Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solroskärnorna blev gröna...  (läst 2362 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Solroskärnorna blev gröna...
« skrivet: 09 sep-07 kl 10:56 »
Hej!

Jag bakade bröd igår enligt följande recept:

5dl rågsikt
5dl graham
2dl kruskakli
2dl solroskärnor
1dl krossat linfrö
4tsk bikarbonat
1msk brödkryddor
3dl rivna morötter
0,5dl sirap
1liter filmjölk

Blanda, häll i formar och skjuts in i ugnen 100 min på 175 grader.

Receptet är halvt påhittat eftersom jag inte hade rätt ingredienser hemma. Har inte bakat bikarbonatbröd så här innan, så jag vet inte hur det ska vara. Men jag tyckte det blev gott. Möjligen liiite väl kladdigt och smaken påminner liiite om mjuk pepparkaka, men jag kommer att göra om det igen för det är ju så himla smidigt!

Nu till den egentliga frågan... i morse när jag skulle skära mig en skiva ser jag en massa gröna pluttar och tänker "Va!! Har det möglat redan!!!" Nä, så klart inte. Det var solroskärnorna som blivit mörkt, men klart gröna! Är det någon som varit med om detta? Brukar det bli så, eller vad? Det smakar i alla fall inte konstigt.

Skågedalen

• -
Re:Solroskärnorna blev gröna...
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 11:48 »
Varför vet jag inte, men det är så att om man bakar med Bikarbonat så blir solroskärnorna gröna, hade du däremot bakat med jäst så hade det inte vara någon fara...

Fara är det dock inte vad jag har förstått så det är bara att äta på :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Alva

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 sep-07 kl 12:07 »
Vad jag har hört så är det bikarbonaten som gör dem gröna. Det ser lite sjukt ut, giftigt, skall inte vara farligt sägs det. Köpte sådant bröd av en tant en period och jag upplevde inte heller att det smakade konstigt.  :)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 09 sep-07 kl 16:56 »
Sicken tur! När man nu vet att det inte är farligt kan det ju nästan se lite festligt ut med de små smaragderna i brödet  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser