Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4-hjuling!!!!  (läst 26090 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: 4-hjuling!!!!
« Svar #60 skrivet: 04 dec-11 kl 01:55 »
Kanske intet men ja vet inte hur ja ska kunna gör någon bra jämförelse
 .

En som jag jobbade med förr sa att en ardenner på runt tonet kunde utveckla ca 35 hästkrafter när de tog i under kortare perioder. Sen kan man ju köra par också... Har inga faktabevis, men jag tror att det nog kan vara något där omkring. Sen sätter ju pållar spjärn liksom mer ner mot marken också.

Broberg

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 04 dec-11 kl 01:57 »
En bra slutsats är att varje fordon, även hästar, har sina fördelar tillsammans med nackdelar.

Visst är det så, man kan ju inte packa undan en häst för säsongen precis...

pålle

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 04 dec-11 kl 02:02 »
En som jag jobbade med förr sa att en ardenner på runt tonet kunde utveckla ca 35 hästkrafter när de tog i under kortare perioder. Sen kan man ju köra par också... Har inga faktabevis, men jag tror att det nog kan vara något där omkring. Sen sätter ju pållar spjärn liksom mer ner mot marken också.
Har ja förvisso aldrig hört men ja vet där i mot när en mjölka bilen körde i diket  en Volvo Titan  den drog två arrenderar upp som skit . men det är inget som en häst skulle kunna prestera hela dagen där i mot . 
« Senast ändrad: 04 dec-11 kl 02:09 av pålle »

Broberg

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 04 dec-11 kl 02:07 »
men det är inget sen häst skulle kunna prestera hela dagen där i mot .

Nej, kortare perioder var det.

pålle

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 04 dec-11 kl 02:10 »
Nej, kortare perioder var det.
Ja det var så ja mena .

Broberg

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 04 dec-11 kl 02:13 »
Ja det var så ja mena .

Förstod det. Kraften behövs ju som mest i regel vid start.

Körven

• Värmland
« Svar #66 skrivet: 05 dec-11 kl 11:33 »
Visst är det så, man kan ju inte packa undan en häst för säsongen precis...

Det var som traktor försäljaren sa till bonden "Traktorn förbrukar inget när den inte arbetar" Nä det är sant sa bonden men hästen förbrukar inget när den arbetar.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Xoot

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 05 dec-11 kl 16:43 »
Något som skulle vara intressant när vi nu jämför hästar och fyrhjulingar/traktorer.
Arbetshastighet, effektivitet, lastkapacitet.

Själv kan jag bara svara för fyrhjulingar och enklare traktorer så som grålle.

pålle

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 05 dec-11 kl 17:11 »
Något som skulle vara intressant när vi nu jämför hästar och fyrhjulingar/traktorer.
Arbetshastighet, effektivitet, lastkapacitet.

Själv kan jag bara svara för fyrhjulingar och enklare traktorer så som grålle.
Om du då menar bara fyrhjuling utan drivning på kärran  så kan ja säga så här att där en fyr julig inte klarar av att ta sig tag fram så drar en ardenner eller en norsksvensk både fyrhjuling och lasset  utan hjälp från fyrhjulingen .men på bra mark så blir det nog inte så stor skillnad   fördelen som ja ser det med fyrhjuling är att den är bättre när transporten blir lite längre till avläggett   andra för dela är att du kan aldrig vinska lika fort som en häst saxar ut där  är hästen vida överlägsen alla viskningar mig veterligen både i snabbhet och att kunna undvika vinknings  skader . men det finns nog nån med mera erfaren het än det lilla ja vet . Vadet gäller grålle kontra häst så vet ja bara det fån min bardom att där före drog dom hästen till utkörning  då grålle har låg framkomlig het  va ja förstår .

anders50

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 05 dec-11 kl 17:40 »
Konstigt att inte fyrhjulingen har slagit igenom mer hos gallringsentreprenörer. Där är det "Havreskotaren" som är mest förekommande. 

Jag har jobbat med skogsavverkning hela mitt liv och vet inte om en enda som använder fyrhjuling yrkesmässigt i skogen, däremot vet jag om och känner en massa hästkörare.

Finns för övrigt en bra artikel i senaste Skogs-Land om ett av Billeruds gallrings-team, en liten Hemek skördare och en Havreskotare.

Xoot

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 05 dec-11 kl 17:59 »
Om du då menar bara fyrhjuling utan drivning på kärran  så kan ja säga så här att där en fyr julig inte klarar av att ta sig tag fram så drar en ardenner eller en norsksvensk både fyrhjuling och lasset  utan hjälp från fyrhjulingen .men på bra mark så blir det nog inte så stor skillnad   fördelen som ja ser det med fyrhjuling är att den är bättre när transporten blir lite längre till avläggett   andra för dela är att du kan aldrig vinska lika fort som en häst saxar ut där  är hästen vida överlägsen alla viskningar mig veterligen både i snabbhet och att kunna undvika vinknings  skader . men det finns nog nån med mera erfaren het än det lilla ja vet . Vadet gäller grålle kontra häst så vet ja bara det fån min bardom att där före drog dom hästen till utkörning  då grålle har låg framkomlig het  va ja förstår .

Nu är ju du inne på framkomligheten återigen som vi avhandlat tidigare här i tråden men jag förstår din point.
Min fyrhjuling dricker 0.2L/mil terrängkörning. Grållen dricker 2-3L/mil landsväg med släpkärra.

pålle

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 05 dec-11 kl 18:09 »
Nu är ju du inne på framkomligheten återigen som vi avhandlat tidigare här i tråden men jag förstår din point.
Min fyrhjuling dricker 0.2L/mil terrängkörning. Grållen dricker 2-3L/mil landsväg med släpkärra.
En grålle dricker inga 2-3 liter i skogen  om den inte är full lastad för jämnan så du kan inte jämföra så som du gör  tala om istället vad en fyrhjuling drar på väg med fullt lass  eller grålle i skogen?  inte för ja fattar va det har med en häst att göra och drag förmåga samt framkomlighet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #72 skrivet: 05 dec-11 kl 18:16 »
Nu får jag griller i skallen. Vill ha en redi häst å en domänsax.  :-[ Bara prova lite, om det var som jag minns.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Xoot

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 05 dec-11 kl 18:18 »
En grålle dricker inga 2-3 liter i skogen  om den inte är full lastad för jämnan så du kan inte jämföra så som du gör  tala om istället vad en fyrhjuling drar på väg med fullt lass  eller grålle i skogen?  inte för ja fattar va det har med en häst att göra och drag förmåga samt framkomlighet.

Arbetshastighet, effektivitet har det med att göra. Nu när vi jämför motordrift med havredrift.
Du måste läsa vad jag skriver Pålle. Min fyrhjuling dricker 0.2L/mil vid terrängkörning/skogskörning.
Då är det inräknat att den klättrar över stockar och sten tillsammans med att dra släpkärra.

Varför? Den har bara 20hästar och körs i princip bara på full gas. Denna jag nämner har 200cc.
Fyrhjulingen dricker alltså uppåt 0.2L/mil oavsett körning för att lägga fram det lite diffust.

Det är ju ganska relevant inom arbetshastigheten och lastkapacitet.

Vad grållen dricker vid skogskörning kan jag tyvärr inte svara till. Men tungkörning på asfalt så handlar det om 2-3L/mil.

pålle

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 05 dec-11 kl 18:20 »
Nu får jag griller i skallen. Vill ha en redi häst å en domänsax.  :-[ Bara prova lite, om det var som jag minns.
Va ska du bara med en häst och  domänsax till ?blir långt att saxa för han ut till avlägget  :)

pålle

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 05 dec-11 kl 18:27 »
Arbetshastighet, effektivitet har det med att göra. Nu när vi jämför motordrift med havredrift.
Du måste läsa vad jag skriver Pålle. Min fyrhjuling dricker 0.2L/mil vid terrängkörning/skogskörning.
Då är det inräknat att den klättrar över stockar och sten tillsammans med att dra släpkärra.

Varför? Den har bara 20hästar och körs i princip bara på full gas. Denna jag nämner har 200cc.
Fyrhjulingen dricker alltså uppåt 0.2L/mil oavsett körning för att lägga fram det lite diffust.

Det är ju ganska relevant inom arbetshastigheten och lastkapacitet.

Vad grållen dricker vid skogskörning kan jag tyvärr inte svara till. Men tungkörning på asfalt så handlar det om 2-3L/mil.
Beroende på terräng så  så kan de nog växla lite men vid svårare terräng så slår hästen vilken fyrhjulig eller grålle lätt  det är ja väldigt säker på.

Xoot

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 05 dec-11 kl 18:47 »
Beroende på terräng så  så kan de nog växla lite men vid svårare terräng så slår hästen vilken fyrhjulig eller grålle lätt  det är ja väldigt säker på.

Tråkigt att vi inte kan diskutera på en intressant nivå så vi slipper ständigt insnöade svar med bara en vinkel.

Broberg

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 05 dec-11 kl 18:50 »

I bra terräng kan man köra par med griplastarvagn. Med drift på hjulen om man nu ska jämföra med dito fyrhjulingsvagnar.

pålle

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 05 dec-11 kl 18:50 »
Tråkigt att vi inte kan diskutera på en intressant nivå så vi slipper ständigt insnöade svar med bara en vinkel.
Va då tråkig ?Ja har bara givet min syn på det hela  är det fel nu?

pålle

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 05 dec-11 kl 18:52 »
I bra terräng kan man köra par med griplastarvagn. Med drift på hjulen om man nu ska jämföra med dito fyrhjulingsvagnar.
Jo sant men nu var det väll enbent vad ja förstod som jämförelse .

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser