Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 86432 gånger)

• Gäst
SV: ang luftsolfångare
« Svar #80 skrivet: 11 feb-15 kl 11:28 »
Vi har ett sent 1800 tals timmerhus. Vad är problemet med att cirkulera inneluften istället för att ta den utifrån? Kondensutfällning när den varma luften kommer tillbaka in i kylan? Vi har ca 14-18 grader inne på vårvintern. Hade varit trevligt att spara lite ved (edit: skrev el).

Funderar på att bygga luftsolfångare men har inte hittat något bra svar på frågan ovan. Sen finns det en del som hävdar att man inte får trycka in varmluft i huset utan att man ska sätta huset i undertryck. Anledningen är att luftöverskott annars trycks in i väggarna med skador som följd?
« Senast ändrad: 11 feb-15 kl 19:54 av Rubensgården »

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #81 skrivet: 11 feb-15 kl 11:41 »
Hej Rubensgården

Det är väl inget problem med att recirkulera inneluften (bortsett från ännu ett hål i väggen). Effektmässigt blir det ingen skillnad eftersom en solfångare drivs av solens instrålning och den effekten kan man inte höja genom att ta redan uppvärmt luft.
Däremot blir förstås förlusterna mindre eftersom du inte "blåser" bort redan uppvärmt luft.

Visst, eventuell kondens i solfångaren kan uppstå, men det kan inte hända särskild mycket.

Själv värdesätter jag att få frisk luft in i huset och en energivinst samtidigt och sådana soliga dagar som nu minskar den relative fuktigheten i huset påtaglig.

Vid torpet har jag ingen värme alls under långa tider. Efter tre år har jag inte märkt något negativt, utan en tydlig förbättring av inneluften och stommen har aldrig varit så torr som nu.
Eventuell övertryck försvinner genom skorstenen och andra otätheter. Skorstenen har helt klart bättre drag nu jämfört med innan.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 11 feb-15 kl 19:55 »
Nej, det här med fuktskador kanske mer är ett problem på nyare plastpåsehus? Då blir det till att börja experimentera. Som vanligt har jag helt egna tankar kring det hela.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #83 skrivet: 11 feb-15 kl 20:35 »
Hej Rubensgården

Ja, som vanligt för min, del så följer
även jag andras tankar som jag upplever överensstämmer med mina egna...lycka till, det kan bara bli bra!

MagnusL

• Skåne
« Svar #84 skrivet: 11 feb-15 kl 21:26 »
Effektmässigt blir det ingen skillnad eftersom en solfångare drivs av solens instrålning och den effekten kan man inte höja genom att ta redan uppvärmt luft.
Däremot blir förstås förlusterna mindre eftersom du inte "blåser" bort redan uppvärmt luft

Måste säga att jag tror du tänker rätt fel här. Självklart är en solfångares effekt oberoende av temperaturen på luften den tar in MEN för resultatet i huset så är skillnaden stor.
Tar du in uteluft så kommer du att sänka luftfuktigheten men skapa ett övertryck (som inte behöver vara ett problem men kan vara det) och temperaturen på luften som kommer in kommer att vara lägre (givet samma luftmängd i båda fallen).
Tar du 'inneluft' så slutar du med samma relativa fuktighet, skapar inte ett övertryck (jo ett litet då varm luft tar upp större volym än kall men liten skillnad i sammanhanget) och får högre ut-temp på luften.

Solfångares effekt är såklart helt beroende på solinstrålningen och storleken på ytan. Dom fungerar lite förenklat så att dom värmer upp mediet (en viss mängd luft här) X grader. Tex 15 grader skulle ge inluft på 10 grader och utluft på 25. Inluft på 20 och utluft på 35. Dvs en sk 'delta-skillnad'.
Däremot in i ditt hus gör det självklart stor skillnad om du får in 100kubik 25 gradig luft (som du tagit utifrån och värmt upp från 10grader) eller 100kubik 35gradig luft som du recirkulerat. Den 35gradiga kommer självklart resultera i ett varmare hus även om effekten på solfångaren i de två fallen är exakt den samma.

/M

Ps just detta och kopplingen till relativ fuktighet på luften är orsaken till att man ska recirkulera luften om man använder solfångare till att värma upp en kall källare eller krypgrund
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #85 skrivet: 12 feb-15 kl 00:25 »
Hej

Bygg en och sedan kan du återkommer!

Jag är tämligen trött på alla dessa "besserwissrar"..som jag möter på tre olika språk med sammankallat 100.000 klick...men ytterst få som har fått tummen ur r...n.

Take it or leave it"..men en diskussion efter 11 byggen vill jag inte ta längre!

krikav

• Hälsingland
« Svar #86 skrivet: 12 feb-15 kl 21:00 »
Tycker konceptet att skippa isolering var intressant!
Kör du med nät som absorbator då fortfarande?
Var får du tag på glaset/kanalplasten?

Jag är också sugen på att spara ved! :D

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #87 skrivet: 12 feb-15 kl 21:16 »
Hej krikav

Ja, jag har fortfarande dubbla nät (på snedden, luft in framför och ut bakom nätramen)

Kanalplasten kommer härifrån: http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/plasttak/kanalplast-10-mm/kanalplast-halle-isolux-10-mm-klar/p-171622

Glasfiebernätet hittade jag inte i Sverige utan Tyskland: Det är redan svart!http://www.zebrainsectscreens.com/sv/zebra-myggnaet/zebra-insektsnaet/metervara-och-tillbehoer/myggnaet-glasfibervaev-antracit-120x500cm.html

Det tekniska kommer från Conrad.se

Lite mera bilder och länkar hittar du här: http://www.einfacherweise.com/p/die-kunst-des-sonnenfangen_6077.html

MagnusL

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 12 feb-15 kl 22:33 »
Hej igen Kap Horn,

Tycker att de flesta av dina poster i tråden är superba och är imponerad av det du byggt. Jag förstår dock inte varför du kallar mig för besserwisser för att jag påpekar att värmehöjningen självklart blir högre om du startar med en varmare luft??
Sen undrar jag lite hur du vet att jag inte byggt solfångare själv? (Vilket jag har efter att bla läst om dina tidiga och en massa på 'build it solar').
Om du tror att det kvittar om luften som solfångaren suger in är -20 eller +15 grader så har du nog faktiskt missat något trots din stora erfarenhet av att bygga dom.
Jag kräver inte på något sätt en dissk. om det och ville inte ha någon dålig stämning i tråden men tycker att din respons var rätt tråkig.

Med vänlig hälsning, M

Ps. Sen finns svart glasfibernät t.ex. på bauhaus om någon söker det.
« Senast ändrad: 12 feb-15 kl 23:01 av MagnusL »
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #89 skrivet: 13 feb-15 kl 07:13 »
Hej Magnus

Sorry, jag kanske skulle har "bromsat" mig lite...

Vi är nog överens angående "värmvinsten" med recirkulerat luft, visst blir huset varmare på det viset.
Men värmen är enbart en del av vinsten i mina (och andras) ögon.

Förbättringen av inomhusklimatet är även den en stor del av den positiva effekten av en kollektor som tar in frisk luft.
Som jag skrev tidigare: luften i torpet, gästrummet eller friggeboden har blivit en helt annan än innan.

Oavsett...man kan bara göra ett fel, och det är att inte bygga en solfångare alls!

Här en sida som hjälpte mig att välja nät:

http://www.builditsolar.com/Experimental/AirColTesting/Index.htm

DennisCA

• Finland
« Svar #90 skrivet: 14 feb-15 kl 09:39 »
Jag vill ha en luftsolfångare till mitt garage för att få extra värme och jag tänkte att cirkulera inomhusluften vore att föredra för då skulle jag få högre temperatur inomhus och varmare luft kan ta åt sig mera fuktighet.

I kombination med min existerande självdragsventilation gav det mig intrycket att vara det bästa kombinationen för värme och avfuktning.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #91 skrivet: 14 feb-15 kl 09:55 »
Hej DennisCA

Genom recirkulation får du h mera värme eftersom du inte byter ut luften så som sker vid "inblåsning".
Och visst, varmare luft kan bära mera fuktighet men för att minska den totala luftfuktigheten i garaget så är det säkert bättre med mera luftväxling.

Bara bygg en, kolla hur det verkar. Eftersom tekniken är så simpel så går det lätt att förändra i efterhand.

Jag följer ett projekt i Tyskland där någon vill avfukta sin källare mha en solfångare. Men, för att undvika kondens, så har han även en fläkt på motsatta sidan för att transportera den fuktiga luften ut.
Nu har det bara gått någon vecka, men han tycker att det redan finns en mätbar skillnad.

Själv får jag just nu ca 150m3/h 34 gradig luft in i huset...ett erfarenhetsvärde är att vid 1,5 m2 solfångare så höjs lufttemperaturen så här års ca 35 grader utöver in-lufttempen.
« Senast ändrad: 14 feb-15 kl 10:04 av Kap Horn »

DennisCA

• Finland
« Svar #92 skrivet: 14 feb-15 kl 13:26 »
En sak jag undrar över är detta med reflektioner, väggen som får mest sol och som är mest passande så vänder rakt emot grannens hus och jag är rädd det kan börja blända dom ibland och skapa ev. osämja om dom ska börja råka få in det t.ex. i köket. Att använda matt glas vore väl en idé, men då tappar man väl effektivitet i solfångaren. Kanske den kan vinklas lite svagt uppåt, vet inte om det skulle hjälpa.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #93 skrivet: 14 feb-15 kl 15:21 »
Hej Dennis

OM det skulle bländar, så är det jo enbart en kort stund...kanske fråga är enklare än att jobba med glas?
Växthus sätts jo också upp titt som tätt med samma material..

En sådan skiva är ändå aldrig helt plan...jag har aldrig sett hos mig att hela skivan reflekterar solljuset utan enbart någon strimma.
Men under natten vid gatubelysning kan det blir rätt så "psykedeliska mönster"...ser ut som en elektrisk ljusbåge ibland.

DennisCA

• Finland
« Svar #94 skrivet: 14 feb-15 kl 15:47 »
Jag är inte hundra på hur du menade nu, fråga om dom bländas? Eller fråga om lov innan jag börjar?

Jag funderar ifall detta material som rekommenderas här vore bra, det har isolerande egenskaper och ser ut som reflektioner inte blir lika jobbiga med det:
http://www.iedu.com/Solar/Panels/index.html#Glazing

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #95 skrivet: 14 feb-15 kl 15:55 »
Hej Denis

Fråga grannen om det vore "världens undergång" i fall de kanske fck in en ljusstråle någon gång...

Jag använder själv just den kanalplasten som på din sida...http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/plasttak/kanalplast-10-mm/kanalplast-halle-isolux-10-mm-klar/p-171622

krikav

• Hälsingland
« Svar #96 skrivet: 15 feb-15 kl 13:13 »
Hej krikav
Ja, jag har fortfarande dubbla nät (på snedden, luft in framför och ut bakom nätramen)

Det tekniska kommer från Conrad.se
Lite mera bilder och länkar hittar du här: http://www.einfacherweise.com/p/die-kunst-des-sonnenfangen_6077.html

Har svårt med det tyska! :)

Har du någon sprängskiss eller annan ritning för hur du satt de där dubbla näten?
Från conrad, är det fläkt och termostat?
Jag har en 30W 18V solpanel jag tänkte man kunde driva fläkt med.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #97 skrivet: 15 feb-15 kl 14:16 »
Hej Krikav

Det finns en hel del bilder på min sida...de är självtalande sas som dessa

Luften kommer in framför nätet och sugs ut på motsatt sida bakom...

DennisCA

• Finland
« Svar #98 skrivet: 16 feb-15 kl 05:47 »
Visste inte du hade en sida, ska kolla in den. Jag har gått igenom några av dina inlägg men det går sakta, är det inte skrikande tvillingar är det något annat. Jag tänkte först på att bygga av korrugerad plåt från byggmax men efter jag läst på bl.a. sidan jag länkade och vad du skrivit låter det bättre med glasfibernät så luften kan gå igenom. Jag undrar dock om det vore en idé att vika nätet om och om igenså det får en massa veck och presenterar en större yta mot solen, samma princip som bakom korrugerad plåt.

Jag kommer inte att ha tid att dra igång projektet före sommaren själv, så jag vill planera noggrant, om jag inte gör så brukar det bli fel. Ska se att göra en 3D modell i sketchup.

Igår hade vi långa timmar med fin sol och -14 till -8 och hade jag haft denna grej då tror jag att garaget kunde varit 10 grader utan problem. En mindre panel blir även aktuell, eller kanske jag gör den först, som jag kopplar till den ouppvärmda förrådsdelen.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #99 skrivet: 16 feb-15 kl 08:30 »
Hej Dennis

Som jag skrev så är sidan på tyska, men bilderna kanske hjälper en del.
Angående större yta: försök med tre lager nät (dvs större yta) gentemot två gav ytterst lite, inte värt besväret.
Här finns en hel del matnyttigt:http://www.builditsolar.com/Experimental/AirColTesting/Index.htm

Keep it simple...

då brukar det blir av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser