Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något mager häst..  (läst 25907 gånger)

Charlotte

• -
Re:Något mager häst..
« Svar #60 skrivet: 18 sep-07 kl 20:36 »
ja, du har du RÅD att fodra med 18kg/dygn så gärna för mig... ::)
Nu såg jag ju att det var DU som bytt namn igen....
Om man enligt ditt förslag skulle fodra med enbart grovfoder så får man väl lov att ge 18 kg om det är vad som täcker hästens behov... Man kan ju inte ge mindre än vad hästen behöver för man tycker att det är för dyrt...
                                    Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #61 skrivet: 18 sep-07 kl 20:51 »
och vem är jag? ???
Den som skrev att hästar bara behöver hö på vintern...
Och har man då en häst med högt näringsbehov (som den snabbjobbande travhästen i exemplet) ja, då går det åt en del foder...
 Det Körven och jag funderade över var inte hur mycket fodret till hästen kostade utan om en högpresterande häst orkar/hinner äta tillräckligt med grovfoder för att täcka sitt näringsbehov.
                              Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 20:53 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Körven

• Värmland
« Svar #62 skrivet: 19 sep-07 kl 10:29 »
Det är ett problem med att utfodra med stora givor med havre,till högpresterande hästar.Att minska risken för störningar i ämnesomsättningen och matsmältningen vid stora havregivor är att byta spanmålsdelen mot något annat.
Betfiber är ju ett sådant,det har gjorts studier på detta och det har visat sig att det går att byta detta mot havre,utan att risk för sämmre prestation.En efekt var också att det tar längre tid för hästen att bli trött.

Det är därför jag tyckte det låter intresant med esilage utfodringen.För hur än det är så är inte kraftfoder avsett för hästmagar,oavsett i vilken tappning den är i.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #63 skrivet: 19 sep-07 kl 10:35 »
det är väl inte så svårt, väg det innan du slänger ut det ;D

Du har inte funderat på att ett har man ett hösilage/ensilage innehåller stora delar vatten? Du måste veta vilken torrsubstans hösilaget har för att kunna fodra i rätt mängder. Vi har haft torrsubstansvärden på mellan 49-60% så det kan variera väldigt. 18 kilo hösilage är ingenting för ett halvblod på lösdriftshäst, förordnar man fri tillgång på grovfoder och utegångsdrift måste man vara beredd att lägga upp foder.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #64 skrivet: 21 sep-07 kl 23:15 »
Mitt förra halvblod (ca vikt 600kg, tävlingshäst) räknade jag ut åt minst 25 kg hösilage per dag, under kalla dagar säkert närmare 30 kg. Vi hade de året en ts halt på just över 50% så han åt just under 15 kg torrsubstans/dygn. Han åt inget kraftfoder men fick mineraler och låg mycket bra i muskelmassa och lagom hull.
Det är svårt att räkna ut några exakta värden, vissa hsätar äter olika mycket, det sker viss nedtrampning m.m. Jag vet att andra räknat ut grovfodermängd efter att ha haft hästen i mindre hage och gett den fri tillgång av uppvägt foder under några dygn. Sedan får man plussa på lite när det blir kallare.

Charlotte

• -
« Svar #65 skrivet: 22 sep-07 kl 09:49 »
Mitt förra halvblod (ca vikt 600kg, tävlingshäst) räknade jag ut åt minst 25 kg hösilage per dag, under kalla dagar säkert närmare 30 kg. Vi hade de året en ts halt på just över 50% så han åt just under 15 kg torrsubstans/dygn. Han åt inget kraftfoder men fick mineraler och låg mycket bra i muskelmassa och lagom hull.
Det är svårt att räkna ut några exakta värden, vissa hsätar äter olika mycket, det sker viss nedtrampning m.m. Jag vet att andra räknat ut grovfodermängd efter att ha haft hästen i mindre hage och gett den fri tillgång av uppvägt foder under några dygn. Sedan får man plussa på lite när det blir kallare.
Ja, men då kan det väl inte vara omöjligt att utfodra högpresterande hästar med bara grovfoder?
Din tävlingshäst är ju ett levande bevis. :)
 Man har ju hört en massa om "hömagar" osv som hindrar hästen att orka. Förmodligen är det nåt som lever kvar sedan man inte hade samma möjligheter att fixa ett högvärdigt grovfoder?
                                  Mvh
                               Charlotte

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #66 skrivet: 23 sep-07 kl 00:36 »
Så länge de får i sig vad de ska är det bara positivt att det kommer från grovfodret! :D Skulle framåtbjudningen börja brista får man givetvis fodra upp men det hände inte mig. Hömagar p.g.a. att man inte ger kraftfoder tror jag inte ett dugg på däremot, det lever nog som du säger kvar från när man gett grovfoder med för låg proteinhalt, då kommer magen men inte musklerna. Tyvärr ser man fortfarande hästar som ägarna vill "banta" men som istället skulle behöva få i sig mer proteiner. Magarna hänger men hela överlinjen är omusklad.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 23 sep-07 kl 00:47 »
Så länge de får i sig vad de ska är det bara positivt att det kommer från grovfodret! :D Skulle framåtbjudningen börja brista får man givetvis fodra upp men det hände inte mig. Hömagar p.g.a. att man inte ger kraftfoder tror jag inte ett dugg på däremot, det lever nog som du säger kvar från när man gett grovfoder med för låg proteinhalt, då kommer magen men inte musklerna. Tyvärr ser man fortfarande hästar som ägarna vill "banta" men som istället skulle behöva få i sig mer proteiner. Magarna hänger men hela överlinjen är omusklad.
hömagar beror på för lite motion ;)

Norrsken

• -
« Svar #68 skrivet: 23 sep-07 kl 19:30 »
Att bedömma kvaliten på hö är inte så märkligt,hö har störst protein innehåll före axgång och mindre växttråd.....Timotej är lätt att se detta på då axet inte är fullt utvecklat det är smalt och fröna sitter kvar.Att skörda nu innebär att man får mindre hö men högre proteinhalt.Har fröna börjat lossna och bladen är grova,det ger mer hö men sämre protein innehåll.Ni som analyserar hö,hur stor skillnad är det på bra och dåligt hö.Hur mycket större måste hö rationen vara om man har sämmre hö?Jasså ni har aldrig lämnat in dåligt hö på annalys,men då är det väll.............
Om en häst har svårt att sätta hull om den inte får ha täcke på sig.Kan man då minska på fodret till en normalhäst genom att andvända täcke,och den behåller sitt hull?
Kan någon svara på detta så vore jag tacksam.

Körven

Orkar inte läsa hela tråden, men har stött på för många rent korkade inlägg för att inte reagera!! Jo du körven, visst har jag fått analysvärden på hö som har varit rent åt skogen! Oftast då pga vädret den sommaren! Det du skriver är säkert en bra fingervisning, och tar man in sitt eget hö så har man givetvis koll på hur, var och när det är skördat. So far so good! Bor man i norra delen av landet så har man extra nytta av en analys, då höet ofta är mer energirikt pga de ljusa sommrarna. Sol dygnet runt ger mer energi alltså, vilket kan ge problem med balansen mellan energi och protein. Har hört travtränare som vill ha "norrlandshö" just för att det energirika höet passar bra för hårdtränande tävlingshästar. Men för "vanliga" hästar i lätt arbete kan det bli problem med för lite protein istället, och för en känslig individ kan det få mindre roliga konsekvenser. Min ena häst är en sådan häst, min andra häst (den känsliga pållens mamma) är en otroligt sun individ i sig själv. På henne syns inte problemen lika tydligt. Men för att återgå till vallacken. Ett halvblod, med fullblod i stammen. En häst av den tunnare typen. Får han för lite protein tappar han väldigt lätt muskler, och.. vid dessa tillfällen får han väldigt lätt ont i ryggen vid minsta ansträngning. Det är ingen lätt häst att hålla så att han mår bra, men snacka om att man lärt sig mycket av honom, jämfört med hans mor som oftast fungerar även om omständigheterna inte är ypperliga. Sedan kan man ju diskutera halvblodsavelns inriktnig, men det är en annan diskussion.

Att hålla en häst i hull har dessutom fler aspekter än bara foder. Hästhållningen i övrigt kan väl också granskas. Träning, samt hur hästens utrustning passar kan spela en avgörande roll. Tänder och ev vargtänder (om hästen arbetas med bett i munnen och kontakt på tygel/töm). Har tyvärr personlig erfarenhet av detta. Min pålle reds in mestadels på lång tygel, utan problem. Jag skulle skaffa en riktig passande sadel, och anlitade en, trodde jag, kunnig person. Det visade sig senare att personen som utgav sig för att vara sadelmakare inte alls var kunnig, och att han provat ut felaktiga sadlar till många. För min häst gjorde det att han inte musklade sig ordentilgt. Vi fick tag i en medryttare som red honom med kontakt på bettet. Kanske inget problem i sig, men han hade en vargtand som gjorde ont när man red så. Kontentan var att av smärtan från sadeln, och smärtan från munnen gjorde att hans rörelsemönster blev väldigt spännt. En spännd och stel häst kan inte heller varken bygga muskler eller hålla hull ordentligt. Så trots att han åt betydligt mer foder (analyserat hö plus extra kraftfoder för att få upp hullet) var han mager och omusklad. När han sedan fick vargtanden borttagen, ryggen behandlad och sadeln kollad och utbytt växte han och blev den häst han borde vara!! Och det med mindre fodermängd!

Att täcka hästar..mja.. Personligen tycker jag att det i allmänhet sker på tok för ofta, och många gånger helt utan tanke. Antingen har hästen alltid täcke, eller också har den aldrig. Jag tycker att hästen ska slippa täcke i möjligaste mån, men ändå täckas när behovet finns. Och även här är behovet olika på olika individer. Gammelpållan behöver sällan täcke. Hennes son behöver lite oftare. Det märker jag på att han får ont i ryggen om han varit utan i kallregn. Han sätter heller inte lika mycket päls. Han är självklart utan täcke vid uppehållsväder, så nog har han "chans" att sätta päls! Som sagt är de olika individer! Min vallack är ett halvblod av "modärnt snitt". Dvs som de avlas idag. Vilket inte är riktigt vad jag tycker är så idealiskt, inte när det gäller att få fram sunda individer i alla fall. Men han har en fantastisk personlighet. Och som sagt jag har lärt mig en hel del på att ha en mindre sund modell på häst. Jag är mindre benägen att med bestämdhet hävda att täcken alltid är av ondo. Jag har lärt mig att det kan behövas på vissa individer! Ibland ett nödv'ndigt ont med andra ord.

Att vara lite flexibel är ganska värdefullt! Och en grovfoderanalys gör det lättare att vara flexibel på det området! Oftast funkar det bra i alla fall, för oftast är det inte så extrema skiftningar i värdena. Men det förekommer! Och då kan en analys ge svaret på varför hästen tappar muskler trots att allt annat stämmer! En foderanalys gör självklart ingen nytta i händerna på en djurägare som inte vet hur man använder den. Den kan aldrig ersätta "djuröga"!!!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Norrsken

• -
« Svar #69 skrivet: 23 sep-07 kl 19:39 »
Håller med.
Hömage om man talar om stooor mage får omotionerade/otränade hästar som bara går och äter. Magmuskulaturen tränas inte i hagen/stallet.
Efter två veckor i skogen finns inget kvar av hömage på mina hästar i alla fall.

får jag bara fråga vad dina hästar gör i skogen? Går i hage eller arbetar? Jag vill även påstå att det är skillnad på hage och hage! En hage kan vara en liten fyrkant på platt mark = föga stimulerande. En hage kan också vara flera ha kuperad skogsmark med ängar! Lite skillnad på hur hästen mår i respektive hage, både fysiskt och psykiskt!!

Sen vill jag skilja på "hömage" och "hängmage"! Hömage är inget farligt, inget att bry sig om! Kanske stör en tävlingsryttare/kusk, men återfinns sällan på tränande tävlingshästar. På vanliga skogsmullar har det mindre betydelse, bara hästen är i någorlunda vettigt hull, och normalt musklad. Det är när hästen inte har muskler som magen börjar hänga, och därmed belastar ryggen, vilket inte är lika lysande!

Körven

• Värmland
« Svar #70 skrivet: 24 sep-07 kl 11:03 »

Det är lite beroende på vad du har för häst.Vissa hästar"linjer" har en rundare mage.Lipizzaner tex endel har en rund mage som många uppfattar som hömage,likas Nordsvensk,skulle man jämföra med tex Akhal-Teke så skulle dom se enormt fläskiga ut.

Körven

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #71 skrivet: 24 sep-07 kl 11:18 »
hömagar beror på för lite motion ;)

Visst beror det till stor del p.g.a. detta men många gånger också på för lite protein. En häst som rids regelbundet men ändå ser ut på det sättet med stor hängmage och nästan helt avsaknad av ryggmuskulatur är typiska exempel. Och då är det tråkigt att man tar beslutet att banta hästen när det istället skulle behöva mer/bättre anpassat foder.

Falin

• -
« Svar #72 skrivet: 24 sep-07 kl 15:01 »
Vi fick en preliminär analys via telefon på vårt grovfoder i fredags. Vi visste ju att det var bra, men inte bra....   :o
145 g smb rp per kg ts och 10 MJ.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #73 skrivet: 24 sep-07 kl 19:20 »
Tjo och hej, finns inte mycket plats för kraftfoder där! ;) Bra för dräktiga stoet i alla fall! Vi väntar fortfarande på att ta sista hösilageprovet och skicka in.

Falin

• -
« Svar #74 skrivet: 24 sep-07 kl 20:04 »
Jag ska se hur andraskörden blev och kanske köra på det ensilaget istället, blotta tanken på hur lättfödda valacken kommer att se ut annars på fri tillgång av det.... Stoet kastade/resorberade tyvärr i augusti, så jag har ingen nytta av det där superduperensilaget alls! Men det blir ju bra till övriga dräktiga djur på gården.

Vi har också tagit en del helsädesensilage på havre och insådd, något som jag inte har någon erfarenhet av att fodra till häst. Det kanske är ett alternativ?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #75 skrivet: 25 sep-07 kl 00:58 »
Men var inte ett av stona dräktig? Eller har jag missförstått?
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av helsädesensilage men ett annat alternativ skulle ju vara att köra fri tillgång på halm och portionera ut hösilaget. Våra hästar (som brukar ha i det närmaste fri tillgång på båda) väljer faktiskt rätt ofta halm istället för silage när vi har höga värden.

Körven

• Värmland
« Svar #76 skrivet: 25 sep-07 kl 09:16 »
Vi fick en preliminär analys via telefon på vårt grovfoder i fredags. Vi visste ju att det var bra, men inte bra....   :o
145 g smb rp per kg ts och 10 MJ.
Vad har du då för vallfoder..........Hetlufttorkar du? Annars så måste det vara något rekord.

Att analysera fodret är som med en Vin och sprit expert som måste läsa på etiketten innan han kan uttala sig om kvaliten.

Körven

Falin

• -
« Svar #77 skrivet: 25 sep-07 kl 16:39 »
Vad har du då för vallfoder..........Hetlufttorkar du? Annars så måste det vara något rekord.

Att analysera fodret är som med en Vin och sprit expert som måste läsa på etiketten innan han kan uttala sig om kvaliten.

Körven

Tja, det var ju väääldigt fint väder när vi slog, så det kanske kan jämföras med hetlufttork....  ;) Analysen kommer på papper denna veckan, det kan ju vara så att damen fick det fel i telefon. Man undrar ju nästan. I fjol hade vi 110 g smp rp per kg ts på samma vall.

Jag kan åtminstone uttala mig om kvaliteten - inte bara gissa....

Sar: Jo, den jag betäckte med Hip Hop tog sig ju på första försöket i maj, men började plötsligt brunsta i augusti.  :( Vi kollade henne och hon var mycket riktigt tom. Den andra som var hos Wladimir tog sig aldrig, och jag misstänker att hon fortfarande har en infektion som ligger och spökar. Kör henne till vet senare i veckan för att se om vi kan reda ut det. Hon ju flytningar i somras mellan brunst 1 och 2, och blev behandlad på stationen, men det verkar inte ha räckt riktigt för jag ser fortfarande flytningar, om än mindre.  

Hoppas att det blir som du säger, att de väljer halm. Det har de fri tillgång till i ligghallen.

Norrsken

• -
« Svar #78 skrivet: 25 sep-07 kl 20:35 »
Hoppas att det blir som du säger, att de väljer halm. Det har de fri tillgång till i ligghallen.

Med såna värden har man knappast nåt annat val än att blanda ut med halm ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #79 skrivet: 25 sep-07 kl 21:17 »

Körven

Det är ju just det man gör, för att kolla att det (vinet/hösilaget) passar ihop med det övriga fodret/maten. Det finns liksom ingen anledning att vänta på  typiska symptom på ex.vis proteinöverskott - gallor, dåliga karleder, dålig prestationsförmåga etc., speciellt inte när man ger fri tillgång.
Sedan fråntar inte analysen att man ändå har ögon att se med vad fodret gör för ens häst. Att inte analysera sitt grovfoder är enligt mig bara dumt, snålt eller dumsnålt men var och en gör ju som den vill. Har man en häst som bara går och skrotar kanske man inte bryr sig nog mycket men ju mer den ska prestera desto mer noga bör man vara för att ge hästen rätta förutsättningarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser