Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4-hjuling!!!!  (läst 26129 gånger)

pålle

• Gäst
SV: 4-hjuling!!!!
« Svar #40 skrivet: 03 dec-11 kl 23:17 »
Du kan ju inte jämföra med hästar nu Pålle...
Kanske inte  men dom är kass i skogen lika för benat :)där för dom är helt enkelt farliga .

Xoot

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 03 dec-11 kl 23:37 »
Kanske inte  men dom är kass i skogen lika för benat :)där för dom är helt enkelt farliga .

Bläddrade snabbt igenom och många fordon nämns, så, vilket fordon är det som är kasst och farligt i skogen?  :)

pålle

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 04 dec-11 kl 00:16 »
Bläddrade snabbt igenom och många fordon nämns, så, vilket fordon är det som är kasst och farligt i skogen?  :)
4-hjuling  vad annars:)

Xoot

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 04 dec-11 kl 00:18 »
4-hjuling  vad annars:)

Exakt hur upplever du den som farlig i skogen?

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 04 dec-11 kl 00:31 »
Exakt hur upplever du den som farlig i skogen?
Den tar sig ju inte fram med timmer kära bak efter utan bara vill spinna  när det är kuperat och lite mosigt  farligheten är väll mest när man kör utan något bakom och man gasar till av diverse skäl  har en polare som råka illa ut på så vis när ha skulle över ett litet dike  det sluta med i alla fall han slog runt  för egen del så tycker ja dom bara är tung styrda i låg fart i terrängen  men vist det har nog lite med att göra med ven  som skör med kan ja tro ja har så pass lite er faren het av dom så ja ser dom som mest farliga över lag .

Xoot

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 04 dec-11 kl 00:51 »
Den tar sig ju inte fram med timmer kära bak efter utan bara vill spinna  när det är kuperat och lite mosigt  farligheten är väll mest när man kör utan något bakom och man gasar till av diverse skäl  har en polare som råka illa ut på så vis när ha skulle över ett litet dike  det sluta med i alla fall han slog runt  för egen del så tycker ja dom bara är tung styrda i låg fart i terrängen  men vist det har nog lite med att göra med ven  som skör med kan ja tro ja har så pass lite er faren het av dom så ja ser dom som mest farliga över lag .

Det där med att bara spinna och tappa fästet är ju väldigt olika samt hur man planerar körningen.
Grova däck, Snökedjor, bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift, sexhjulsdrift, lågväxel, bandsats med drift på alla, drift på timmervagnen, vinschar.

Många småbönder eller nöjesbönder använder en fyrhjuling i sitt gårdsarbete. Tillvalsutrustningen är enorm.
Har varit med när folk har dragit fullt timmerlass i lera. Fyrhjulsdrift och lågväxel räcker. Skillnad på fyrhjuling och fyrhjuling.

Egentligen finns där bara en svaghet och det är att köra längst med sidan av en backe. Där finns en del olyckor med maskin över.
Tungstyrda fyrhjulingar finns inte längre. Den av alla som kör en någorlunda modern har också styrservo.

Du får ursäkta om jag bara häver ur mig men eftersom jag själv nyttjar en både för nytta och nöje så kändes det nödvändigt. :)

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 04 dec-11 kl 01:03 »
Det där med att bara spinna och tappa fästet är ju väldigt olika samt hur man planerar körningen.
Grova däck, Snökedjor, bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift, sexhjulsdrift, lågväxel, bandsats med drift på alla, drift på timmervagnen, vinschar.

Många småbönder eller nöjesbönder använder en fyrhjuling i sitt gårdsarbete. Tillvalsutrustningen är enorm.
Har varit med när folk har dragit fullt timmerlass i lera. Fyrhjulsdrift och lågväxel räcker. Skillnad på fyrhjuling och fyrhjuling.

Egentligen finns där bara en svaghet och det är att köra längst med sidan av en backe. Där finns en del olyckor med maskin över.
Tungstyrda fyrhjulingar finns inte längre. Den av alla som kör en någorlunda modern har också styrservo.

Du får ursäkta om jag bara häver ur mig men eftersom jag själv nyttjar en både för nytta och nöje så kändes det nödvändigt. :)
Du får häva ur dig  och vi prata just om 4hjulingar drivning på alla fyra ja kan ju bara tala för det lila ja vet och sett det imponerar inte det minsta på mig men kanske om det är någon mera professionell som kör  ja vet inte hur många gånger ja har vare och draget upp en Norman som kört fast med sin 4-hjuling då ha fastnat blad stubbar och sten med timmer kärran bakom  fast han har ju inge drivning på den ska tillägnas  så nog blir det skillnad om det är drivning på alla 8a.

Broberg

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 04 dec-11 kl 01:24 »
Du får häva ur dig  och vi prata just om 4hjulingar drivning på alla fyra ja kan ju bara tala för det lila ja vet och sett det imponerar inte det minsta på mig men kanske om det är någon mera professionell som kör  ja vet inte hur många gånger ja har vare och draget upp en Norman som kört fast med sin 4-hjuling då ha fastnat blad stubbar och sten med timmer kärran bakom  fast han har ju inge drivning på den ska tillägnas  så nog blir det skillnad om det är drivning på alla 8a.

Ska man börja prata tillbehör och drivning på vagnarna, så finns det ju såna till hästar också.

Xoot

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 04 dec-11 kl 01:25 »

Ännu en svaghet är höjdnivån på hjulingen och vanligtvis släpkärran också.
Min lägsta punkt är 29cm från marken och det är kort sagt riktigt dåligt, men inget jag vill kalla för farligt.

Vad är det du jämför med när du allmänt inte förespråkar fyrhjulingar?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #49 skrivet: 04 dec-11 kl 01:29 »

Oavsett vilket fordon man väljer till färd i terräng så kräver det att man kan hantera det.  Det gäller från hästar till den största skotaren som finns.
Kan man inte läsa terrängen och känner sitt fordons egenskaper så sitter man fast, kör sönder eller har rullat.
Vid tillfälle så får Pålle gärna åka med en dag i terrängbilen jag har och se hur viktig planeringen kan vara för att man inte skall fastna. Åker vi till Borås och team Wikens träffar så finns många möjligheter att se fyrhjulingar i full action.
Dock är i mina ögon alla motorfordon fullständigt utklassade av hästen i de flesta fall, en duktig erfaren häst med en lika erfaren förare sätter sig inte fast och tar sig fram utan utan några svårigheter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 04 dec-11 kl 01:31 »
Oavsett vilket fordon man väljer till färd i terräng så kräver det att man kan hantera det.  Det gäller från hästar till den största skotaren som finns.
Kan man inte läsa terrängen och känner sitt fordons egenskaper så sitter man fast, kör sönder eller har rullat.
Vid tillfälle så får Pålle gärna åka med en dag i terrängbilen jag har och se hur viktig planeringen kan vara för att man inte skall fastna. Åker vi till Borås och team Wikens träffar så finns många möjligheter att se fyrhjulingar i full action.
Dock är i mina ögon alla motorfordon fullständigt utklassade av hästen i de flesta fall, en duktig erfaren häst med en lika erfaren förare sätter sig inte fast och tar sig fram utan utan några svårigheter.

Planering är alltid det viktigaste, men vad hjälper det om det bara sprätter i ytan när lasset är för tungt?

Xoot

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 04 dec-11 kl 01:36 »
Planering är alltid det viktigaste, men vad hjälper det om det bara sprätter i ytan när lasset är för tungt?

Det gör det inte, med rätt antal däck i drift och lågväxel tillsammans med rätt däckmönster.
Går hand i hand med att planera och framföra.

pålle

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 04 dec-11 kl 01:38 »
Ännu en svaghet är höjdnivån på hjulingen och vanligtvis släpkärran också.
Min lägsta punkt är 29cm från marken och det är kort sagt riktigt dåligt, men inget jag vill kalla för farligt.

Vad är det du jämför med när du allmänt inte förespråkar fyrhjulingar?
Ja v ad tror du har ju fyrbeningar som drar men när ja maxar så har ja bare 2 hp :) även om ja bara kör med en  men drar fan så mycket mer och smidigare  vet att det ite går att jämföra riktigt men kunde inte låta bli för det är ju alltid med hästen jag har draget upp han och släpa ut han till farbart för han .

Broberg

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 04 dec-11 kl 01:41 »
Ja v ad tror du har ju fyrbeningar som drar men när ja maxar så har ja bare 2 hp :)

Nja, så kan man väl inte riktigt jämföra hästar med hästkrafter.

Broberg

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 04 dec-11 kl 01:44 »
Det gör det inte, med rätt antal däck i drift och lågväxel tillsammans med rätt däckmönster.
Går hand i hand med att planera och framföra.

Och med redigt grova stammar som du inte kan lasta på vagnen? Om du behöver dra ute dem, så har du väl bara fyrhjulingen som drar?

Xoot

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 04 dec-11 kl 01:47 »
Och med redigt grova stammar som du inte kan lasta på vagnen? Om du behöver dra ute dem, så har du väl bara fyrhjulingen som drar?

Då sågar man till lämplig storlek med motorsågen där bak i boxen. Annars drar man ut stocken som du skriver.
Duger inte det så vinschar man ut den. Ja, även om den väger mer än hjulingen.

Är man modernare så kör man med en lunningsvagn efter hjulingen där man bara hissar upp frammen av stocken.

pålle

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 04 dec-11 kl 01:48 »
Nja, så kan man väl inte riktigt jämföra hästar med hästkrafter.
Kanske intet men ja vet inte hur ja ska kunna gör någon bra jämförelse
 .

pålle

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 04 dec-11 kl 01:51 »
Då sågar man till lämplig storlek med motorsågen där bak i boxen. Annars drar man ut stocken som du skriver.
Duger inte det så vinschar man ut den. Ja, även om den väger mer än hjulingen.

Är man modernare så kör man med en lunningsvagn efter hjulingen där man bara hissar upp frammen av stocken.
Man kan väll inte för störa virket häller med att såga sönder det  då är det ju rena förlusten ju då kan man ju inte såga fina brädor sen .
« Senast ändrad: 04 dec-11 kl 01:54 av pålle »

Xoot

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 04 dec-11 kl 01:52 »
Kanske intet men ja vet inte hur ja ska kunna gör någon bra jämförelse
 .

En bra slutsats är att varje fordon, även hästar, har sina fördelar tillsammans med nackdelar.

pålle

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 04 dec-11 kl 01:54 »
En bra slutsats är att varje fordon, även hästar, har sina fördelar tillsammans med nackdelar.
Jo vist är det så rät ekipages till rätt körning brukar ja säga

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser