Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu blev jag ställd...  (läst 1467 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Nu blev jag ställd...
« skrivet: 11 sep-07 kl 12:46 »
Vi är ju fodervärdar till två shettisston. De är jättehärliga, välkörda och allmänt trevliga. Nu pratade jag precis med ägaren som frågade om vi var intresserade av att köpa deras föl om de skulle betäcka stona nu....

Det ena stoet är ett diplomsto som fått 41 p, det andra 38 p. Det här säger tyvärr inte mig så mycket, men jag antar att det är bra? Upplys mig gärna.

Sen... Vi har funderat på att kanske köpa några egna shettisar, för vi är verkligen förtjusta i de här. Men vi har tvekat eftersom det verkar vara svårt att få tag i välhanterade shettisar. Skulle vi slå till på egna föl, så skulle vi kunna få hjälp av dem att köra in dem ordentligt, för det har inte vi kunskaperna till själva.

Jag blev så ställd... Fast det är klart, ska man slå till så kanske det är ett bra tillfälle?

Falin

• -
Re:Nu blev jag ställd...
« Svar #1 skrivet: 11 sep-07 kl 18:54 »
Det är ju alltid roligt att vara med från början, framförallt när man känner stoet, nackdelen är ju att det dröjer länge innan ni kan använda dem. Det kan också bli väldigt mycket jobb med två unghästar samtidigt.

Jag har alltid vid all unghästhantering sett till att ha en äldre häst som läromästare till de små, på så vis får man mycket "gratis". Den unga kan gå med som handhäst tex, och få utforska världen med en rutinerad kompis vid sidan. (Det förutsätter förstås att den äldre hästen är klok och lugn, så är ju inte alltid fallet...  ;) )

Edit: Förresten, du menar inte att de skulle betäckas nu som i nu, va? Utan nu som till våren 2008?  ;)
« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 19:27 av Falin »

Körven

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-07 kl 20:51 »
Just presis svårt att få tag i välhanterade............det beror mycket på att dom hanterats av folk som inte kan med hästar.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 08:44 »
Hej alla, tack för svaren. Jag menade inte att de skulle betäckas nu (det antar jag i alla fall inte att ägarna tänkt) utan att de ville att vi skulle ge besked till dem ganska snart, annars skulle de betäcka några andra av sina ston istället.

Jag måste tänka över det hela lite, men jag hoppas att om det blir så att vi säger ja, så kan vi få ha kvar i alla fall ett av stona som "fostrare" eller så till dem. I alla fall något år eller så. (Alltså, efter första året förstås!) De stona är nämligen både lugna, sociala och allmänt trevliga. Sen är det ju som ni säger, man kan aldrig vara 100% säker på resultatet av det hela.

Men jag måste nog tänka över det ett tag till... Det tråkiga är ju att man måste vänta ganska länge innan man kan använda dem, å andra sidan är det ju ganska kul att få vara med från början. Nåja, inget bestämt än i alla fall. :)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 09:02 »
Varför skulle inte 38 p räcka för stamboksföring?

Vilket regelverk menar du bör gälla?

41 p är bra, 38 p räcker väl inte till för stamboksföring, om inte shettisar har ett annat regelverk förstås.
Självhushåll till nytta och nöje

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 12 sep-07 kl 13:10 »
Ang deras poäng, har hittat båda töserna i Riksstamboken för shetlandsponnyer, så tydligen får även ston m 38p stambokföras.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 12 sep-07 kl 13:56 »
Jag skulle vara mer intresserad av att betäcka diplomstoet. Däremot vore det underbart roligt att få två fölisar samtidigt, då slipper man leta jämåriga som leksällskap (sedan är det ju en fördel att de är av samma kön men det kan man ju inte styra).
Är du intresserad av en el. två fölisar så tycker jag att du ska se till att du får välja hingst. Ska ni stå för allt ifråga om extra foder, abortvirussprutor, vakning etc så tycker jag att ett bättre deal skulle vara att att skriva ett kontrakt om att låna magarna än att köpa fölen. Ni kommer ju inte att kunna nyttja stona som förut under högdräktighet och första tiden som mammor.
Det är dock ägarna till stona som kommer att stå som uppfödare såvida ni inte avtalat om annat (vilket jag själv gjort nu när jag lånar magen på ett sto).
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 13:57 av Sar »

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 12 sep-07 kl 20:03 »
Det är dock ägarna till stona som kommer att stå som uppfödare såvida ni inte avtalat om annat (vilket jag själv gjort nu när jag lånar magen på ett sto).

Fast jag står som uppfödare till min åring, trots att jag hade stoet på foder då. (Äger henne nu.) Å andra sidan frågade hingsthållaren vem som skulle stå som uppfödare, så det kan ju bero på det.

För övrigt håller jag med Sar om att vara noga med kontrakt och vem som står för vad.

Ps, Jullan, jag har skickat dig ett pm!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 12 sep-07 kl 22:09 »
Då har det antagligen skickats in ett avtal till asvh, jag vet inte hur det varit tidigare men nu kräver de det, annars skrivs stoägaren automatisk som ägare.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 sep-07 kl 23:04 »
För nordsvenska ston:

"Om stoet är högst 10 år skall lägst 34 poäng exteriört, ingen delpoäng under 5, ha uppnåtts vid premieringstillfället. Äldre ston skall bedömas vara av lägst motsvarande kvalitet om de ej poängbedöms vid premieringstillfället."

Sökte efter info på Shetlandsföreningens hemsida men hittade inget?

:-[ Fel av mig, är helt inne på hingstar och deras avelsvärderingspoäng där 40 p är gränsen för godkänd för avel. För nordsvensken i alla fall.
Sorry
Självhushåll till nytta och nöje

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 3 användare (1 dolda)
pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser