Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4-hjuling!!!!  (läst 26089 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: 4-hjuling!!!!
« Svar #80 skrivet: 05 dec-11 kl 18:57 »
Jo sant men nu var det väll enbent vad ja förstod som jämförelse .

Får väl hålla sig till det då... Svårt att parköra fyrhjulingar antar jag...

pålle

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 05 dec-11 kl 19:01 »
Får väl hålla sig till det då... Svårt att parköra fyrhjulingar antar jag...
Ä det är väll ingen i de att diskutera mer han tycker ju att ja är otrevlig då ja besvarar hans frågor med min syn på det hela .

Xoot

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 05 dec-11 kl 19:04 »
Ä det är väll ingen i de att diskutera mer han tycker ju att ja är otrevlig då ja besvarar hans frågor med min syn på det hela .

Absolut inte. Jag beundrar dig som använder hästar till nytta och inte bara nöje som många andra.
Om du syftade på mig? Jag diskuterar gärna. Jag tycker du är insnöad och dåligt lyssnande på omgivningen. Inget mer.  :)

pålle

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 05 dec-11 kl 19:11 »
Absolut inte. Jag beundrar dig som använder hästar till nytta och inte bara nöje som många andra.
Om du syftade på mig? Jag diskuterar gärna. Jag tycker du är insnöad och dåligt lyssnande på omgivningen. Inget mer.  :)
ja för söker bara ge min ringa syn på det hela i för hålande till  det lila ja set och vet vadet gäller fyrhjuliga  en om du tycker ja är insnöad det får du väll tycka då .G din syn på det hela ur ditt perspektiv får vi se hur insnöad du är på fyrhjuling :)

Broberg

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 05 dec-11 kl 19:14 »
Anordna en tävling?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #85 skrivet: 05 dec-11 kl 19:15 »
Konstigt att inte fyrhjulingen har slagit igenom mer hos gallringsentreprenörer. Där är det "Havreskotaren" som är mest förekommande. 

Jag har jobbat med skogsavverkning hela mitt liv och vet inte om en enda som använder fyrhjuling yrkesmässigt i skogen, däremot vet jag om och känner en massa hästkörare.

Finns för övrigt en bra artikel i senaste Skogs-Land om ett av Billeruds gallrings-team, en liten Hemek skördare och en Havreskotare.
Orsaken kanske är att det är lättare att få ekonomi på hästar om man använder dom professionellt. Jag och många andra som bara drar hem årsveden, eller kör ner båten till sjön några ggr per år eller gör annat småpyssel på gården med den får ju klart bättre ekonomi på en 4-hjuling.
Jag kan inget om hästar men vad kostar en häst i drift i månaden? Foder? Stallplats? Vetrinär? Försäkringar? Hovslagare? Osv...
I inköp?
"Andrahandsvärde"?

Xoot

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 05 dec-11 kl 19:17 »
ja för söker bara ge min ringa syn på det hela i för hålande till  det lila ja set och vet vadet gäller fyrhjuliga  en om du tycker ja är insnöad det får du väll tycka då .G din syn på det hela ur ditt perspektiv får vi se hur insnöad du är på fyrhjuling :)

Tyckte att jag gjorde mig ganska neutral när jag tidigare skrev att varje fordon även hästar har sina fördelar.  :)
Det är inte meningen att gå till angrepp, men att diskutera med en som redan har bestämt sig är fruktansvärt.

pålle

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 05 dec-11 kl 19:31 »
Orsaken kanske är att det är lättare att få ekonomi på hästar om man använder dom professionellt. Jag och många andra som bara drar hem årsveden, eller kör ner båten till sjön några ggr per år eller gör annat småpyssel på gården med den får ju klart bättre ekonomi på en 4-hjuling.
Jag kan inget om hästar men vad kostar en häst i drift i månaden? Foder? Stallplats? Vetrinär? Försäkringar? Hovslagare? Osv...
I inköp?
"Andrahandsvärde"?
Har ingen aning om vadet kostar då ja gör allt utom veterinär då :) försäkring har ja ingen nu mera  stallplats har man väll hemma  i så fall ? se ska man inte glömma bort att slipper få ont i ryggen utav att hoppa runt på en sådär fyrhjuling i skogen för inte tala om allt oväsen man slipper :)

pålle

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 05 dec-11 kl 19:38 »
Tyckte att jag gjorde mig ganska neutral när jag tidigare skrev att varje fordon även hästar har sina fördelar.  :)
Det är inte meningen att gå till angrepp, men att diskutera med en som redan har bestämt sig är fruktansvärt.
Det har ja heller inte för neka som ja  har tala om i något inlägg vill ja minnas tidigare  allt har sina fördelar och nackdelar de om   råder inget tvivel men  ja får för mig det blir lite slingrigt av någon anledning:)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #89 skrivet: 05 dec-11 kl 19:45 »
Jag påstår inte att 4-hjuling eller häst är bättre än det andra. Men jag misstänker att väldigt få fritidsbönder kan få ekonomi i att äga en häst, då är 4-hjulingen ett "billigare" alternativ.
Min kollega pratade om en kostnad på 2-3000:- i månaden för foder och stallplats, sedan tillkom hovslagare var 6:e vecka och ev. vetrinär. En godkänd stallplats hemma lär väl de flesta inte ha hemma, så den åker man på att bygga i så fall och det är ju inte direkt gratis.
Så jag vet inte om 4000:-/månad(i genomsnitt över en längre tid) för en häst är för högt räknat? Rätta mig i så fall.

pålle

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 05 dec-11 kl 19:50 »
Äs det blir ju bara mer å mer skruvat Ja tack för mig .

anders50

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 05 dec-11 kl 22:07 »
I inköp?
"Andrahandsvärde"?

Visst..du har rätt. Du ska ju inte ha nån häst.
Men det talades ju om hur väldigt effektiva fyrhjulingarna var i skogen, då är det ju märkligt att de inte visar sig mer.

anders50

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 05 dec-11 kl 22:09 »
Nu får jag griller i skallen. Vill ha en redi häst å en domänsax.  :-[ Bara prova lite, om det var som jag minns.

Domänsax finns det här!  Lite modifierad, så den biter bättre!

Vilket suveränt bra redskap!

malmklockan

• Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
« Svar #93 skrivet: 29 dec-11 kl 17:27 »
Satt och läste senaste numret av tidningen Skogen nr 12 2011 i går, där har man gjort en artikel om fyrhjulingar att använda i skogen, ska de var någe med dom så kostar det väldigt mycke pengar. En fyrhjuling med mekanisk wirekran kostar ca 160 000 kr. Vill man en med hydralisk griplastare då kostar det ca 240 000 Kr.
Jag har ingen erfarenhet av fyrhjulingar i skogen, man ser de inte så ofta där, men det verkar lite klent när det går lite kärvt och tungt. Men som sagtg jag har endast erfarenhet av fyrbentingar och de går alltid fram, jag kör med Ardenner och Tegmyrs elektriska vajerkransvagn och om det är riktigt trångt och bökigt använder jag ormen som Arne P i Möklinta har byggt, med dessa vagnar kör en ut det som ska ut ur skogen.
Nu vet jag inte vad dessa vagnar kostar i dag men en skapligt körd Ardenner ca 20-25 000 Kr så det fins rätt mycke pengar att köpa vagn för om man jämför. Kör med häst så har du en kompis med dig i skogen som du kan tala med, nu vet jag inte om det går att tala med en fyrhjuling, men det är nog inte troligt.
Det finns ju desutom lite lagar som fyrhjulsförare måste kunna.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #94 skrivet: 29 dec-11 kl 20:27 »
Jadu, några 160 tusen betalade jag då inte för min nya Honda och timmervagn med mekanisk wirekran...fantasipriser...snarare 100 tusen. Och då var Hondan fullt skogsutrustad med dubbla winschar och alla hasplåtar och skyddsplåtar som finns att köpa till den. Driftkostnad c:a 2000:-/år inkl. försäkring, service på verkstad och all drivmedel...hästen är som jag sa tidigare säkert mycket bättre på det mesta men det är svårt för en fritidsbonde att få ihop så många timmar med hästen så att det skall vara lönsamt att hålla sig med en.

malmklockan

• Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
« Svar #95 skrivet: 30 dec-11 kl 09:07 »
Jag skall inte diskutera priser, utan jag skrev bara vad jag läste och då står det "prisuppgifterna är hämtade från ett flertal återförsäljare och omfattar endast produkter från de välkända och etablerade tillverkarna" slut citat.
Sedan vad beträffar lönsamheten på en fyrhjuling jämfört med hästen, så har hästen fler användningsområden än bara köra med i skogen, bröllopskörningar á 2000:- per uppdrag t.ex. Prova det med en fyrhjuling.
Nu kan vi se att vi har olika syn på detta och jag vill inte träta mer om detta, utan jag ville bara skriva om vad jag läste om fyrhjulingar.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #96 skrivet: 30 dec-11 kl 10:43 »
Jag tror inte vi har så olika syn. Det är bara det att hästen kostar även när man inte använder den och har man ett vanligt arbete och andra intressen också så har då inte jag tid att sköta och bekosta en häst dagligen. Men har man hästen som ett intresse och/eller i jobbet så är det ju en helt annan sak. 4-hjulingen kan jag låta stå i flera månader utan att den kostar i princip någonting.

Och föresten dom 100 tusen som jag betalade för mitt ekipage var inkl.moms så för en skogsägare är det egentligen 80.000:-. Köper man en avesta vagn med hydraulisk kran och drift med egen hydraulpump så kommer du ändå inte över 200.000:-, polaren köpte en sådan för c:a 100.000:- inkl moms...

Mårten gås

• Uppland
« Svar #97 skrivet: 30 dec-11 kl 14:04 »
Äger man häst under rätt förutsättningar tror jag dom flesta är överens om att häst blir mycket billigare hur man än räknar.
Finns vilda hästar som lever i skogen vintertid och hittar sin egen mat där, helt ensamma (flock givetvis) med en ledarhingst som beskyddar flocken.
Priset på häst varierar som sagt efter förutsättningarna.
Visst går det att hyra stall för 100.000 kr i månaden åt hästen om man vill det och då ökar kostnaden avsevärt, men det behöver man inte vara Einstein för att förstå.
Frågan man ska ställa sej är snarare vilken ras av häst man ska ha, om man nu ska ha en häst i skogen.
Om man jämför en nordsvensk med ardenner så är nordsvensken i snitt 10 cm närmare backen, vilket betyder att den har kortare ben och därmed är något långsammare än en ardenner, medans dom kortare benen även fungerar som en växellåda så att nordsvensken kan dra tyngre lass än en ardenner i skogen.
Ardennern är å andra sidan snabbare, därför passar den bättre på en åker än en nordsvensk.

Är man däremot ute efter det mest prisvärda alternativet ska man skaffa sej en ko, kon ger både mjölk, och reproducerar sej själv, samtidigt som den kan användas som en oxe.
Och den tar även bättre till vara näringen i gräset än en häst.

På ruralheritage.com kan man läsa mer om detta.

Även mula och åsna kan vara ett billigt alternativ till häst om inte jordbruksmarken är för stor.
Har man under 1 hektar jordbruksmark räcker det med en åsna, mula eller ponny.
Skriver detta som en styrkejämförelse.

I wiki skriver dom att en bonde med en oxe klarar att plöja 6 hektar på 2 veckor.
« Senast ändrad: 30 dec-11 kl 14:20 av agent »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #98 skrivet: 30 dec-11 kl 23:47 »
Det var som traktor försäljaren sa till bonden "Traktorn förbrukar inget när den inte arbetar" Nä det är sant sa bonden men hästen förbrukar inget när den arbetar.

Den gilla jag, kon måste vara helt fantastisk, då som även klarar vad hästen klarar, även ger mjölk när den står still.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kbh

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 31 dec-11 kl 00:22 »
Den gilla jag, kon måste vara helt fantastisk, då som även klarar vad hästen klarar, även ger mjölk när den står still.
Vad har du fått det i från att en Nordsvens är långsammare än en Ardenner  och att en Nordsvensk skulle va starkare  den skulle va starkare?   Förklara i så fall var för nordsvensken  är  både hetare och skarpare generellt än en ardenner ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
Karlsdotter, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser