Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getost  (läst 4907 gånger)

Rådjursöga

Getost
« skrivet: 11 sep-07 kl 19:49 »
Har smakat på mycket men aldrig på getost! Hur smakar det? Har hört att det har en stark och frän smak, stämmer det?

/Rådjursöga

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Getost
« Svar #1 skrivet: 11 sep-07 kl 20:14 »
Hej!

Jag tror mig ha läst att det finns fler olika sorters getost än ost gjord på komjölk. Säkerligen finns det någon sådan variant som du hört om.

Gillar du fetaost? Så kan getost ex.vis smaka. Det finns i större livsmedelsaffärer flera olika sorters getost bland dessertostarna.

Som upplagt för getostprovning i glada vänners lag!

Edgar

Rådjursöga

« Svar #2 skrivet: 11 sep-07 kl 20:43 »
Ja, varför inte getostprovning  :)

Fetaost tycker jag väl om sådär... Tycker om milda, nötiga smaker när det gäller ostar. Men jag ska prova i alla fall!

/Rådjursöga

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 02:01 »
Jag lagrar en vitost ifrån hälsingland som blir så där "snäll" till gubben. Så gör jag en som sticks i tandköttet och behåller den för mig själv  ;) Båda är getostar och smaken beror mkt. på vad och hur man gör den.

Rådjursöga

« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 07:24 »
Finns den "snälla" att köpa i affär?! Kanske över disk... Ska kolla idag!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 12 sep-07 kl 10:48 »
I manuella disken kanske. Åh, nu vet jag inte vad den heter men det finns t.ex. en liten rund röd kittost som är snäll. Du skulle kanske klara en kort lagrad caprin. Gillar du camenbert? Finns på getmjölk också.

Menar du förresten att du inte smakat chevre?

Rådjursöga

« Svar #6 skrivet: 12 sep-07 kl 12:02 »
Jajamensan Gruff, så illa är det faktiskt!  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 14 sep-07 kl 00:19 »
Ne, vet inte om jag tycker det är illa. Snarare beundransvärt, att du lyckats undvika det  ;)

Rådjursöga

« Svar #8 skrivet: 14 sep-07 kl 06:55 »
Vilken trevligt avslappnad attityd!  :)
Sådant brukar annars höja ögonbrynen! Fast det är klart, det är nog mest 08:orna runt omkring mig som hänger upp sig på sådana småsaker  ;)

Methoni

• Närke
« Svar #9 skrivet: 14 sep-07 kl 08:26 »
Hej,
eftersom jag lever i getostens land så har jag lärt mig att det är väldigt många faktorer som avgör hur fetaosten och andra getostar blir i smaken. Man vet aldrig hur den kommer att smaka från den ena gången till den andra. Jag föredrar ost gjord på mjölk från de små getraserna,ostar som kommer från den "klassiska" grekiskageten är för frän i smaken tycker jag.
Här gör vi också pasta på getmjölk.

mistel

• -
« Svar #10 skrivet: 14 sep-07 kl 15:31 »
Japp det finns många olika typer av getostar själv har jag turen att ha en kollega som har getter + ett ganska nystartat godkänt mejeri som tar med div. ostar till personalens fikarum. Vi har fått provsmaka en massa saker allt från färskost med vitlök el annan kryddning, till caprin och salladsost(fetaost) i olika smaker.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 14 sep-07 kl 22:09 »
Det är nog den klassiska grekiska mjölkhanteringen som ger den fräna smaken. Sitter man bakom med en stor gammal plasthink och mjölkar så både hår och getpluttar hamnar i mjölken så smakar det så även av vår svenska getmjölk.

Rådjursöga

« Svar #12 skrivet: 14 sep-07 kl 22:43 »
Julia (Hemma hos Julia) och hennes sambo började tillverka sina ostar hemma i sitt badkar. Det om något låter väl frääänt  ;)

« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 22:47 av Rådjursöga »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 15 sep-07 kl 02:28 »
Fast dom skurade nog. God ost gjorde dom i alla fall.

Methoni

• Närke
« Svar #14 skrivet: 15 sep-07 kl 12:16 »
Jag har aldrig sett dem skura mjölkhinken ;D! På sin höjd spola ur dem lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser