Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4-hjuling!!!!  (läst 26136 gånger)

Mårten gås

• Uppland
SV: 4-hjuling!!!!
« Svar #100 skrivet: 31 dec-11 kl 09:41 »
Vad har du fått det i från att en Nordsvens är långsammare än en Ardenner  och att en Nordsvensk skulle va starkare  den skulle va starkare?   Förklara i så fall var för nordsvensken  är  både hetare och skarpare generellt än en ardenner ?

Om man tar två hästar av samma vikt där den ena (nordsvensken) är 10 cm kortare, som exempel kan man säga att nordsvensken skulle hinna 70-80 meter där ardennern skulle hinna 100 meter på 100 steg.
Och om man jämför med en oxe kanske den bara skulle hinna 40-50 meter på 100 steg.
Om man tänker på en växellåda förstår man principen. Av samma anledning sägs shetlandsponnyer kunna dra mest last för sin vikt av alla hästraser.

Skulle tro att ardennern är framtagen för att gå minst i par på åkern, då man även vill att det ska gå fort har man avlat på storlek och längre steg.
Kompenserar styrkeförlusten med att sätta hästarna i minst par.
Par och flerspann fungerar utmärkt på åkern, men kan bli onödigt bökigt och trångt i skogen, därför har nordsvensken avlats för att gå själv, eftersom det främst är en skogshäst.
Där man lagt hastigheten som är så viktig på åkern mot styrka, eftersom hästen ska klara att dra stocken själv, utan hjälp från annan.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kbh

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 31 dec-11 kl 09:47 »
Om man tar två hästar av samma vikt där den ena (nordsvensken) är 10 cm kortare, som exempel kan man säga att nordsvensken skulle hinna 70-80 meter där ardennern skulle hinna 100 meter på 100 steg.
Och om man jämför med en oxe kanske den bara skulle hinna 40-50 meter på 100 steg.
Om man tänker på en växellåda förstår man principen. Av samma anledning sägs shetlandsponnyer kunna dra mest last för sin vikt av alla hästraser.

Skulle tro att ardennern är framtagen för att gå minst i par på åkern, då man även vill att det ska gå fort har man avlat på storlek och längre steg.
Kompenserar styrkeförlusten med att sätta hästarna i minst par.
Par och flerspann fungerar utmärkt på åkern, men kan bli onödigt bökigt och trångt i skogen, därför har nordsvensken avlats för att gå själv, eftersom det främst är en skogshäst.
Där man lagt hastigheten som är så viktig på åkern mot styrka, eftersom hästen ska klara att dra stocken själv, utan hjälp från annan.
Vet inte om man ska skratta eller gråta  uppenbarligen vet du inget som helst om raserna  så det är ingen ide att argumentera med dig .

Mårten gås

• Uppland
« Svar #102 skrivet: 31 dec-11 kl 09:53 »
Vet inte om man ska skratta eller gråta  uppenbarligen vet du inget som helst om raserna  så det är ingen ide att argumentera med dig .

Läs på wiki om shetlandsponny, så förstår man att 1 plus 1 är 2.
Där man bland annat kan läsa att shetlandsponnyn avlats fram till tung gruvindustri och inte är en leksak som många verkar tro.
Blir du inte övertygad där, kan du läsa på ruralheritage.com där finns en massa information i ämnet om du förstår engelska.
Red´s Dead.

kbh

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 31 dec-11 kl 10:07 »
Läs på wiki om shetlandsponny, så förstår man att 1 plus 1 är 2.
Där man bland annat kan läsa att shetlandsponnyn avlats fram till tung gruvindustri och inte är en leksak som många verkar tro.
Blir du inte övertygad där, kan du läsa på ruralheritage.com där finns en massa information i ämnet om du förstår engelska.
Nu prata vi om Ardenner och Nordsvek var vänlig håll dig till ämnet   För övrigt får ja bara skratta ;D

Mårten gås

• Uppland
« Svar #104 skrivet: 31 dec-11 kl 10:34 »
Nu prata vi om Ardenner och Nordsvek var vänlig håll dig till ämnet   För övrigt får ja bara skratta ;D

Om du ser att en nordsvensk inte går lika snabbt som en ardenner, ser du att en nordsvensk mer liknar en oxe på den punkten.
Om du har ett tungt lass på flera ton som ska från punkt A till punkt B och sedan tillbaka till punkt A med tom vagn.
Ett par ardenner kan hålla 7-8 km i timmen medan ett par oxar kan hålla 3-4 km i timmen.
På vägen dit håller dom samma hastighet på grund av den tunga lasten, på vägen tillbaks vinner ardennern över oxen i hastighet.
Den som kunde utföra jobbet snabbast var den som tjänade mest pengar, oavsett om han hade en häst eller ett spann hästar på 4 st eller fler som drog.
Så länge arbetet gav mer i inkomst än vad hästen kosta, så gällde det att få så mycket arbete uträttat på så kort tid som möjligt.
Därför var det avgörande hur snabbt en häst kunde arbeta, inte bara hur stark den var.
Skogen är en annan sak, där går inte med 4 spann, där det är trångt måste en ensam häst klara jobbet, så det gör inget om den går lite långsammare, bara hästen kommer fram med lasten.
Inget att skratta åt.
Red´s Dead.

kbh

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 31 dec-11 kl 10:44 »

Om du ser att en nordsvensk inte går lika snabbt som en ardenner, ser du att en nordsvensk mer liknar en oxe på den punkten.
Om du har ett tungt lass på flera ton som ska från punkt A till punkt B och sedan tillbaka till punkt A med tom vagn.
Ett par ardenner kan hålla 7-8 km i timmen medan ett par oxar kan hålla 3-4 km i timmen.
På vägen dit håller dom samma hastighet på grund av den tunga lasten, på vägen tillbaks vinner ardennern över oxen i hastighet.
Den som kunde utföra jobbet snabbast var den som tjänade mest pengar, oavsett om han hade en häst eller ett spann hästar på 4 st eller fler som drog.
Så länge arbetet gav mer i inkomst än vad hästen kosta, så gällde det att få så mycket arbete uträttat på så kort tid som möjligt.
Därför var det avgörande hur snabbt en häst kunde arbeta, inte bara hur stark den var.
Skogen är en annan sak, där går inte med 4 spann, där det är trångt måste en ensam häst klara jobbet, så det gör inget om den går lite långsammare, bara hästen kommer fram med lasten.
Inget att skratta åt.
Har du läs svårigheter eller var hämtar du din kunskap i från ?

Mårten gås

• Uppland
« Svar #106 skrivet: 31 dec-11 kl 11:11 »

Har inga svårigheter att läsa, därtill har jag ögon att se med.
Snabbare än ett ardenner fyrspann var så klart traktorn, och ännu snabbare var lastbilen, där man fick enormt med förtjänst så länge driftskostnaderna tillsammans med inköpspriset var lägre än utgifterna.
I dag har det vänt för många, drifts och inköpspriserna är högre än inkomsterna, därför är det lönsamt att gå tillbaka till häst i många fall, kanske även oxe, ko och åsna i vissa.
Red´s Dead.

kbh

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 31 dec-11 kl 12:28 »
 ;D ;D ;D värre virre panna har ja nog aldrig skådat som så har så svårt att tala om för mig hur det ligger till med ardennern och Nordsvensken  du kan väl länka till källor om du har några angående dina påståenden?

Mårten gås

• Uppland
« Svar #108 skrivet: 31 dec-11 kl 13:18 »
;D ;D ;D värre virre panna har ja nog aldrig skådat som så har så svårt att tala om för mig hur det ligger till med ardennern och Nordsvensken  du kan väl länka till källor om du har några angående dina påståenden?

Ska du ha länk till att en myra hinner ta fler steg på 100 meter än en elefant å?
Ardenner korsades in med nordsvensk söderifrån, så det är nog bara i norra delen av Sverige det finns riktig nordsvensk kvar.
Annars ser du på landskapet hur det ser ut, åker i söder, skog i norr.
Och ardenner passa bättre på åkern än en nordsvensk, eftersom den var större och gick snabbare, men inte nödvändigtvis starkare.
Sen att det finns folk som försöker göra travare av nordsvensk, är en annan historia, därför säger jag att riktig nordsvensk som är låg och bred finns nog bara kvar på vissa ställen i norra delen av landet.
Red´s Dead.

kbh

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 31 dec-11 kl 13:36 »
 ;D ;D
Ska du ha länk till att en myra hinner ta fler steg på 100 meter än en elefant å?
Ardenner korsades in med nordsvensk söderifrån, så det är nog bara i norra delen av Sverige det finns riktig nordsvensk kvar.
Och ardenner passa bättre på åkern än en nordsvensk, eftersom den var större och gick snabbare, men inte nödvändigtvis starkare.
Sen att det finns folk som försöker göra travare av nordsvensk, är en annan historia, därför säger jag att riktig nordsvensk som är låg och bred finns nog bara kvar på vissa ställen i norra delen av landet.
;D ;D ;D Ja du tycks ju veta  ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #110 skrivet: 31 dec-11 kl 13:39 »

Därimot ser det ut så att du har svårt att hålla ihopa orden, Klister?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #111 skrivet: 31 dec-11 kl 13:42 »

Det hade helt klart varit intressant att veta var du har fått den kunskapen ifrån.

Dock så handlade denna tråden om fyrhjulingar och inte om hästavel.   
Men inte nödvändigtvis.

kbh

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 31 dec-11 kl 13:47 »
Därimot ser det ut så att du har svårt att hålla ihopa orden, Klister?
Vad syftar du på det  finns ju inget att diskutera ? Nu var det ju så att ja ställde en följd fråga  till agents  inlägg men det tycks du inte ha märkt .
« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 13:49 av kbh »

Skogsvilde

• -
« Svar #113 skrivet: 31 dec-11 kl 13:49 »
Vad syftar du på? det  finns ju inget att diskutera .

Håller mig på eran nivå...  ::)
Men inte nödvändigtvis.

kbh

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 31 dec-11 kl 13:51 »

[/quote]
Håller mig på eran nivå...  ::)
Så roligt då välkommen då  ;D
« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 13:59 av kbh »

Mårten gås

• Uppland
« Svar #115 skrivet: 31 dec-11 kl 14:09 »
Det hade helt klart varit intressant att veta var du har fått den kunskapen ifrån.

Dock så handlade denna tråden om fyrhjulingar och inte om hästavel.   

Nej, det finns inget mer att diskutera.
Och som svar om det räcker med 500cc för att dra timmer i skogen, svar ja, det finns folk som drar timmer med 2,5 hästars gräsklipparmotorer.
Det är växellådan och utväxlingen som är avgörande, inte motorn.
Men om reservdelar är dyra eller inte finns att få tag i, är det att föredra ett dragdjur i stället.
Red´s Dead.

Halte

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 31 dec-11 kl 14:38 »
Jag har en 400-kubikare och en vagn utan drivning, det funkar tokbra i skogen. Den är ganska lågt växlat, 4 växlar hög, 4 växlar låg med en toppfart på c:a 40 km/h. Enda gången jag kört fast var med fullt lass och jag körde ned i ett ganska djupt vattenfyllt dike, vagnen tog i backen och framhjulen på ATV:n reste upp sig. Men det var bara plocka av halva lasset så gick det att komma loss.

malmklockan

• Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
« Svar #117 skrivet: 31 dec-11 kl 15:58 »
Mycke väsen för lite ull "sa käringen som klippte grisen". Fyrhjulingens kostnad var ju det som jag svara på, och valde att jämföra hästen.
Vad det gäller Ardenner eller Nordsvensk tror jag att det beror på vilken ras du är van vid, för en vill inte gärna byta ras när det är tid för den gamle vännen att fara till alla hästars himmel. För egen del är Ardennern det självklara enär jag har såna och det fungerar i mitt arbete, oavsett om det har lite längre ben, ( dom kan gå fram där det är lite djupare snö )  Ditt resonemang agenten, tror jag är väldigt teoretiskt, för en häst är ju liksom inte mekanisk utan det är en levande varelse med eget psyke, och det är där som kraften och viljan befinner sig.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #118 skrivet: 31 dec-11 kl 17:01 »
Gillar du din ras finns ingen anledning att byta, jag menar inte att nordsvensken skulle vara bättre än en ardenner, varje ras är bara lite mer anpassad till vissa arbetsuppgifter.
Av dom nordsvenskar jag sett har höjden varierat mycket, och endast en av dom som jag sett kunde betraktas som låg, enligt min uppfattning.
Tror det inte är det lättaste att hitta en riktigt bred och låg nordsvensk idag, grundat på det jag sett med egna ögon.
Ardenner har jag däremot aldrig sett, vad jag vet. Skulle tro det inte är så stor skillnad på ardenner och nordsvensk storleksmässigt idag.
Red´s Dead.

Moraggarn

• -
« Svar #119 skrivet: 01 jan-12 kl 16:06 »
Ja då har man fått skratta för flera dagar framöver...........Vilka inlägg!!! Jag tror jag smäller av ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser