Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av getter och elstängsel?  (läst 2274 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Erfarenhet av getter och elstängsel?
« skrivet: 08 sep-07 kl 17:21 »
Hejsan!
Vi står eventuellt i begrepp att skaffa några getter, vi hade til dessa tänkt oss att stängsla in c:a 2000-2500 kvadratmeter. Då vi har eltråd och stolp som vi har haft till hästhagen föut så undrar jag om det är möjligt att bygga en hage som kan hålla getter på rätt sida staketet med det vi redan har.. Tråden är av den vanliga band-typen och stolparna är c:a 1 meter, blir väl c:a 90-95 cm nedslagna.

Mvh Mårten

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Erfarenhet av getter och elstängsel?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-07 kl 20:56 »
Elband är värdelöst. Leder strömmen skitdåligt. Tål inte vinterväder heller. Trådarna inne i bandet rostar sönder. Har kämpat med dessa i 3 år och byter nu ut till Hightensile järntråd överallt.

Bättre med Hightensile järntråd 4-5 trådar, leder strömmen från A-Ö. Elstängselnät funkar också men dock som tillfällig hage. Stolparna bör också vara 150 cm långa och trådhöjden ligga kring 110 cm. Annars kan getterna hoppa över.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Re:Erfarenhet av getter och elstängsel?
« Svar #2 skrivet: 08 sep-07 kl 21:09 »

Mina getter skiter totalt i el dessvärre... mitt råd att är att satsa på ett riktigt ordentligt staket från början, blir skitdyrt att hålla på och lappa ihop med olika lager som jag har fått göra...
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Mårten Swärd

  • Gäst
Re:Erfarenhet av getter och elstängsel?
« Svar #3 skrivet: 09 sep-07 kl 13:53 »
Hejsan!
Jag får tacka för svaren!

Kajsakaj

  • Gäst
Re:Erfarenhet av getter och elstängsel?
« Svar #4 skrivet: 09 sep-07 kl 21:42 »
Här funkar det till och från...
 Oftast går det bra men min getter lär sig på ett par dagar om elen av någon anledning inte är på och sedan är de igång med rymmandet!
 Det rymmar-problemet löser jag genom under en kortare period ha dom i en mindre hage med eltråd och trästaket så dom inte kan rymma och om dom försöker så får dom ju då en stöt....
 Det brukar räcka för att påminna mina getter om att el-stängsel kan göra ont och sedan är det bara att släppa ut dom i "rätt" hage igen!

Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Re:Erfarenhet av getter och elstängsel?
« Svar #5 skrivet: 10 sep-07 kl 08:49 »
Här funkar det till och från...
 Oftast går det bra men min getter lär sig på ett par dagar om elen av någon anledning inte är på och sedan är de igång med rymmandet!
 Det rymmar-problemet löser jag genom under en kortare period ha dom i en mindre hage med eltråd och trästaket så dom inte kan rymma och om dom försöker så får dom ju då en stöt....
 Det brukar räcka för att påminna mina getter om att el-stängsel kan göra ont och sedan är det bara att släppa ut dom i "rätt" hage igen!

Här rymmer en av våra getter så fort hon hör att inte elen är på...de är inte dumma getter. De är både envisa och smarta.

Mårten Swärd

  • Gäst
Re:Erfarenhet av getter och elstängsel?
« Svar #6 skrivet: 10 sep-07 kl 18:34 »
Hej igen! Hur många trådar behöver man ha på ett c:a 110 cm högt staket? Räcker 3 trådar?

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Erfarenhet av getter och elstängsel?
« Svar #7 skrivet: 11 sep-07 kl 08:50 »
Hej!

Vi har lyckats bra med elstängslad hage till våra dvärggetter, efter att vi tränade getterna lite. Läs mitt inlägg i den här tråden, om du vill:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=21;action=display;threadid=23314

Lycka till!
Ambjörn
harstorp4.se

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Erfarenhet av getter och elstängsel?
« Svar #8 skrivet: 11 sep-07 kl 13:48 »
Skulle nog rekommendera 4-5 trådar. De kan slinka igenom. Och sen kan du ha allehanda djur inom stänglet t o m grisar.

Praktiskt tycker jag. Som då kan växla hagar mellan djurslagen.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Suzniz

  • Inlägg: 175
Re:Erfarenhet av getter och elstängsel?
« Svar #9 skrivet: 12 sep-07 kl 17:34 »
Jag hade 4 trådar till mina förra getter och det blev väl ca 90 cm högt. De gick rakt igenom alltid. Nästan varje dag. Nu har jag nya getter och vägrar ha elstängsel med tråd. Fårnät och en tråd ca 120 cm över marken det klarar de inte av förutom Jämtlandsgeten som ändå hoppar över ca en gång i veckan. Fåren av lantras är för feta så de kommer inte över. Elfårstängsel funkar sådär, det är 110 högt och det har jag bara en kort bit där jag inte hunnit sätta upp fårnät ännu.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 2 användare
von tratt, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser