Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Som katt och hund?  (läst 1005 gånger)

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Som katt och hund?
« skrivet: 09 sep-07 kl 15:01 »
Vi skulle mycket gärna ha en katt, dels eftersom vi tycker väldigt mycket om katter, dels eftersom mössen dansade på bordet i natt...  :-\

Problemet är att vi har en tio år gammal terrier som tycker att det där med katter är mycket irriterande. Det är ingen som har "lärt" henne att inte gilla katter, hon bara gillar dem inte. Skäller och jagar bort dem.

Så vad tror ni, går det att introducera en tolvveckors kattunge för en bister gammal hund-dam? Jag tänker mig att om katten är liten så skulle det gå lättare, att hunden skulle fatta att det är en liten en. Vad tror ni, vad har ni för erfarenheter?
Höns, stickning och pelargoner

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Som katt och hund?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 15:35 »
Om ni skulle försöka så underlättar det att ta en kattunge som redan är van vid den sortens hundar, då vet katten hur den ska bete sig för att blidka hunden på bästa sätt, och har lättare att parera hundens utfall.  
Det  är ju dessutom inte så roligt att jaga nån som inte springer.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:Som katt och hund?
« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 01:11 »
Jag skulle nog dra mig för en sån kombination med tanke på hundens åsikter om katter, risken är stor att hon biter ihjäl kattungen. :-\ Om ni skaffar kattunge så se till att den har ett eget utrymme där hunden inte kan nå den och lämna dem inte obevakade de närmaste veckorna/månaderna! Grannen hade en hund som bet huvudet av en kattungen "trots" att den var kattvan och de hade haft kattungen ett par veckor. Incidenten hände när kattungen kom för nära en godsak som hunden ville ha. :'(
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:Som katt och hund?
« Svar #3 skrivet: 10 sep-07 kl 01:15 »
När vi lärde hoffen att låta bli katten så började vi med att "presentera dem" för varandra då katten satt i mitt knä. När sen hunden kom och nosade blev kisse arg och fräste och gav vovven en vinge över nosen. Hunden hoppade till och vi ömkade den som sjutton. "Staaaackars lilla vovven, var kisse eeelak, hujjja dååå" *pluttesnutteplutt* Efter det tyckte hunden att kattungen var livsfarlig och lät bli den länge och väl. :)

Det är lätt att ha hund och att "uppfostra" hundar om man bara läser av dem rätt. :)

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Som katt och hund?
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 21:23 »
Tack för svar.  :)
Delade meningar, jovisst. Men nu har vi i alla fall bestämt oss för att det ska fungera. Hunden kan inte vara helt omöjlig. Jag betvivlar att hon kommer att bita huvudet av katten.  :-X  Och nej, de ska inte få vara själva i samma rum innan vi är helt säkra på att det fungerar.
Höns, stickning och pelargoner

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Som katt och hund?
« Svar #5 skrivet: 20 sep-07 kl 23:32 »
Nu har vi hämtat kisen och alla mår bra ... dom har hälsat på varandra men hunden är så himla ivrig och leksjuk, lite väl hårdhänt och högljudd ... dom bor i olika rum sålänge och träffas under ordnade former tills dom vant sig vid varandra.

Hundaskrället har inte visat nån direkt aggresivitet men det är klart att lilla katten blir rädd i en helt ny miljö med en hysteriskt bussugen (och lite svartsjuk) hund.

Vi har gott hopp ... men får lämna tillbaks katten om det absolut inte funkar.


annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
Re:Som katt och hund?
« Svar #6 skrivet: 21 sep-07 kl 00:47 »
Lycka till, jag har bara goda erfarenheter av katt och hund, blanda inte in nàn mat bara, sâtt kattungen ganska hôgt upp pà ett bord t ex, och fôrsôk làta dom hâlsa lite sjâlva utan att ni blandar er i fôr mycket, katten brukar kunna fôrsvara sig ganska bra om det behôvs, men man fàr ju ingripa ibland,sen nâr det funkar âr det hârligt med katt och hund/annika
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 00:47 av annika »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Som katt och hund?
« Svar #7 skrivet: 25 sep-07 kl 01:07 »
Ok, det går så där ... jag har byggt en gallergrind så att vi kan dela av huset i två delar. Kisen bor i ena delen och hunden i andra ... dom kan se varandra genom gallret såklart. Hunden är arg och katten är cool ... vi kör på tills hunden vänjer sig ...

Katten är världens goaste !  :-*

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:Som katt och hund?
« Svar #8 skrivet: 28 sep-07 kl 22:54 »
måste bara visa mina sötnosar..
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Som katt och hund?
« Svar #9 skrivet: 28 sep-07 kl 23:10 »
Nämenåhhhh ... det kanske finns hopp iaf.

Hunden är bortrest just nu så jag och kisen kan ligga i soffan ostört ... hunden kommer hem snart kanske blir det bättre då ... lite trist att behöva ha "järnridån" rätt genom huset. Kisen är "nord" och hunden är "syd" ... terrorbalans ... och högt staket ...  :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser