Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!! Är drottningen utanför kupan?  (läst 1820 gånger)

televinken

• Gäst
Hjälp!! Är drottningen utanför kupan?
« skrivet: 08 sep-07 kl 14:47 »
Idag var vår "bigubbe" här och hjälpte mig att börja vintra in bina. Han tömde den övre lådan på bin dvs ruskade av ramarna på marken framför bikupan bara sen ställde vi en bräda mot flustret så de kan krypa tillbaka till den undre lådan som står kvar. Nu är det inga kvar på marken men jättemånga hänger kvar som en stor klump under flustret och verkar inte ha bråttom in. Kan det vara så att drottningen åkte med ner på marken och sitter längst in i den här klumpen?  ???
Vad ska jag göra?
Jag tycker lite synd om dem för det regnar ju :'(
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 08:51 av televinken »

anette i bugared

• -
Re:Hjälp!! Är drottningen utanför kupan?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-07 kl 17:35 »
Försök att borsta ner bina på en botten, skiva eller liknande och häll in dem i kupan ovanifrån. Ställ ev. en tom låda ovanpå den som de skall in i. Rökar du sedan på dem ovanifrån så kryper de i den nedre lådan igen.

Själva så skakar vi av bina på en frigolitskiva framför kupan för att inte riskera att drottningen hamnar på backen. Sedan lutar vi skivan upp mot kupan och då är det lätt att se om drottningen finns bland de återvändande. Tror jag i alla fall.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

televinken

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 sep-07 kl 21:26 »
Tack för snabbt svar! Det var ungefär så jag var på väg att göra, kruxet är ju bara att foderhinken står uppe på kupan, och det började bli lite sent på dagen. Nu har jag fått rådet att boa lite åt dem och låta dem vara över natten. Tydligen ska de klara det, de matar varandra. Så nu har jag ställt ett parasoll över kupan och lite skivor runt om mot blåst utan att de står framför flustret.
Imorgon ska jag försöka mota in dem/skingra dem lite med rök så att drottningen kommer fram, för det är förmodligen hon som sitter där inne i klumpen.
Sen ska jag aldrig någonsin skaka av bin på backen!! >:(
Jag var nyss ute och kikade till dem i regnet och rusket  :'(

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 08 sep-07 kl 22:25 »
Otur att du fick regn, men så här års så flyger de ju i alla fall inte nån vart, de väntar säkert snällt tills du kommer tillbaka imorgon.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

televinken

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 08:50 »
Puh nu är de äntligen inne!
Men det tog hela gårdagen.
Jag pustade rök på dem underifrån och de var ju iof på väg åt rätt håll men det gick ju SÅ sakta, så framåt eftermiddagen började jag ösa in dem genom flustret, jag hade en bräda under som jag borstade ner dem på och lufte upp och hällde in.
De blev förstås skitarga och många trillade ner. Men sen på kvällen var alla inne, hoppas nu bara att drottningen var med där också, jag kunde inte hitta henne någonstans på marken.

Rätt bra biterapi för mig som är nybörjare med stort N. Nu känner jag ju mina bin lite bättre och de är verkligen söta! :D

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 10 sep-07 kl 14:25 »
Vad bra, hoppas nu att drottningen är där inne!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser