jag kanske skämmer bort dem...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ela84

« Svar #11 skrivet: 13 sep-07 kl 12:11 »
Jag har hört att man inte ska ge dom kött, är de fel hört?
Men hunden får kötträster och fåglarna de som blir över.

Jag har en höna som knappt äter nått utom torrfoder och ankorna äter inte bröd.
Men näcktarin och övermogen banan e storfavoriter, då kan de nästan bli skaxmål ;)
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 13 sep-07 kl 13:16 »
Jag är också lite fundersam på det där om de ska ha kött eller inte, det låter på många som om de bara ger sina hönor vegetariska hushållsrester, men i min hönsbok Höns i trädgård står det att man kan ge "rester av falukorv och blodkorv, fisk eller kött i småbitar, filmjölk och keso. Se bara till att det inte surnar. Fisk och fiskmjöl kan ge fisksmak åt äggen" Ordagrant citerat och jag tycker att Karin Neuschütz borde väl veta?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 sep-07 kl 14:24 »
Höns äter kött med stor förtjusning, men det är förbjudet att ge dem matrester som innehåller kött.

ela84

« Svar #14 skrivet: 13 sep-07 kl 14:57 »
Varför e de förbjudet?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #15 skrivet: 13 sep-07 kl 15:38 »
Varför? Och varför står det då så i boken? Hon är väl, vad jag har förstått väldigt duktig på höns?

amarantus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 sep-07 kl 15:46 »
Den regeln bryr jag mig inte om 8)

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 13 sep-07 kl 15:51 »
Varför? Och varför står det då så i boken? Hon är väl, vad jag har förstått väldigt duktig på höns?
Förmodligen är hon jätteduktig på höns, men kan inte lagen som säger att vi inte får ge Produktionsdjur animaliska produkter, det har att göra med sjukdomar som kan spridas.
                                Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 sep-07 kl 16:15 »
Inte kokt ris eller lök

Helenan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 sep-07 kl 16:40 »
kokt ris går bra bara det inte är förmycket. Gärna uppblandat med något.

Men varför inte stark mat? Mina älskar kryddiga grytor och choritzo (eller hur det nu stavas).

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare
Nilla Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser